wat is juist bij een xantia 1995? berline 2.0 16v, in het instuktie boekje staat 1200 kg max trekken , maar op de site van r.d.w bij de gegevens van je eigen kenteken staat 1500 kg wat is nou juist?
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Mijn vader had een standaard 2 liter break met automaat. Deze mocht een 1200kg trekken.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Ik meen tot 1995 was het max. getrokken aanhangergewicht vastgesteld op 1200 kg. Daarna heeft het RDW om een of andere reden besloten dat dit 1500 kg mocht zijn. Daar heeft en 2.0 maar ook een 1.8 16v geen enkel probleem mee, dat trekt ze wel.
Als je op zekerheid wilt spelen en geen problemen bij controles wilt krijgen hou je je vast aan hetgeen op je eigen kentekenpapieren wordt vermeld.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
1200 kg officeel! maja zoals al gezegt 1500 kg gaat prima! (ervaring? ja een autoambulance met een Bx 19 TZI break)
Als het voor ons niet duidelijk is hoe is het dan voor de blauwe pet?
ps kijk ook even op je trekhaakplaatje! dat is ook te controleren voor de blauwe pet.
ps ik heb bewust mijn trekhaak kenteken bewijs thuis liggen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Trekken gaat altijd wel, remmen en sturen tegelijk is wat anders.
Mijn studentenvriendje pochte dat hij (in 1981) een DS op een aanhanger had geladen met een GS1220 ervoor. Alleen het oprijden was beetje tricky (zei hij): de GS ging met de achterwielen los van de grond.
(De combinatie werd trouwens door de KLPD van de weg gehaald, kostte wel paar centen, maar het blijft mooi verhaal als je het in het café kunt navertellen)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ook sturen en remmen ging prima met onze 1.8 16V je merkte wel dat er wat achter zat maar verder…
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Over dit onderwerp zijn nogal wat misverstanden.
Het volgende is er aan de hand, de RDW is pas vanaf 1 januari 1998 de trekgewichten van personenwagens gaan registreren op het kentekenbewijs. Vanaf deze datum is het zgn aanvullingsblad voor een trekhaak vervallen. Voor auto’s waarvan het kenteken is afgegeven voor 1 januari 1998 blijft het aanvullingsblad van toepassing.
Nu de wet:
Staan er op je kenteken geen trekgewichten vermeld, mag je met dit voertuig NIETS trekken.
Je trekhaak mag dan alleen dienen om bv een fietsdragertje aan te bevestigen.
Je kunt het volgende doen:
Neem contact op met Citroen Nederland B.V. (de importeur) en vraag of zij jou een verklaring op kunnen sturen waar de offciele trekgewichten op vermeld staan. Let er wel op dat op deze verklaring zo wel je kenteken als het juiste chassisnummer bevat.
Deze verklaring stuur je samen met je kentekenbewijs op naar de RDW, met het verzoek de trekgewichten op je kentekenbewijs te vermelden.
Handiger is het om je kentekenbewijs en de verklaring van Citroen Nederland af te geven bij een RDW-keuringsstation. (zie rdw.nl) Zij sturen voor jou de papieren op naar Veendam en je krijgt een verklaring mee dat je kentekenbewijs is opgestuurd naar Veendam met de reden waarom.
Deze verklaring doet tevens dienst als vervangend kentekenbewijs (dat ook binnen de EU erkend wordt) zodat je gewoon met je auto door kunt blijven rijden. Als jezelf deze papieren opstuurt krijg je deze verklaring niet en beschik je tijdelijk niet over een geldig kentekenbewijs.
Na ongeveer 2 weken ontvang je kosteloos een nieuw/aangepast kentekenbewijs per post.
Op deze manier is er dus niks aan de hand als je dan een aanhanger achter je auto hangt.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
vlietmansje schreef:Trekken gaat altijd wel, remmen en sturen tegelijk is wat anders.
Mijn studentenvriendje pochte dat hij (in 1981) een DS op een aanhanger had geladen met een GS1220 ervoor. Alleen het oprijden was beetje tricky (zei hij): de GS ging met de achterwielen los van de grond.
(De combinatie werd trouwens door de KLPD van de weg gehaald, kostte wel paar centen, maar het blijft mooi verhaal als je het in het café kunt navertellen)
Dit zijn de bekende grote sterke verhalen. Als je weet wat je doet is er heel wat mogelijk. Maar ja dan kun je jarenlang nog met een verhaal aan de tap zitten te lallen om je eigen domheden….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Weet er iemand wat het maximum trekgewicht is in België (volgens het keuringsbewijs) voor een Xantia 1.8i 16v Break van ‘99?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.