1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
gigantische uitlaatwolk bij starten!
camme
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 10-02-2006

Gepost: 10 februari 2006 06:58 PM

hallo,
telkens ik m’n xm start na een nachtje stilgestaan te hebben, komen er wel heel veel uitlaatgassen vrij. Bovendien gaat ‘t gepaard met een wat twijfelende motor. Na een paar seconden draait de motor weer soepel en voor de rest van de dag heb ik bij ‘t starten totaal geen probleem daarmee. Waaraan is dit te wijten? bedankt…

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 10 februari 2006 07:19 PM
  [ # 1 ]

Is dat een gigantische witte wolk die uit je pijpje komt ?
Waarschijnlijk wel.
Verbruikt ie koelvloeistof ? En zo ja hoeveel.

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 februari 2006 02:53 AM
  [ # 2 ]

voordat het een lange draad word ff de optie’s voor je ,,

valse lucht,
verstuiver(s) lek versleten.
pomp lek (pakkingen of keerringen of beide versleten.)
gloeispiralen.
koppakking.
lage compressie.
versleten speelgoed.

remedie?
ga naar een diesel specialist, die jongens weten er raad mee.

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 11 februari 2006 03:38 AM
  [ # 3 ]
JustShootMe schreef:

Is dat een gigantische witte wolk die uit je pijpje komt ?
Waarschijnlijk wel.(...)

Had je de titel niet gelezen? Wink

Zonder dat er werd gemeld om wat voor XM en vooral wat voor brandstof deze stookt, weet wuppo waar het om gaat.Razz
Ik vermoed ook een diesel en licht toe dat wupke met “valse lucht” lucht in het brandstofsysteem bedoelt. (Toch wup?)
Toevallig loopt er een recent draadje over een vergelijkbaar probleem met een BX (  Link )
en een Xsara ( Link ), dus alles zit vers in het geheugen, voor zover het niet tot de parate kennis behoort. Cool

Als het toch stiekum een benzinemotor is, moeten we wat anders verzinnen… 

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 11 februari 2006 09:06 AM
  [ # 4 ]
jeroen_m schreef:
JustShootMe schreef:

Is dat een gigantische witte wolk die uit je pijpje komt ?
Waarschijnlijk wel.(...)

Had je de titel niet gelezen? Wink

Het wolkje kan ook blauw of grijs zijn…..zegt iets over hetgeen er in de eerste secondes in je motor verbrandt wordt.  Razz   Wink

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 11 februari 2006 03:59 PM
  [ # 5 ]

maar zonder verdere info kunnen we hier even niets mee…

Profiel  
 
camme
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 10-02-2006

Gepost: 11 februari 2006 09:12 PM
  [ # 6 ]

‘t is een 2100 diesel van 94 en de uitlaatgassen zijn aan de blauwe kant…

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 11 februari 2006 09:33 PM
  [ # 7 ]

Blauw duidt meestal op een olielekkage (althans bij benzinemotoren) naar één van de cylinders. Dat je er alleen last van hebt als de wagen langere tijd heeft stil gestaan kan komen doordat de motor dan afgekoeld is en er motorolie (welke nog steeds onder druk staat) langs een pakking geperst wordt die bij een warme motor ver genoeg is uitgezet om wel het lek te dichten en er bij een lopende motor genoeg tegendruk is in de cylinders.
Het zou het twijffelde lopen de eerste seconden verklaren omdat het te verbranden mengsel niet correct is (diesel met olie i.p.v. diesel alleen).
Dus check olieverbruik.

Suc6

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 12 februari 2006 07:52 PM
  [ # 8 ]
JustShootMe schreef:
jeroen_m schreef:
JustShootMe schreef:

Is dat een gigantische witte wolk die uit je pijpje komt ?
Waarschijnlijk wel.(...)

Had je de titel niet gelezen? Wink

Het wolkje kan ook blauw of grijs zijn…..zegt iets over hetgeen er in de eerste secondes in je motor verbrandt wordt.  Razz   Wink

OK, jij was al met de kleur van de wolk bezig. Ik dacht even dat je je afvroeg of de wolk uit het pijpje kwam. Wink

Het gaat dus om een 2100 dieselmotor uit ‘94, kilometerstand onbekend, die veel rook uitbraakt bij koude start en de rook is wat aan de blauwachtige kant. Het blijft summiere informatie.
Comme, kom op! Je toetsenbord is toch niet van steen? Even wat duidelijker omschrijven allemaal. We zijn niet allemaal helderziend Wink
Anders blijven we maar raden…

Trouwens, had lezen van de links naar de vergelijkbare topics wat opgeleverd?

