Beste mede-forummers,
Ik heb net mijn rijbewijs behaald en ben nu rustig aan het sparen voor een eerste auto, welk merk het zou worden was snel duidelijk.
Zelf ben ik al jaren fan van BX’jes en CX’jes en ben ik daar dus nu ook informatie over aan het inwinnen.
Graag hoor ik jullie advies (aandachtspunten/kostenplaatje/betrouwbaarheid) over de aankoop van een BX GTI 16v als eerste auto.
Bij voorbaat dank!
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/178161/P0/
Tips qua aankoop BX.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
En een tip als je een geen gedoe 16v wil die je als daily driver kan gebruiken
http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie/6826
Alle kwaaltjes zijn er ondertussen wel uit
En bovenstaande tiplijst is dan niet van toepassing
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Mwha als beginnende automobilist zal zoiets moeilijk te verzekeren zijn. Bij mij gingen ze al moeilijk doen omdat ze dachten dat ik een Golf GTI had gekocht als eerste auto.. Maar goed dat bleek (helaas) niet zo te zijn.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eigenlijk is er maar één vraag die écht belangrijk is:
Kun je sleutelen?
Als het antwoord JA is kun je alles kopen wat je cool vind. Kun je niet sleutelen dan moet je een ax kopen ofzo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat Waterman zegt. Als beginnende sleutelaar zou ik met een Saxo/AX beginnen. Is sleutelen echt geen optie dan kan je beter geen ambities hebben om op jezelf te gaan, een sociaal leven te hebben of te gaan stappen want je loopt leeg!
Kan je sleutelen; doen! Ik heb zelf 3 van die hokken gehad. Een hoop lol er van gehad, en ook een hoop ergernis wat je vanzelf gaat waarderen als het hok na wat bloed, zweet en tranen weer goed loopt.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Je kan ook leren sleutellen en ik zou als eerste auto dan eerder een bx 14 kiezen, onderdelen zijn wat beter verkrijgbaar, goedkoper in aanschaf. En als je later een 16V koopt heb je nog een keer plezier van het vermogen winst..
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Sleutelen kun je prima leren op een BX. Mijn advies is dat je dan wel voor een 1400 kiest en niet gelijk een 16v Daarnaast is het verbruik van een 1400 wel vriendelijker dan een 16v. Maar de keus ligt bij jou; hoeveel geld mag de hobby kosten is denk ik de belangrijkste vraag bij de keuze welke BX.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Naast dat het erg handig is als je kan sleutelen, denk ik dat het slim is dat je ook na gaat wat je met je auto wil en wat je er van verwacht.
Je begint over een 16v. Waarom? voor de snelheid of de luxe? Als luxe iets is wat je wilt dan kan je ook voor andere uitvoeringen kijken. Wil je snelheid en vermogen is een 16V erg leuk natuurlijk. Maar ja moet je er elke dag mee rijden loop je bij een 16V meer risico. De onderdelen liggen daarvan niet voor het oprapen en dat kan dus betekenen dat je soms niet kan rijden met je auto omdat je een bepaald onderdeel niet kan vinden. Terwijl je voor andere uitvoering snel vervangende delen kan vinden.
Hoeveel ga je rijden? Een 16V lust wat meer. Is dat het je waard?
Maar kijk, rij, neem iemand mee die er verstand van heeft en laat je niet gek maken. Ik heb ze met de nodige regelmaat gezien. BX-en die er van buiten spik en span uit zien, maar zodra je onder de auto kijkt of achter bumpers, kofferbak bekleding of onder de achterbank om te huilen zo slecht zijn en alleen maar goed voor onderdelen.
Overigens als je een leuke BX wilt met wat power, kijk dan ook eens naar een GTI.
Sleutelen is inderdaad een pre, of iemand kennen die dat voor je kan doen natuurlijk
Sinds ik mijn rijbewijs heb, heb ik al in verschillende BX’en dagelijks gereden, waaronder ook 16v.
Een auto met een goede onderhoudshistorie scheelt je enorm (van liefhebber geweest e.d.).
Het is wel erg leuk om een BX te rijden kan ik je vertellen!
En ik ben het met Peteryed eens dat een GTI ook erg leuk is, en wat beter te onderhouden is.
Succes met je zoektocht!
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het grootste probleem van de 16v vind ik de onderdelen, alles is net anders als van een 19 TZi/GTi (Lees: duurder). Van een deze 2 is een deel zelfs nog wel hetzelfde van een 16 TZi.
Als je niet kan of wil sleutelen is dat ook geen probleem, dan kost het gewoon met meer geld.
Het komt dus allemaal neer op budget, dus 3 vragen:
Wat kan je veroorloven qua aanschafprijs?
En wat je kan per jaar aan onderhoud uitgeven?
En hoeveel denk je per jaar te gaan rijden?