













Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Vanochtend een Citrotech stuurbekrachtiging rondsel in de cabrio gezet; leuk werk! Intervan van 5 seconden naar 40 seconden en met auto in laagste stand 2 minuten. De hoogteregelaars lekken maar een heel klein beetje (een druppeltje per seconde of 10, dat geeft geen drukval van 170 maar 140 bar in 40 seconden, dus een van de veercylinders lekt. Dat wordt het volgende project
Iets vreemds ontdekt tussen mijn 2 dssen; Alletwee hebben ze een DY3 motor, maar de cabrio (gebouwd in Zuid-Afrika) heeft geen watertemperatuur contact voor waarschuwings lamp in de kop, terwijl Pierre (gebouwd in Frankrijk) dat wel heeft.
Heeft een van de DY3 motoren een verkeerde kop?
Waar heb je de lek van de hoogteregelaar bekeken! Heb je naast de lekleiding ook naar de retour leiding gekeken?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Een DY3 onderblok is altijd geleverd met een cilinderkop met een temp.sensor (tussen 3de en 4de inlaat) voor de rode waarschuwingslamp.
De andere kop lijkt mij van een DX te komen, de eerste generatie 21.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Egbert schreef:Waar heb je de lek van de hoogteregelaar bekeken! Heb je naast de lekleiding ook naar de retour leiding gekeken?
Nee, das een goeie! Dat zal ik eerst doen. Wat is het beste; onder het vat losmaken? of op de hoogteregelaar zelf?














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
repelsteeltje schreef:Een DY3 onderblok is altijd geleverd met een cilinderkop met een temp.sensor (tussen 3de en 4de inlaat) voor de rode waarschuwingslamp.
De andere kop lijkt mij van een DX te komen, de eerste generatie 21.
hmmm interessant. Zijn er ergens nummers in de kop meegegoten zodat ik dit kan controleren?
In ieder geval werkt de combinatie erg goed. Blok is zeer soepel. Fantastisch karakter dat goed bij de cabrio past. Naar mijn werk en terug van 80 terug naar 60 in zn 5 gaat makkelijk, en wanneer je gas intrapt begint ie gewoon te sleuren. Dat was met de Break ook (ook DY3, maar met temp sensor) maar de cabrio is pak hem beet een kwart ton lichter, dus dat rijdt iets vlotter.
Ja, het nummer is in de kop meegegoten. DX112101A bijvoorbeeld. Zichtbaar na demontage kleppendeksel, tussen 2de en 3de inlaat.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ah!
Wat moet het zijn voor DY3? Iemand lijst met mogelijkheden?
oh wacht RTFM;
DY 112-010 of 112 023 volgens parts manual 604 en 112-010 of 112-016 volgens manual 648 Het is weer op zn frans…
DY3 heeft 112101A.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Stef Sep schreef:Egbert schreef:Waar heb je de lek van de hoogteregelaar bekeken! Heb je naast de lekleiding ook naar de retour leiding gekeken?
Nee, das een goeie! Dat zal ik eerst doen. Wat is het beste; onder het vat losmaken? of op de hoogteregelaar zelf?
Want als je veercylinder lekt gaat je auto dansen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Oke, Hij is dus verkocht! Over 6 weken komt de nieuwe eigenaar vanuit de UK (die de 327 pagina tellende google vertaling van deze draad heeft gelezen)hierheen voor proefrit en persoonlijke check. Ik heb dan mooi plek en budget voor het volgende project! (Pierre)
Ik ga hem wel ontzettend missen!
Hartelijk dank voor al jullie hulp.
Groeten uit Afrika,
Stef
gefeliciteerd! Kan me het gemis goed voorstellen, maar dat maakt dat Pierre weer sneller klaar is
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Gefeliciteerd!
Wel jammer dat we nu gaan missen hoe je het dak aan ging pakken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dat dak komt nog wel bij Pierre, al weet ik nog niet zeker of Pierre nu cabrio #2 gaat worden, wellicht toch maar een twingo dak voor practische doeleinden. Gisteren weer teruggekomen van een 5000 km rit door Zuid Afrika met de oersaaie Honda Accord. Dat was met de DS toch altijd leuker. Wil volgend jaar gewoon weer met de DS. Temeer omdat ik van mijn schoonvader in Stellenbosch zijn oude Suzuki K50 uit 1969 (eerste serie met staande cylinder!) heb gekregen. Volgend jaar dus met hele gezin met Pierre naar Stellenbosch en dan alleen met de Suzuki in de DS weer terug (vrouw en kinderen blijven dan nog een of 2 weken langer en vliegen terug)
Vanmorgen een filmpje van de cabrio voor de koper gemaakt om een en ander zo eerlijk en duidelijk mogelijk op afstand te doen, zal de link zometeen hier plaatsen. De soepelheid van de motor van de cabrio is echt heerlijk. Vanochtend acceleratie van 60 - 140 in zn 5 gefilmd, kijk zelf maar.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
En hierbij de link;
https://www.youtube.com/watch?v=fFH1xOQoHF0&feature=youtu.be
Mooi filmpje van een erg gave en goed gelukte auto!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper