Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Van de voorpagina
Plastic Fantastic!
Sommige concept cars en prototypes behalen een sterstatus waar nog generaties plezier aan beleven. Andere halen die sterstatus door te laten zien hoe fantastisch ze hadden kunnen zijn, om vervolgens spoorloos en voor altijd te verdwijnen. Een derde categorie laat zien wat er allemaal mogelijk is, wordt door de tijd ingehaald en raakt voorgoed vergeten. Of toch niet helemaal?
Vergeet de Buick Y-job en de Citroën 22CV. De legende en de witte olifant zijn vandaag niet aan de beurt. We ontrukken een heel ander prototype aan de vergetelheid: de GE Vector II. De Vector is wel heel iets anders dan de bovengenoemde legendes, maar had toch een glansrijke carrière in het showcircuit. Wat General Electric Plastics, gevestigd in Bergen op Zoom, met de Vector wilde demonstreren, waren de mogelijkheden van kunststof in de auto-industrie. Daarvoor maakte GE gebruik van een auto die ons allemaal bekend voor zal komen: onder de lila metallic kunststofhuid gaat in feite een eenvoudige Citroën AX schuil.
Het project VECTOR werd in 1986 gestart om aan de hand van een rijdend prototype te demonstreren dat het niet alleen mogelijk was om panelen zoals spatborden, zijpanelen en kleppen en deuren van plastic te maken, maar dat dat ook probleemloos in de toen bestaande productiestromen in te passen was. Bovendien kon het gebruik van plastics tot aan motoronderdelen toe worden doorgetrokken. Noryl GTX, de gebruikte thermoplaste kunststof, kan temperaturen tot 190 graden verwerken zonder te vervormen, waardoor het bijvoorbeeld de bestaande lakstraten zonder problemen overleeft.
De achterklep alleen al was een staaltje van doordachte techniek: de klep is opgebouwd uit twee schalen, waarbij de binnenschaal van Azdel TPS voor het grootste deel van de stijfheid zorgt. De achterruit is in de klep gelijmd om extra stijfheid te kweken. De scharnieren zitten buitenop, netjes weggewerkt onder een trim over de regengoot. Positioneren, uitlijnen en bevestigen kan daardoor volledig worden geautomatiseerd. De bevestigingen voor elektrische componenten en bekabeling zijn opgenomen in het gietstuk van de klep, waardoor het aantal onderdelen geminimaliseerd wordt. Dergelijke slimmigheid werd ook in de carterpan verwerkt: door de kunststof eenvoudig om een carterplug heen te vormen, werd de productiestap van het maken van een aftappunt volledig uit het productieproces geschrapt.
Voor de Vector II werd de trukendoos nog verder opengetrokken. De deuren werden nu inclusief frames uit kunststof vervaardigd. Ook het radiateurframe, met daaraan de ophanging van de koplampen en de voorbumper, werd in kunststof uitgevoerd. Althans, de folder toont het onderdeel; de echte wagen heeft een stalen front. GE presteerde het zelfs om het op dat moment grootste koetswerkpaneel ooit in thermoplaste kunststof te vervaardigen: de motorkap. Een feature die, in tegenstelling tot de auto zelf, voorgoed verdwenen is.
Eén van de grote voordelen van de kunststoffen die GE Plastics voor de Vector had gebruikt was dat ze recyclebaar waren. Big deal: dat doen we inmiddels al jaren. Goed, maar de Vector was er op ontworpen – in 1989. GE Plastics ging daar ver in, en beloofde zo nodig de kunststof panelen na een eerste levensduur in te nemen om ze te herverwerken.
De Vector toonde een aantal jaren op beurzen wat er allemaal in kunststof kon in de automobielindustrie. Het is goed verdedigbaar dat de Vector daarin succesvol was: inmiddels zijn plastics overal in een moderne auto te vinden en zijn veel van de beoogde productietechnieken uit de Vector gemeengoed geworden. De auto werd ingehaald door de tijd en verdween van het toneel. Daarna is er, behalve een optreden op de Citroën-Forum stand op CitroMobile 2012, erg lang niets van de Vector II vernomen. Maar in tegenstelling tot de verdwenen Citroën 22CV’s weten we van deze plastic AX dus gewoon waar hij is!
