Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Ik heb ze laatst aan beide kanten vervangen via de tripoide-kant.
Zie: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/193773/P105/
Ging heel goed met een kleine bandenlichter en veel wd40.
Maar daarvoor moet je idd de assen uitbouwen. Losrammen van de homokineet heb ik niet aangedurfd.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Homokineet lostikken is geen enkel probleem. Je klemt de as met een klemtang achter het stabilisatorstangetje,(eventueel nog vastzetten met een ti-rip) houdt de as recht naar je toe, de homokineet in de hand houden en met een moker een goed gerichte tik achter tegen de homokineet geven. Bij een goed gerichte tik komt de as echt zonder problemen los.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Paul Oud schreef:Okee, ik heb inmiddels maar beide hoezen besteld, dan vervang ik ze beide wel. Als de buitenste kop losmoet om de binnenste hoes los te kunnen maken, dan maar twee nieuwe hoezen erop.
Ooit in het verleden pech gehad met mijn LJ-33-YN. In Amsterdam de as losgelopen van de bak. En natuurlijk de remklauw van de bak gebroken.. Had toen nog niet zoveel ervaring met GSA’s.
Daarna bij al mijn GS/GSA’s eens in de zoveel tijd ALTIJD gecontroleerd of de assen goed vastzitten. Met zoiets stoms wil ik niet meer stranden.
Ik ben niet bang om de as eruit te halen.Inderdaad een vet klusje. Ben alleen niet zo handig met assen delen. We gaan het zien.
Als de buitenste ashoes nog gaaf is, hoef je die natuurlijk niet te vervangen. Ligarexband losknippen en de ashoes wegschuiven is al genoeg om de homokineet los te tikken.
Zoals ik al schreef is het demonteren van de homokineet geen enkel probleem.
Kijk op de eerder genoemde duitse site, hier wordt heel duidelijk uitgelegd hoe te werk te gaan.
De daarbij getoonde foto’s spreken voor zich.
okee,
als ik het goed begrijp halen jullie voor de hoes aan de bakzijde NIET de as uit de auto maar vervang je die door de wielkast heen? Lijkt me echt lastiger dan in de bankschroef. Het zijn maar 6 moeren en de as is eruit toch?
Nog even wachten op een stuurkogel en dan gaat de operatie beginnen.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Ik heb het inderdaad meerdere keren zo gedaan. Wel de auto voor van de grond, zodat je van ondersf de klem kunt spannen. Ik gebruik wel altijd universele ashoesklemmen. Het nadeel waar eerder over is gesproken heb ik nog nooit ervaren.
okee, ik heb geen brug, en onder de auto liggen met een niet al te beste rug voor een klemband..
Ik ga de as wel even demonteren. Niet het fijnste klusje maar prima te doen.
dirkvdmei schreef:Homokineet lostikken is geen enkel probleem. Je klemt de as met een klemtang achter het stabilisatorstangetje,(eventueel nog vastzetten met een ti-rip) houdt de as recht naar je toe, de homokineet in de hand houden en met een moker een goed gerichte tik achter tegen de homokineet geven. Bij een goed gerichte tik komt de as echt zonder problemen los.
4 van de 5 keer werkt dit prima, echter heb ik ook al regelmatig gehad dat dit niet werkte.
Dan sta je alsnog je as los te halen.
Zoals ik eerder schreef haal ik ook altijd even de bovenste draagarm los, dit maakt het makkelijker om de as door het gat te krijgen en dan kun je ook gelijk de lagers en veerkoppeling voorzien van vers vet (iets wat eigenlijk altijd wordt overgeslagen)
Overigens heeft het vervangen van de stuurkogel niet veel te maken met de asklus, dat zijn mijn inziens twee aparte klussen.
Om welke kogel gaat het? binnen of buitenkant?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Inmiddels na wat reparaties weer een verse APK erop,
En nu helaas gestrand met pech. Gelukkig was het niet donker, geen vorst, en niet langs het kanaal en een bomenrij….
Na transport naar huis de verdeler gedemonteerd, want de rotor draait niet meer.
De nokjes waarmee de as van de verdeler in de nokkenas grijpt afgebroken. Zoals je ziet één nokje viel eruit, en de andere:
Yes, muurvast in de nokkenas.
SHIT dus.
Nu dus op zoek naar een verdeler ducelier voor een 1015cc en een manier om dat nokje eruit te krijgen. Even snel pielen met een klein schroevendraaiertje laat merken dat het toch wel flink vast zit.
Met een beetje pech krijgen we weer zoiets:
de hele santekraam eruit.
Wie heeft de gouden tip en wie heeft een verdeler?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
probeer van die tandarts haakjes te vinden. Die waar je tandsteen mee verwijderd wordt. Die zijn gehard en daar kan je goed mee pielen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hey, dan heb ik hem gisteren waarschijnlijk achterop een bergingswagen over de Kayersdijk zien rijden. Was rond 13.00 uur geloof ik.
Hoop dat je hem snel weer voor elkaar hebt.
Ik kan je spiegeling niet goed zien hoor, wat is er nu precies zichtbaar? een closeup foto kan ook wel eens werken.
Is je verdeler vastgelopen waardoor die nokjes zijn afgebroken?
en zit er nu één van die nokjes klem in de uitsparing in je nokkenstok?
Tja, ik zou het restdeel proberen los te tikken met een oud schroevendraaiertje.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Was al wel om 09.00 uur, maar dat hindert niet. Ben de enige met een oranje break geloof ik, sowieso in Apeldoorn.
Inderdaad Karel, dat afgebroken nokje zit muurvast in de nokkenas. Schroevendraaier wil niet helaas. Zusje is tandartsassistente, dus ik krijg eerdaag een haak.
Haast is er nu niet echt bij, want helaas is de auto 39 jaar en mag volgdene week drie maanden de straat niet op.
zit je verdeler nu vast of niet?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Nee, die draait keurig rond.
‘t Is vreemd.
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Ik weet niet of het mag, maar hier zag ik er 1
http://www.franzoesische-klassiker-shop.de/epages/63117739.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63117739/Categories/“Citroen GS & GSA”/Zuendung_und_Elektrik