Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
Om van een kort verhaal een lang verhaal te maken…het begon met Simca.
Mijn opa kocht zijn eerste auto (een Simca 1000) die hij later verkocht aan mijn ouders.
Intussen had mijn opa een andere Simca (1301) die voor die tijd best groot was (al had Simca altijd van die piep motortjes). Iedere zaterdag kwamen mijn opa en oma met de Simca op bezoek met vla (vlaai voor niet Limburgers). Ik zie ze zo nog komen (ik zat altijd op de uitkijk vanuit mijn raam op mijn slaapkamer). Mijn oma was zo binnen, mijn opa had een heuse procedure om uit de auto te komen, deuren te sluiten…drie minuten was niks…nog even terug om te controleren of de deur ook afgesloten was. Klokslag 14:00 uur kwamen ze iedere zaterdag met vla (of iets wat mijn oma zelf had gebakken) op bezoek. Behalve…als het regende…want dan werd de auto nat. Zo is het maar net, mijn opa had zo zijn principes en daar kreeg je geen spelt tussen…
Ok, nu gaat het beginnen!
Mijn opa neemt mij mee (6 jaar) naar de Simca (op dat moment al Chrysler) dealer om een auto uit te zoeken! Mijn expertise wordt nu minder op prijs gesteld maar toen was ik de man
Dus wat doet een normaal mens? Kijkt naar de auto, kijkt naar het interieur en draait aan de knop van de kachel! Wat doe ik, ik kruip onder een 1308 (daar had mijn opa niet aan gedacht zullen we maar zeggen, de verkoper trouwens ook niet). Auto had mijn goedkeuring en werd dus besteld (in mijn beleving). De 1301 werd naar mijn ouders doorgeschoven en hebben daar nog jaren mee gereden net als met de 1000 (een auto van mijn opa was beter dan een nieuwe).
Mijn vader (een generatie dichterbij) is een autogek zonder dat hij financieel gekke dingen doet, het moet betaalbaar blijven. Zoals reeds verteld was zijn eerste en geloof derde (Taunus V6 tussendoor) auto een Simca, Franse auto’s waren hem dus niet vreemd. Op een gegeven moment (et un momento dado) staat er een rode besteleend voor de deur! Een auto met karakter…0-100 in minder dan een minuut, plek zat en overhellen in de bochten! Op de snelweg een Porsche ingehaald, de Porsche reed 90km/h de eend 91km/h…maar toch ff voorbij! Als kind vind je dat geweldig.
Intussen ook enkele schaalmodellen gehad van o.a 1308 (daar is ie weer, bruin metallic zelfde als mijn opa’s auto) en TA.
Na enkele Volvo’s (264,740 en 850) kocht mijn vader een Mitsubishi Carisma…
Juist, een knettersaai betrouwbaar hok. Vorig jaar ingeruild op een C5 2L aut. (2009).
Op dat moment begon de LHM bij mij door mijn aderen te stromen (een blauwe maandag Xantia gereden).
Na kort (vakantie) een T2 te hebben gereden, een ZX een 406 toch maar weer een Citroën. Een C5 2001 V6 Exclusive op aandringen (zachtjes) van mijn vader. Daar mijn 406 net iets te veel aandacht nodig had, voor de winter een andere auto gekocht (plan van aanpak was eigenlijk rond mei voor iets anders te kijken). De C5 was mijn benchmark en die is het dan ook geworden. Geweldige cruiser, druk op de “s” en dan wordt het een GTi. Dr. Jakyll & Mr. Hyde, ongelofelijk de twee karakters dat deze auto kan tonen.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Fijn verhaal. En ik heb altijd nog een zwak voor Simca’s na twee keer een 1301.
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
Ja de 1301 was in mijn beleving een fijne auto. Ik herinner me nog heel goed dat mijn opa en oma mij een keer kwamen ophalen om in Duitsland te gaan toeren met de auto. Dat roept toch bepaalde associaties/herinneringen op zo’n auto
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Leuk verhaal!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Herkenbaar, hier ook goede herinneringen aan de Simca’s! Eerst de 1307, toen de 1308 en als laatste een superdeluxe 1510 GLS. Eend en GS hebben mijn ouders ook gehad, maar toen was ik te klein om dat te kunnen herinneren…
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Mijn ouders hadden altijd een Peugeot 205, toen hebben ze enkele jaren geen auto gehad, daarna wat goedkope auto’s en toen toch gauw 13 jaar Opel.
