Beste Berlingo rijders,
Kunnen jullie mij vertellen hoe de algehele betrouwbaarheid is van de huidige Berlingo Diesel modellen?
Wagen wil ik zakelijk gebruiken of is het misschien een betere optie een wat oudere aan te schaffen en waar
moet ik dan op letten , bepaalde kwaaltjes in bepaalde jaargangen?
Alvast dank.
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik zou het niet weten, die ouwe gaat maar niet stuk
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Ik zou zeggen: de 1.9 diesel, die heeft Graddus ook.
En de 2.0 HDi, want die heeft Graddus óók!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
De 2.0 HDi 8V 90 pk motor is bij goed berijden en onderhoud zeer betrouwbaar, sterk èn zuinig (1:16 à 18).
Mijne van 7-2002 zit nu op 316.000 km en heeft motorisch nooit een probleem gegeven.
Succes met de keuze !
pin je vooral niet vast op de reacties van één gebruiker zeker niet op de mijne maar ik zal wel mijn ervaring hier zetten:
ik reed tot september met een nieuwe 1.6 hdi (Multispace Bouwjaar 2010) en ik was daar enorm tevreden van… tot op ongeveer 90.000 km… elektrische storingen in systeem “storing in ABS remsysteem” “storing motor” “storing elektrisch cirquit”... kwam steeds als boodschap op display, met bijhorende alarmsignalen… aanvankelijk liet ik dit ‘uitlezen’ in Citroëngarage, waar ze dan ook de diagnose deden “wij vinden geen probleem mijnheer, computer doet gewoon even raar, geen zorgen maken” nadien waren de problemen weg voor weken, in het beste geval een paar maand… om dan terug te komen… uiteindelijk hielp zelfs storingen uitlezen niet meer, ze werden aanhoudend en konden niet meer uit het systeem gewist worden, auto heeft dan dagenlang binnengestaan en hebben een uitgebreide diagnose gedaan… een aantal module’s van het motormanagement vervangen en verder getest… probleem bleef… achteraf bleek er effectief iets mis te zijn met ABS, maar niet met sensor, volledig de module moest vervangen, prijskaartje volgens de offerte: 1260 euro zonder BTW… en dan hadden ze nog niet het minste idee over wat de oorzaak was van de andere storingen, en of deze zouden opgelost zijn met het vervangen van de ABS-module… dus mogelijks nog bijkomende kosten achteraf…
ik heb hem verkocht aan een belachelijke prijs, met dit probleem, de wagen was 4 jaar jong, perfect onderhouden geweest…
toppunt: iemand waarmee ik werk zei helemaal in het begin (toen ik de wagen net had gekocht en echt enorm tevreden was) “wacht tot je aan de 90.000km zit, dan zullen de problemen wel beginnen…” zoiets lach je weg op de moment zelf…. maar achteraf was dit het eerste waaraan ik dacht als ik een kijkje nam op de kilometerteller toen ik hem ‘als schadewagen’ verkocht: 90.160km.
frappant vind ik dit…
maar nog eens: mogelijks is dit een uitzondering, het is in ieder geval niks meer dan mijn persoonlijke ervaring met een Berlingo 1.6 hdi van 2010…
ik kan moeilijk geloven dat ze allemààl in panne vallen rond de 90.000km, dat zou toch absurd zijn.
succes.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
De problemen die jij had zaten hoogstwaarschijnlijk in de CAN-bus of in een CAN module en het is nu eenmaal een feit dat er nauwelijks garage’s raadt weten hoe ze hierin problemen moeten opsporen. Dit kon dan waarschijnlijk met enig zoekwerk door een deskundige opgelost worden zonder dat er vele modules vervangen moeten worden.
