Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Als ik het goed heb, heeft een C-Matic een gewone koppeling, die door een solenoïde bedient wordt, met daarachter een koppelomvormer.
Maar ik heb er nooit zelf één uit elkaar gehaald, dus 100% zeker ben ik niet.
Thierry
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
die koppelingsplaten zitten in het omvormerhuis, dat is ook meteen het vliegwiel en die zit met een meeneemplaat direct op de krukas.
Bij deze auto zie je een vingerplaat en een koppelingspedaal, het is dus geen convertisseur.
Semi.aut klopt dus niet
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk dat er bedoeld wordt dat het op 1 van de foto’s lijkt alsof er een koppelingspedaal in de auto zit, die zou moeten ontbreken bij een C-Matic
Edit: MiGS is me net voor…
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Dit lijkt me een leuk bakkie voor weinig!
http://link.marktplaats.nl/870498764
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Waar zit het addertje denk je dan…. Zou bijna een plekkie vrij maken voor deze dame!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Nou idd, waar zit het addertje? of zou het echt zijn dat alleen de banden versleten zijn en de bekleding??
hmmmm .Ik kan me nog inhouden….rustig blijven…
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Art schreef:Nou idd, waar zit het addertje? of zou het echt zijn dat alleen de banden versleten zijn en de bekleding??
hmmmm .Ik kan me nog inhouden….rustig blijven…
Dat is toch niet zo erg dat d banden versleten zijn?? Als de koets maar
(redelijk) gaaf is vind ik belangrijker.
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 16-05-2013
- GS/GSA 1130 Berline
- Xsara Picasso HDI
Thierry schreef:Arjan Verkade schreef:Hoe werd dit model in de markt gezet?
Het is natuurlijk een bijzondere uitvoering, maar voor mij persoonlijk heeft het niet zoveel aantrekkingskracht.
Ik zie zelf liever een GS Pallas.Ik zie wel Pallas doppen, maar waar is de rest van deze uitvoering op gebaseerd?
Een Basalte is een GS 1220 Club uitvoering als basis met extra:
- Striping
- Oranje bekleding met pied-de-coq motief
- Radio K7 (Soms met oranje knoppen)
- Hoogpolig tapijt met extra harde ondergrond (geluidsisolatie)
- Schuifdak (heerlijk!)
- Mistlampen
- Koplampwissers (bepaalde landen)
- Verchroomde buitenspiegels (ook een rechter)
- Getint glas
- Pallas wieldoppenEen beetje een end-of-life verkoopopkikker voor het 8 jaar oude GS model dat in 80 door de GSA werd opgevolgd.
De tierelantijnen stroken niet in alles met de eenvoud van de GS, maar veel meer 70’s krijg je het niet.
end-of-life verkoop opkikker? met 400 exemplaren? Terwijl de GS op dat moment de best verkopende Citroen was? Nee, meer om te onderstrepen dat de GS zo succesvol was op dat moment. En de GS was niet 8 jaar oud. Maar na 8 jaar volledig uit ontwikkeld en nagenoeg perfect.
GSA 1130 1983
XSARA Picasso HDI 2000
Art schreef:Nou idd, waar zit het addertje? of zou het echt zijn dat alleen de banden versleten zijn en de bekleding??
hmmmm .Ik kan me nog inhouden….rustig blijven…
Ik weet het al… Geen wieldoppen!
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
1130 schreef:
end-of-life verkoop opkikker? met 400 exemplaren? Terwijl de GS op dat moment de best verkopende Citroen was? Nee, meer om te onderstrepen dat de GS zo succesvol was op dat moment. En de GS was niet 8 jaar oud. Maar na 8 jaar volledig uit ontwikkeld en nagenoeg perfect.
Ja en nee. De GS verkocht in 78 goed en was idd nagenoeg uitontwikkeld, maar ging dus ook alweer 8 jaar mee. De GSA kwam al eind 79, dus dat moeten ze toen al geweten hebben. En kennelijk werd toen marketing al belangrijker in de automobielwereld.
Tevens was men al vanaf 75 met de X-uitvoeringen aan het proberen om een jonger publiek aan te trekken, daar zal dit ongetwijfeld ook een poging toe geweest zijn.
Thierry
Thierry schreef: quote:
Tevens was men al vanaf 75 met de X-uitvoeringen aan het proberen om een jonger publiek aan te trekken, daar zal dit ongetwijfeld ook een poging toe geweest zijn. :quote.
Ja de “X” modellen! Ik sprak laatst iemand naar aanleiding van mijn gs die ik naast zijn auto (zwarte audi avant eenheidsworst)parkeerde. Zijn oudere broer kocht vroeger een gs x model, en snel waren die joh, zegt ie, dat waren speciale snelle modellen.?? Nou dat valt toch wel mee, dacht ik, motorisch is het toch allemaal een beetje hetzelfde? Hangt toch allemaal een beetje rond de 50-60 pk, wat normaal was toen. Wat ik zelf als echt snel ervaarde was de Peu 1.9 GTI van ‘87 (de eerste uitvoering, “de vuile” noemde we die, origineel zonder kat) 145 pk (DIN) aan de voorwielen met rvs pijp, spaghetti spruitstuk, een schuimfilter zat al af fabriek in de originele box, en 80mm inlaatbuizen voor n mooi whooop geluid. En het liefst de commercial uitvoering met grijs kent, die was nog wat lichter en niet geisoleerd achterin voor nog meer cabineherrie en rolgeluid! Zo’n bakkie woog geloof ik 800 kg en er was geen ander sneller toen. Ook had ik ooit een VR6 ‘96 die was met maar liefst 175pk, maar wel flink heel veel te zwaar, met alle opties denkbaar woog die wel 1350kg. Toch ging die wel als een kogel maar voelde te zwaar maar wel solide. Klein maar snel had ik ook ooit een peu 1.3 ralley, 103pk met 4 carbs dus nog meer whoooop geluid met open filters.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het is allemaal relatief natuurlijk.
Vergeet niet dat veel mensen zich in een 2CV of AMI6 vervoerden toen de GS op de markt kwam.
Dus als je toen voor het eerst in een GS X stapte dan was dat natuurlijk een vlotte en comfortabele auto en reed moeiteloos 120 plus wat van de andere niet gezegd kon worden.
Lang niet iedereen kon een DS betalen, welke met een zware (injectie) motor natuurlijk een stukje vlotter waren.
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
De X was niets anders dan een basisauto (1015) met optische sportiviteit. De X2 was een opgevoerde 1220, snelle nokkenassen, grotere carb, hogere compressie. De X3 was de enige GS met een 1299. X2 en X3 hadden beiden 65 PK.
Thierry
Even teruggezocht naar t vermogen van mn eerste, ik had in mn eerste jaar (‘87) van het autorijden een ‘76 escort 1.0 die naar het nu blijkt toen maar liefst 40!pk had, dus zo’n gs x was inderdaad wel een stuk rapper vergeleken met mn escort.
Die escort had een 4 bak met 4 zeer korte versnellingen en bij 110km loeide het motortje het al uit.
Gr. Wim.
Thierry schreef:Voor mij persoonlijk niet, maar ja, ik heb er dan ook al één.
Ik ook!
Thierry schreef:Het interieur ziet er nog redelijk uit, ben benieuwd hoe deze qua roest is.
Ruim anderhalf jaar geleden heb ik deze voiture al eens bekeken. De prijs lag toen overigens een heeel stuk lager en ik wilde m toen puur als donor kopen. Heeft te lang in een vochtige schuur gestaan. Het interieur is redelijk, motor is misschien met veel inspanning te redden, de dorpels, voetenbakken, kofferwanden en -vloer moet worden vervangen.
Maar ja, wanneer wordt er een Basalte aangeboden? Dus hou je van een project dat wat langer duurt, sla je slag!