Nieuw project:
Omdat de kachel warme lucht blijft geven wanneer ik de schuif op koud heb, ben ik bezig het probleem op een andere manier op te lossen.
Ik wil in beide slangen die naar de kachel gaan een vacuumbediende klep aansluiten.
Wanneer de schuif van het bedieningspaneel op koud wordt gezet gaat er (mijn cx heeft airco) een vacuum naar de carburateur.
Dit vacuüm wil ik gebruiken om de kleppen in de slangen dicht te zetten zodat er absoluut geen warm water meer door de kachel gaat.
Vorig weekend heb ik in twee Saabs gehangen om de kleppen er uit te halen. Eigenlijk was ik op zoek naar een vlinderklep welke ik tussen de slang kon zetten. Het exemplaar uit de Volvo was niet meer 100% dicht. De kleppen uit de Saab zijn een soort wissels. Met de siliconen afdop dop heb ik een uitgang dicht gemaakt. Onbelast loopt het water door de onderste uitgang, met vacuüm wordt deze dicht gezet en kan het dus niet doot de afgedopte uitgang.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Mooie kleppen. Kwa timing zou ik dit projectje meer in de zomer verwachten, maar je krijgt er vanzelf wel plezier van…
Heb je aan 1 zo’n klep niet voldoende?
Als de aanvoer naar de kachel wordt geblokkeerd en in plaats daarvan terug wordt gestuurd heb je voor de retour van de kachel alleen nog maar een Y-stukje nodig.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik denk ook dat je aan 1 klep genoeg hebt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kun je het kachelcircuit zomaar afsluiten zonder doorstromingsprobleem te creëren?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk dat je idd een probleem hebt, maar de kleppen lijkem me een omschakelaar en geen afschakelaar.
Je kan er dus een bypass mee maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dus 1 klep toepassen en deze als driewegklep in de aanvoer gebruiken.
AB-poort is toevoer, A-poort naar kachelradiator, B-poort is bypass.
En in de retour alleen een T- of Y-stuk gebruiken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
exactly! Maar het is winter… Lekker Belangrijk..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Kachel circuit kun je afsluiten zonder dat je een probleem hebt,er zit immer origineel ook een kraan aan de kachelradiateur.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Bedankt voor de reacties,
Ik heb er al een tijdje op zitten broeden, en ga het oppakken. Bovendien rijdt ik in de zomer met de CX.
De klep moet enkel zijn werk doen wanneer de kachelschuif op koud staat, ik vermoed dat dit icm ingeschakelde airco zorgt voor een vacuüm.
Dit vacuüm gebruik ik om de klep aan te sturen. Waneer de kachel niet op koud staat zonder ingeschakelde airco stroomt er gewoon water door de kachel. Dit vacuüm moet toch zorgen voor een verhoogt toerental bij ingeschakelde airco? Ook bij stationair draaien? Ik heb hier niets van gemerkt.
Dat wil zeggen dat ik eerst dit moet oplossen, hoe pak je vacuumproblemen aan?
Wat jullie aangeven is dat ik met één klep met Y stuk kan volstaan, waarbij het Y stuk een bypass vormt naar de andere slang.
Toevallig heb ik deze ook meegenomen van de sloperij!
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
bogaard77 schreef:exactly! Maar het is winter… Lekker Belangrijk..
Mag je in deze periode alleen maar wintergerelateerde klussen doen aan de CX?
Ik heb er nu tijd voor, je zult altijd zien dat een klus uit de hand loopt en dat wil ik niet in de periode dat ik van de CX kan genieten op de weg.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:Kachel circuit kun je afsluiten zonder dat je een probleem hebt,er zit immer origineel ook een kraan aan de kachelradiateur.
VgF
Nee Frank, alleen bij de eerste bouwjaren. Bij de iets latere CX’en is er geen kraan aanwezig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9405
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij een serie 2 is de regeling luchtzijdig met een klep.
Dus ook al bij de latere bouwjaren serie 1?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:F.SvM schreef:Kachel circuit kun je afsluiten zonder dat je een probleem hebt,er zit immer origineel ook een kraan aan de kachelradiateur.
VgF
Nee Frank, alleen bij de eerste bouwjaren. Bij de iets latere CX’en is er geen kraan aanwezig.
Dat weet ik,maar we hadden het over zijn cx,en daar zit origineel een kachel kraan op de kachelradiateur .
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Toit plat schreef:bogaard77 schreef:exactly! Maar het is winter… Lekker Belangrijk..
Mag je in deze periode alleen maar wintergerelateerde klussen doen aan de CX?
Ik heb er nu tijd voor, je zult altijd zien dat een klus uit de hand loopt en dat wil ik niet in de periode dat ik van de CX kan genieten op de weg.
Aha. Dan snap ik het wel. Kan de airco ook aan met schuif op warm? Dat maakt je auto snel warm en droog in regenachtige dagen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Goed punt.
In de winter met airco aan en schuif op “warm” ....
Ik ben er nog niet helemaal achter wanneer er een vacuüm ontstaat. Het lijkt me dat de schuif op stand koud het potje bedient.
Als je tussen de schuiven van het bedieningspaneel doorkijkt kun je het potje en slangetjes zien zitten.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976