Nu even ontopic, wij hebben een C3 met dezelfde motor en dezelfde techniek en deze heeft inmiddels 140000 probleemloze km gedaan, dus ze hoeven niet allemaal stuk aan 90000km
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
thomasc3vtr schreef:De problemen die jij had zaten hoogstwaarschijnlijk in de CAN-bus of in een CAN module en het is nu eenmaal een feit dat er nauwelijks garage’s raadt weten hoe ze hierin problemen moeten opsporen. Dit kon dan waarschijnlijk met enig zoekwerk door een deskundige opgelost worden zonder dat er vele modules vervangen moeten worden.
Nu even ontopic, wij hebben een C3 met dezelfde motor en dezelfde techniek en deze heeft inmiddels 140000 probleemloze km gedaan, dus ze hoeven niet allemaal stuk aan 90000km
nee uiteraard zullen ze niet allemaal stuk gaan aan 90.000 km, dat zal ik zeker niet beweren, zou ook onmogelijk zijn om zo’n wagen te blijven verkopen he… kheb met mijn vorige wagen 270.000 kilometer compleet schadeloos en panneloos gereden (buiten de standaard onderhoudswerkzaamheden zoals een distributieriem bvb.) terwijl ik weet dat er van dat merk en dat bouwjaar veel waren die vroegtijdig met schokdemperproblemen zaten… nooit last van gehad.
maar de CAN module was één van de eerste zaken die de garage vervangen heeft omdat dit ook direct in de garagist opkwam als mogelijke boosdoener: maar het bood geen soelaas, probleem zat ‘dieper’...
nu het moet gezegd: ik heb het inderdaad niet alle tijd gegeven die nodig was om het probleem met de nodige expertise op te sporen want zelfs zonder dit probleem was ik eigenlijk al van plan om hem te verkopen, spijtig voor mij dat deze panne zich voordeed en ik daardoor mijn prijs aanzienlijk heb moeten laten zakken.
maar idd; nu terug on topic!
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Heb een 2.0 hdi . Zeer te vreden en normaal onderhoud ; betaalbaar . Rijd er een 40.000 pj mee en zit nu op de 3ton . Fout gemaakt er all season Kumho banden onder te laten zetten . Weinig grip bij nat weer . Ff oprijden en dan weer michelin ofzo eronder ; dacht ook aan Nokian. Weleens momenten van twijfel gehad . Is erg basic auto . Een C5 service (= grijs kenteken ) passeerde de revu . Toch stukken duurder in onderhoud denk ik . Vw caddy ; erg krap en lawaaierig . Oja ben 2mtr . Ford Transit Connect . Zeker niet verkeerd ; maar toch niet . Een Chevrolet Silverado ook gr kent op gas . Maar een 2500 kg is ook op gr kent duur en erg dorstig . Heb jaren amerikanene gereden vandaar .Dus tevreden met m’n Berlingo !! Zeker een aanrader.
Ciao Eric
Niet twijfelen, Berlingo op Michelin leggen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Michelin, mee eens.
Maar wat moet Mark nou kopen?
Volgens mij toch een 2.0 HDi of een 1,9D als ie geen haast heeft..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Mee eens, de 1.9 is onverwoestbaar maar traag.
Waarop letten bij aankoop?
Hij is al wat ouder dus mogen er hier en daar wel kosten verwacht worden zoals koppeling of remmen, hangt natuurlijk van het vroeger onderhoud en de vorige eigenaar af want voor hetzelfde geld is hij Prima, dat weet je niet altijd bij een ouder voertuig.
Waarop letten dus? Ik denk dan vooral of de achterwielen nog recht staan, gewoon vanop een afstandje achter de auto kijken, /\ is niet goed.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Voorveren van de oudere modellen willen wel eens doorroesten en afbreken,een probleem dat ook voorkomt bij de Partner.
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Volgens mij vraagt de topicstarter specifiek naar het huidige type…
Mensen,
Bedankt voor alle reacties en tips!
Maar het gaat me inderdaad om de huidige modellen.
Denk dat dat uiteindelijk toch voordeliger is dan een 2ehandje met wat werk zeg maar.
Voor dat werk heb ik ook geen tijd die spaarzame vrije tijd gaat in mijn andere Citroën
limousines zitten.
Mark
enjoy flying Citroën