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 februari 2006 12:05 AM
  [ # 9 ]

vast een gloeispiraal dat niet meer werkt

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 13 februari 2006 12:07 AM
  [ # 10 ]

tsja, hoe is de koude start? Start ‘ie goed of slecht? Hoe lang doet ‘ie dit al? Is ‘t al na een nacht stilstaan of pas na een paar dagen?

Olie verbranden zie je niet zo goed bij een diesel hoor!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 februari 2006 12:10 AM
  [ # 11 ]
voge schreef:

tsja, hoe is de koude start? Start ‘ie goed of slecht? Hoe lang doet ‘ie dit al? Is ‘t al na een nacht stilstaan of pas na een paar dagen?

Olie verbranden zie je niet zo goed bij een diesel hoor!

camme schreef:

telkens ik m’n xm start na een nachtje stilgestaan te hebben, komen er wel heel veel uitlaatgassen vrij.
Bovendien gaat ‘t gepaard met een wat twijfelende motor. Na een paar seconden draait de motor weer soepel en voor de rest van de dag heb ik bij ‘t starten totaal geen probleem daarmee

gloeispiraal

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 13 februari 2006 12:23 AM
  [ # 12 ]

hmm,,, moet ik nou gaan grommen of gewoon ff kloppen.
ik neig naar grommen, daar dit diesel verhaal al weet ik hoevaak voorbij is gekomen.

edoch, me voorgaande post is de enigste juiste weg.
luukraak (alhoewel vaak nuttig) gloeispiralen vervangen is niet de weg…

een diesel wil na 2 ton + ook wel eens wat aandacht,,,je injectoren hebben veren ,die veren worden door de druk van de pomp op een bepaald moment gelicht, daardoor dus op het exacte moment hun brandstof injecterend..

is of de injector of de pomp of beide versleten dan kan je jezelf mischien indenken dat alleen een diesel specialist er raad mee weet.

en kom me nu niet miauwen van het verhaaldje valse lucht in het aanvoer kanaal.
dit is bloedzelden en gaat ook vaak gepaard met diesel lekkage’s!.

daarnaast is de gemiddelde diesel qua compressie rond de 28 tot 34 BAR als de motor nieuw is of redelijk op leeftijd.
duikt ie onder de 24 BAR is het een overleef verschijnsel,, lees hij doet het (maar net) en rijd zo, ongeveer de laatste 100,000 km erbij..
daarna ga je verschijnsels als roken bij starten en onregelmatige loop bij exacte toeren krijgen..

dus als je ooit genegen bent een diesel te kopen EIS EEN COMPRESSIE TEST..
dit zegt meer dan de KMS stand !

verder laat ik het effe bij, want ik vermoed dat we weer gaan verzanden in een oeverloos gedoe over valse lucht gloeispiralen pakkingsets.
keerringen en meer van dat gedoe…
1 compressie test en je weet de kwaliteit van je diesel, en of je er nog meer energie tegena moet gooien,,

maar jah, dat kost minder dan 100 euro,, en das dus teveel ...

wupke Wink

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 februari 2006 12:24 AM
  [ # 13 ]

je moet de gloeispiralen niet zo maar vervangen, je kan ze eerst uitmeten Idea

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 13 februari 2006 12:27 AM
  [ # 14 ]
paso schreef:

je moet de gloeispiralen niet zo maar vervangen, je kan ze eerst uitmeten Idea

uberhaubt,,gloeispiraal die kun je tegelijkertijd ff testen met je compressietest.. daar men altijd het gloeispiraalgaatje gebruikt om DIE test te doen…
dus 2 vliegen in 1 klap,
mag het nu dan 50 euro oid kosten? ik doe het voor 25 euro hier voor mn deur…
sterker ik ga er expres een nieuwe tester voor kopen…
ben ik nu dan eigenwijs genoeg?
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 13 februari 2006 12:35 AM
  [ # 15 ]
jeroen_m schreef:

Totaal gare dieselmotoren kunnen op hol slaan als ze op hun eigen smeerolie gaan lopen: ->rrrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRPOF!....stilte -> kaduuk.

Vraag dat maar eens aan de heren van Renault, createur du dCi…

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook