XBXG schreef:BX19trs schreef:Maare dit is niet de eerste bx die spontaan uitfikt, volgens mij had de sport last van lekkende benzinepompen achterop het blok, boven het uitlaatspruitstuk…
Niet alleen de Sport had dit euvel, maar ook de GT/Digit, waarbij een metalen benzinepomp bovenop het motorblok zit. De pakking tussen de 2 delen van de pomp ging vaak lekken. Benzine die druppelt op een warm motorblok levert brand op, maar dat lijkt me logisch.
Verder waren vooral de BX 19 Digit’s erg gevoelig voor kortsluiting in de ingewikkelde bedrading…
Die benzinepomp zit bij alle carb-modellen ongeveer daar, dat is niet zo verrassend. Ook bij de 1400’s. Om te branden is overigens niet alleen benzinedamp nodig maar ook een vonk.
Wel heeft de GT (vaak) en ook de Digit die boordcomputer met die belachelijk onbetrouwbare flowsensor boven de radiateur, waardoor de slangenspaghetti naar de benzinepomp nog eens extra uitgebreid is, en op 2 plaatsen een brug maakt tussen de carosserie en de (zwevende) motor. Niet bepaald een briljant ontwerp, erg storingsgevoelig en brandgevaarlijk.
Ich bin ein Breaker