De auto is namelijk eigendom van forumvoorman Lucas. Sterker nog, de oplettende forummer heeft opgemerkt dat de auto te koop is. Zonder motorkap, want die is kwijt. Dat geldt ook voor een koplampglas en de wieldoppen. Kennelijk zijn ze bij souvenirjagers terecht gekomen. Een chassisnummer heeft de auto nooit gekregen, dus de wagen legaal op de weg zetten wordt een uitdaging. Bovendien heeft het blok nooit gelopen: alle 14 (!) kilometers die de Vector op de teller heeft, zijn gemaakt door de auto op beurzen van de trailer naar de showstand en terug te duwen. Er ontbreken verder nog wat technische onderdelen zoals een hoofdremcilinder en verschillende andere kleinigheden.
Rijden is eigenlijk ook niet waar de Vector II ooit voor bedoeld was. Deze auto is als show car ontworpen, hoewel het je vergeven zij dat je dat aan het bescheiden uiterlijk niet meteen ziet. Het is, naast het verleden, ook de toekomst die Lucas voor de Vector II ziet. Deze auto heeft historische waarde en een zekere museale kwaliteit. Wie de unieke Vector II terug in de spotlights wil zetten, kan met Lucas contact opnemen. De advertentie voor deze show car vind je hier.
Tekst: Penny Lane, foto’s: Lucas
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Blijft een leuke en vooral erg unieke auto! Hopen dat hij een goed baasje gaat vinden!
Motorkap scharnier bij hen ook vanvoor.
Welke koplampen zouden dat zijn? Lijkt zowat fiat Bravo.
Misschien staat er nog iets op de linkse, dan is het niet moeilijk om de rechtse bij te bestellen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Lampen zijn unieke exemplaren.. Zijn dus niet zomaar even bij te bestellen!
Alles aan dat ding was uniek geloof ik, een beschadigd paneel is geen 2e van, dus je zou dan bij GE aan moeten kloppen en lief vragen of ze de mallen nog hebben.
Aan de ene kant zou het heel mooi zijn om deze auto af te maken en legaal rijdend te krijgen, maar aangezien er geen type goedkeuring voor is wordt dat lastig, of je moet ze overtuigen dat het een kitcar is. Aan de andere kant heeft het ook wel wat om hem zo te laten en mee te nemen naar meetings, op een trailer natuurlijk
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Is er nog iemand die zich wil ontfermen over dit apparaat? Anders rest er weinig anders dan hem volgende week op te laten knijpen….
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tsja! Ik kan ‘m wel opbergen, maar veel meer dan dat zit er niet in ben ik bang. Zou ‘t apparaat technisch gezien nog onder stoom te brengen zijn?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Lopend maken kan wel, er een kenteken op krijgen bijna niet.
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat had ik begrepen inderdaad, maar onder eigen stoom verpoten op een show of weet ik wat is wel handig. Nou ja, ik heb alleen maar plek voor die wagen ben ik bang
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
met het naderen van de winter bied je onderdak. Buiten slapen met deze temperaturen is geen optie, toch?
https://www.facebook.com/oldenhagebv/photos/a.706532822707325.1073741828.259261137434498/940914549269150/?type=1&theater;
Wat we er mee gaan doen weet ik nog niet. Eerst maar s nadenken
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Goeie actie!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Als je persé een kenteken op wil hebben, zou ik een Engels contact proberen. In Engeland is het veel makkelijker om op zo’n ‘bouwsel’ een kenteken te krijgen. Als er een UK kenteken opzit, moeten ze dat in principe hier bij het RDW overnemen…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Kijk nou eens: autowereld.nl
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!