Long time niet gezien! Hoop dat het een ieder goed gaat hier.
Dit weekeinde een ontdekking gedaan bij mn break die ik jullie niet wil onthouden. Maar eest ff de voorgeschiedenis; een jaar of 2 geleden heb ik deze originele NL 2300 van een vriend overgenomen die er tabak van had; zijn ellende begon met koelwaterverlies. Niet veel, maar wel genoeg om stappen te ondernemen. Na alle voor de hand liggende en minder voor de hand liggende zaken de revu te hebben gepasseerd, kwam de slotconclusie uit bij een lekke koppakking. Aldus werd de kop in z’n kruin gevat en kreeg meteen een kleine revisie; nieuwe koppakking er tussen; alle touwtjes weer aan elkaar geknoopt; draaien; tof; volgende dag; complete koelsysteem bij vriend motorolie op de koffie; mogelijk iets te ruig de kop gevat en dus lekke voetpakking. Volgende stap; zat van de 2300; want was sowieso altijd al een lome tor; aanschaf via via via Blikwerk een 2100 met een goed verhaal; inbouw begint….
Tja en dan ben je ondertussen 2,5 jaar verder in de sporadische tijd die je hebt en ondanks kort voor de oogaanschijnlijke finish, ebt het enthousiasme voor het konijn in kwestie langzaam, maar definitief afsluitend weg, tot je besluit om die bollendoos bij je goede vriend in de maag te splitsen die minstens zoveel tijd heeft als jijzelf. En dat ben ik dus. Eeuwig leerzaam om halverwege een project in te stappen; wat is wel gedaan en wat niet en zit het goed of niet; waar komt dit vandaan, hoe zit dat. Maargoed, ondertussen ben ik dus ook alweer ff zoet; soms een dagje, dan weer een jaar niks. Echter deze maand 2 volle weekeinden en ondanks dat het konijn zelf waarschijnlijk al de hoop op had gegeven om ooit het daglicht nog weer eens te zien, heeft ze haar eerste ritje vorig weekeinde gemaakt en ze reed ‘geweldig’ (altijd aardig blijven tegen oude dames, ook al pissen ze dwars door hun steunkousen heen over je schoenen). Een koelingsprobleem kwam naar boven; het systeem bouwde druk op; kokende motor; bevroren verdamper. Thermostaat er uit, maar geen verandering. Antiprutprut bij het koelwater, laten draaien, spoelen, spoelen, dikke scheppen soda er bij, spoelen, spoelen, spoelen; systeem schoon. Laten draaien (nog zonder thermostaat); geen gekook meer, maar verdamper wel weer bevroren en kachel werd hooguit lauw. Kachel (bleek aardig gaar) omgeruild, thermostaat er in; binnen 5min (vanaf koude motor) gutste de kvs over mn schoenen…. Tja dan zit je ff de klitten uit je baard te wrijven; motor nauwelijks op temperatuur en toch flinke druk in het systeem… Weer lekke kopppakking of erger..? Als welopgevoede westerling pak je dan je telefoon tegenwoordig en duik je de www op om te zien of daar het antwoord op al je problemen te vinden is. En wat lees ik als eerste op een volvoforum bij iemand met eveneens druk in zn systeem; ‘lekt ie geen lpg via de verdamper naar je koeling?’.... Lijkt ver gezocht, maar zou het…. Verdamper gebypast en warempel, helemaal top! Tja en achteraf gezien kijk je dan een koe in zn spreekwoordlijke aars, maar inderdaad hing er altijd een lichte gaslucht boven het blok, waarvan ik dacht dat het misschien een lekje in de slang was, of net niet helemaal dicht rond de carb; hoedanook een dingetje wat ‘ook’ nog ff nagekeken moest worden. Verder terugdenkend, ga je je dan natuurlijk afvragen of die 2300 oorspronkelijk eigenlijk wel een lekke kop had, of dat ie via een (initieel) ieniemini lekje een beetje kvs eruit poepte, wat gaandeweg steeds meer werd en nu tig jaar later en een flinke reiniging van het systeem verder, een flinke lek geworden is.
Kortom uiteindelijk komt het allemaal weer goed en doe er je voordeel mee!
Animal triste post coitum












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed verhaal Serge. Nog noit gehoord; een lekke verdamper.. Tsss. Welk merk was het?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb dergelijke verhalen wel al vaker gehoord inderdaad.
Type/merk verdamper kan ik je over een week of 2 wel vertellen Joris, de wagen staat nu 200km bij me vandaan. Ik denk echter dat elk merk verdamper potentieel wel een haarscheurtje in de behuizing kan krijgen, of een lekke pakking. het blijven toch gewoon dingen en dingen kunnen stuk..
Animal triste post coitum
Hier exact hetzelfde verhaal met een Saxo 1.4. Niet op te lossen koelproblemen, ander blokje erin. Weer geen verbetering. En ja hoor, via het Volvoforum dezelfde tip gevonden. Nu rijdt ie weer als een trein, de tank vol voor € 17,-!
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Heb ooit in Frankrijk zoiets gehad. De koelvloeistof gutste via de gasslang de carburateur in. Nou ja, carb schoongemaakt, er was geen kvs bij de olie gekomen. De volgende dag weer karren, gewoon op benzine.
gr rinus
Rinus