Dus mijn eerste auto was ook een Opel. Een Corsa 1.7D. Hoewel ik zeker wist dat ik een Volkswagen wilde, maar die was toen te duur voor mij. Toen de Opel teveel olie begon te zuipen heb ik toch die Volkswagen gekocht en tsja, het was een fijne auto. Een Golf Variant 1.9TDI 110pk. Toen kreeg ik een werkgever die mij in een Polo Slowmotion stopte en toen was ik wel weer klaar met Volkswagen. Wat een *@#$ auto was dat zeg. Ondertussen het Volkswagen wereldje ook wat leren kennen en ik kwam erachter dat ze met velgen van kleiner dan 17 inch, zonder uitlaat die je van de binnenkant kunt swaffelen en zonder subwoofer in je kofferbak die minstens net zo groot is als je wielen eigenlijk niet meetelt. Hoewel ik van fatsoenlijke audio houd, is dat toch niet mijn ding.
Toen ik mijn leasewagen uit mocht zoeken heeft een collega mij een rondje laten rijden in zijn DS3. Eigenlijk was ik instant verkocht. Ik was nog van plan om in meerdere auto’s proef te rijden. Ik was van plan langs de Opel dealer te gaan, de Alfa dealer en de Fiat dealer, omdat dat de enige merken waren met 4-cylinder-diesels binnen mijn budget. Maar na een wat langere proefrit in de DS3 was dat absoluut onnodig en heb ik bij de wagenparkbeheerder gelijk een DS3 besteld. Via een kennis die ook een DS3 reed ben ik op het Citroën Forum terechtgekomen ivm. een toerrit met allemaal DS3 eigenaren. Zo kwam ik erachter hoe leuk en positief het Citroën wereldje is. Geen Subwoofers, dikke uitlaten of veel te grote velgen nodig. De auto’s zijn van zichzelf al bijzonder genoeg.
Toen ik de werkgever met de DS3 verliet en zelf weer een auto moest kopen is dat dus weer een Citroën geworden. En omdat ik zo benieuwd was naar hoe dat nou rijdt met die veerbollen heb ik maar een C5 gekocht. Pino heeft ondertussen 334.000km gelopen en gaat ook nog wel even door.
Hm. Nu ik me zo bedenk: Mijn eerste rit na het ophalen van het rijbewijs was in een Berlingo 1.9D. Van Zwolle naar Weert en terug.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Leuke verhalen allemaal. Bij mij begon de liefde voor Citroen en met name de CX al als kind. Ik ben zelf van 1978. Toen ik kind was reden er nog wel de nodige CX-en rond en ik herinner me nog dat ik dan op de diverse parkeerplaatsen al vol bewondering naar die bijzondere auto’s keek. Ik verzamelde daarnaast ook tal van schaalmodellen en probeerde op vakanties altijd wat bijzonders mee te nemen uit het buitenland. Ook schreef ik brieven naar Citroen in Nederland en Parijs (met wat hulp van mijn ouders) om folders aan te vragen van de diverse Citroens. Deze verzameling heb ik altijd behouden en is intussen enorm uitgebreid (met name CX brochures). De modellen zijn intussen ook een stuk uitgebreider. Verder maakte ik zelf tekeningen van de CX als kind. Later kwam er een fase dat ik minder actief was met verzamelen maar heb nooit hetgeen ik had weggedaan. Toen ik eenmaal de leeftijd had voor een rijbewijs bleef de wens bestaan ooit CX te rijden maar de noodzaak noch het geld was direct voorhanden. Uiteindelijk pas op latere leeftijd mijn rijbewijs gehaald en sindsdien nooit wat anders gereden dan CX. Mijn eerste CX helaas verloren gegaan in een ongeluk en nu sinds enkele maanden aan de 2e CX begonnen. Mijn verhaal is wat korter dan van sommigen hier, ben natuurlijk ook nog relatief jong, maar wilde toch dit met jullie delen.
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 27-06-2013
- ZX 1.8i Aura Break
- Berlingo Multispace
..ook in men jeugdjaren in de luxueuse en komfortabele Talbot 1510 GLS van men ouders gereden : dubbele carburator zo’n 85 pkDIN, best snelle of beter levendige en tevens ruime vijfdeurs, heuse koffer met neergeklapte achterbank, franse fauteuille-zetels zowel voor- als achteraan, getint glas, elektrische ruiten, metaalkleur (optie), zowat een copie van de Renault 16, maar ...je moest snel rijden want het roest haalde je zo in ; auto kreeg wel (gelukkig) een jaarlijkse anitiroest behandeling de eerste zes jaar (garantie) -> auto rook dan wel een tijdje naar de Dinitrol-antiroest. Eens het franse komfort gewend ben je verloren. Vervolgens overgeschakeld naar Citroën.
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
vtske schreef:Als (klein)zoon van een citoen dealer(Grootvader eind jaren ‘40, vader sinds jaren ‘60 en ik zelf sinds eind jaren ‘70) is de citroen gekte er met de (pap)lepel ingegegeven zal ik maar zeggen en heb ik heel wat modellen en versies de toonzaal en garage zien passeren.
Niet alleen Citroen,Panhard en Autobianchi is er ook nog geweest,van de panhard herinner ik mij alleen nog de modellen van familie en enkele klanten.De Autobianchi dat was toen zowat de sportieve auto die men kon aanschaffen vond ik, ondanks dit eigenlijk Fiat mekaniek was.
Toen ik ein ‘78 in de zaak stapte als werknemer, was dat ‘t jaar van de CX 2400 GTI en mijn vader reed toen zelf ook met dit type als demo wagen, donker grijs met zwart-beige leder interieur.
Maar dan een jaar later zelf mijn rijbewijs te hebben behaald,bijna alle modellen zelf als demo gereden maar ook enkele prachtige occasie overnames.
Tot dan in 1983 De BX is gelanceerd en die zes volgende jaren tot de stop zetting zaak(eind’89) heb ik 8 BX’en gereden als demo en de negende was tevens mijn eerste prive Citroen. Maar als ze me nu de vraag stellen, welke is de beste en de leukste geweest waar je tot nu toe mee gereden hebt,dan kan ik er niet op antwoorden want er waren er zoveel.
Nu zoveel jaren later als 50 plusser, is die Citroen gekte er nog altijd met zowel een echte Citroen, als een kast vol schaalmodellen.[/quote
41 jaar geleden (1978)als werknemer in de zaak gestapt, vanaf 1983 medezaakvoerder, sinds stopzetting Dealerschap in 1989 nog altijd Citroën freak en Citroën rijder.September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Hierbij een update (topic #17 12/102012) start van onze garage, hoe deze tot stand is gekomen. Via een boek over de geschiedenis van onze straat Rozenberg (uitgave boek 1984) deze gegevens gevonden. Zijn technische opleiding kreeg hij bij zijn oom,die toen ‘t eerste Citroën filiaal in Mol uitbaatte
Mijn grootvader is gestart met garage, na zijn huwelijk in ‘t ouderlijke huis van zijn echtgenote in ‘t jaar 1937, waar ie al spoedig een reputatie heeft opgebouwd, goede vakman en harde werker te zijn en tijdens W.O.II al een personeel bestand had van 7 pers.
Zodat ie in 1945 een nieuwe woning met garage laat bouwen, vanaf 1948(onder voorbehoud juistheid)hem het Citroën Filiaal toegewezen word, deze tot in de beginjaren ‘60 met 12 personeelsleden uitbouwde. Het zware labeur wreekte op Karels gezondheid, hij overleed op 4 Mei 1963. (Ik heb mijn grootvader alleen gekend op foto) Zijn vrouw (mijn grootmoeder)doet de zaak verder waardoor, in 1964 P.V.B.A. Garage Karel Vermeer opgericht wordt met verbouwing . Na ‘t overlijden van mijn grootmoeder in 1967,komt de bedrijfsleiding in handen van oudste zoon Jozef Vermeer, (mijn vader) die de zaak runt en in 1984 nog 8 werknemers in dienst heeft, waaronder ikzelf Karel Vermeer sinds 01/09/1978 (kleinzoon en zoon van Karel en Jozef) tot stopzetting in 1989.
