Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Volgens mij is het een segmentendisplay, dus dat zal lastig worden.
Dit weekend ben ik naar Hamburg geweest, en dat was niet heel best voor het verbruik. Een gemiddelde van iets maar dan 1:15 met een BlueHDi is nou niet echt goed Maar met kruissnelheden van 160-170 nog steeds een erg prettig rijdende auto, super
lucht is a bitch..
Dit weekend ritje heen en terug Bilzen-Antwerpen gedaan. +/- 200 km. Gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km aan een snelheid van 123 via cruise-controle op de autosnelweg. Het is echt geen glooiend landschap. hoogstens wat bruggen over water die ik op en af moest. Met een 180 kg aan passagiersgewicht (2 volwassen en 1 kind) is dit een gemiddelde wat ik echt niet goed vind. Ik heb momenteel 4000 km op de teller van mijn 1,6 e-HDi 92 ETG6.
Volgens de minibrochure op de Citroën-site zou ik aan een gemiddelde van 3,5 moeten zitten met mijn 17” velgen.
Ik heb zelfs geen enkel keer een huidig verbruik gezien dat minder is dan 4,7 liter/100 km.
Zou hier iets aan te doen zijn via de dealer?
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Denk het niet. In de vastgestelde laboratoriumrit op basis waarvan de officiele verbruikscijfers worden bepaald, wordt 120 maar heel even aangetikt. En er wordt nogal rustig geaccelereerd. Dat heeft allemaal erg weinig te maken met daadwerkelijk ruim 120 rijden in het echte verkeer.
Luchtweerstand gaat zeker met een iets hogere auto enorm omhoog boven de 100km per uur.
Er zijn meer factoren afhankelijk van verbruik. Heb je standaard banden zijn ze breed? En hoe zijn ze opgepompt.
Het rechtervoetje is bij optrekken heel belangrijk.
Mijn ervaring met de benzine versie is dat je daadwerkelijk 1 op 20 kan rijden. Maar dan hou ik de snelheid op ongeveer 110km/uur.
Ga je daarboven zitten dan zie je het verbruik omhoog schieten.
Mijn idee is dat de Cactus een cruiser is, dus met niet te hoge snelheden relaxed van a naar b tuffen.
Wanneer je dat doet dan is hij zuinig.
Om te testen hoe zuinig de wagen echt kan zijn zou ik je adviseren eens een lang stuk precies 100 te rijden.
Kijk dan eens wat de verbruiksmeter doet.
Wanneer hij dan nog te veel aangeeft dan is het een redden om de dealer te informeren denk ik.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het probleem is alleen van 110 rijden dat je harder gaat dan vrachtwagens en deze dus voorbij wil.
Op de 2 baans-wegen waar je 130 mag houd je dus het verkeer enorm op.
Als je toch geen haast heb kan je dus beter met het vracht verkeer mee rijden zo rond de 80-85, dan rijdt je dus nog zuiniger en kan de rest gewoon de 130 aanhouden.
Arjan, ik rij al jaren tussen de 100 en 110 km per uur. Ook op wegen waar mensen met 130 rijden. Dat hoeft geen probleem te zijn. Als eerste rij ik altijd rechts en blijf nooit op de tweede baan hangen, ik anticipeer, blijf in de spiegels kijken tot ik een mooi gaatje zie en ga dan aan een langzamer voertuig voorbij.
Je kan dan met hetzelfde gangetje vooruit en zodra je weer naar links rechts kan dan doe ik het ook.
Ik rij al jaren met auto’s met een 1 liter blokje en ik ga er rustig mee de Duitse Autobahn op.
Daar leer je goed anticiperen. Mooi voorbeeld is het inhalen wanneer je berg of heuvel af rijd.
En dat scheelt bergen brandstof.
Het is een manier van rijden die niet gevaarlijk hoeft te zijn als je maar goed spiegelt.
Ik vergelijk het weleens met een oude bestelwagen waar weinig gang in zit, daar kan je toch de snelweg mee op maar je moet wat extra rekening houden met het overige verkeer.
En ik zeg niet dat anderen zo moeten rijden maar wil alleen aangeven dat het kan en dat je echt enorm veel brandstof kan besparen. Mits je banden op spanning zijn.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Idd het kan ook wel als je het verkeer goed kan inschatten. Dan werkt dat prima.
In de praktijk echter lukt dat het grootste deel van de mensen niet.
Ze rijden idd zo rond de 110 op de teller (ik vermoed een deel op de cruise control) en ze gaan inhalen. Ze lijken totaal niet bewust van het verkeer dat 130 echte kms rijdt (dus 135 a 140 op de teller). Enige moeite om te versnellen zit er meestal niet in.
Helaas kom ik ze zo elke dag tegen. Als ik daar dan achter rijdt heb ik vervolgens een bumperklever achter mij.
Zoals je zegt, als je weet wat je doet kan het prima, helaas zijn dat er niet zoveel.
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 25-07-2009
- C1 Seduction 5drs
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik rij zo’n beetje iedere week hetzelfde aan thuis <-> werkverkeer en uitjes in het weekend. Afstanden van 150-200km die ik regelmatig rij zijn bijna op de minuut. Ben benieuwd wat het verschil zal zijn met de DS3 EHDi.
Heb de auto vanaf vrijdag de 14de. Woon in 020 en de meeste ritjes zijn in en op de ring. Zit nu op 5,2L/100km.
Moest laatst naar Houten en als je dan idd 100 op de cruise rijdt dan zakt het verbruik terug tot onder die van een 3L Lupo .
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
hoeksepeet schreef:Mijn idee is dat de Cactus een cruiser is, dus met niet te hoge snelheden relaxed van a naar b tuffen.
Ondanks dat ik de brandstof die mijn Cactus verbruikt niet zelf betaal, zou ik ook dan niet met zulke snelheden gaan rijden.
Ik heb de Cactus op het retourtje Hamburg, en met een eerdere rit in Duitsland ook al, als een erg prettige auto ervaren, die ook goed rijdt op hogere snelheden. Mijn inzittenden dit weekend gaven zelfs aan dat ze de 170 km/h die ik vrijwel constant op de Cruise Control had staan soms nog wat langzaam over vonden komen ook.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Poekoek schreef:Overigens zag ik dit toen ik de ruitensproeiervloeistof bijvulde. Wat een klein reservoir! Er gaat maar ca. 1,5 liter in. In die van mijn ex-Volvo V40 ca. 4,5 liter (die had dan wel koplampsproeiers).
Dat is een van de vele dingen die bewust gedaan is, om gewicht te sparen. Doordat de spuitmondjes op de wissers zitten, heb je minder vloeistof nodig, dan wanneer er een wolk over de voorruit geblazen wordt.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die zitten ook op mijn Xsara, maar alsnog gaat er denk ik een litertje of 3,5 in het tankje
Op autofans.be doen ze een duurtest met de cactus blueHDI.
In het begin ging het allemaal prima en waren ze helemaal weg van de eigenzinnige cactus maar van de laatste belevenissen wordt je niet bepaald vrolijk als cactus eigenaar.
Ik ben alvast blij dat ik een benzineslurper heb gekozen, ureum installaties vertrouw ik voor geen meter.
http://www.autofans.be/rijtesten/hatchback/30498-af-vloot-citroen-c4-cactus-bluehdi-3
Citroen C4 cactus 1.2 e-THP shine.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gelezen.
Het probleem gaat over te weinig Ad-Blue in de auto. Heeft weinig te maken met de Cactus.
Ad-blue komt in meer auto’s voor en moet op niveau zijn.
Belachelijk dat dan 3/4 van de recensie daarover gaat.
Je gaat toch ook niet zeuren als je stil komt te staan als de brandstof op is?
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.