Foto van de garage (anno ‘80) zoals ze gebouwd is in 1964 heeft op de avatar gestaan.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
dank u wel voor ‘t plaatsen van avatar.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Betreft wijziging topic #56, datum start Citroën filiaal garage Karel Vermeer is 1947. Buurman(Oud Begrafenis ondernemer)heeft dit boek ook en daar staat gedrukt 1947, in mijn boek is er met balpen over ‘t getal 7 een 8 van gemaakt, wie en waarom? Geen verklaring voor.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 25-02-2018
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech 110 man OneTone
Wel ....
Ik ben geboren in 1970 , heb 1 oudere broer (6jaar) en kom uit een gezin van hardwerkende ouders.
In die tijd in België kon je als hardwerkende mensen wel een nieuwe wagen kopen en onderhouden , als je verder niet vooruit wilde…
Als je toekomst plannen had , huisje tuintje en later een leven zonder al te veel vaste kosten ... dan waren er geen nieuwe wagens…
Gelukkig was mijn vader toen erg handig en kon zelf erg veel aan wagens herstellen , niet enkel mechanisch maar ook laswerk (wat toen veel voor kwam.
Wagens naar de garage brengen om te laten lassen was erg duur ... dus kon je vaak koopjes doen aan afgekeurde wagens en ze zelf herstellen (of oplappen voor een jaartje naargelang de rest van de staat van de wagen of wrak)
Zo hebben wij toen erg veel wagens gehad.
Ik vond als kleine jongen Citroëns erg leuke wagens , veel leuker dan al de rest wat we toen hadden , BMW , Mercedes Jaguar etc dat kwam bij ons niet voor dat waren toch te dure dingen , maar wel vaak Ford , Opel , Simca , Renault etc etc ...
Citroën was toen echt iets anders dan de anderen ...
Het énige nadeel was dat ik vaak last had van wagenziekte achterin een DS ...
Toen ik zelf op m’n 18de een rijbewijs haalde ging ik op dezelfde manier te werk als m’n ouders ...
Een oude wagen met werk aan kopen en die in orde zetten om mee te rijden ...
Ook een aantal Ford , Opel , Renault , VW en Citroën’s gehad.
De gemiddelde leeftijd van een wagen die ik toen had was meer dan 10 jaar !
Ik reed dus meestal met wagens die nog uit de 70’s kwamen of net in het begin van de 80’s zat ...
Meestal ook wagen die een groot gebrek aan goed onderhoud gehad hadden , met alle gevolgen van dien ... veel sleutelen en lassen.
Aan CXen werken was toen veel lastiger dan aan Rekord’s of Granada’s ... maar ik reed zoveel liever met Citroëns.
Ook viel mij op dat de gemiddelde Franse wagen een stuk beter presteerde voor z’n verbruik dan de gemiddelde Ford en Opel.
Een Granada Diesel uit 1980 was een een niet vooruit te branden zuipschuit tegenover een CX diesel uit 1980.
Over het comfort hebben we het dan niet eens gehad ...
Ik heb over de jaren heen een aantal 2e en vele hands CXen & BXen gehad , waaronder een CX Limousine (1980) 2x cx limousine turbo2 (1988) , een CX GTI 2.5 (1987) , 2X BX sport (1986) , een BX turbo D break (1990) BX 19D (1985) BX 19D (1991) BX 19TRS break (1986)
Steeds graag mee gereden.
Heb maar 1 Citroën gehad waar ik echt niet over te spreken ben , de grootste miseriebak ooit , een XM 2.1D luxury (1992)
Ik vond ook dat de magie van Citroën een stuk verdwenen was , het eigenlijk gewoon meer een Peugeot leek met een andere badge erop…
En dat gevoel is wel een aantal jaren zo gebleven , zelfs nog versterkt met de afschaffing van het hydropneumatische systeem op de middenklassers en later ook de grotere Citroëns.
Met de komst van de Cactus zag ik de ware ziel van Citroën weer een beetje opleven.
Ik heb me dan maar toegelegd op het aanschaffen van m’n allereerste nieuwe wagen , en dat werd dan toch wel een Citroën