Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Dit jaar verscheen een mooie DVD box met alle films van Jacques Tati. Gisteren bekeek ik met mijn zoon Trafic, De film die Tati in 1971 maakte (deels ism Bert Haanstra) De film gaat over het vervoer van een vernuftige kampeer auto van Parijs naar de Autorai in Amsterdam. Op de achtergrond speelt het nieuws van de lancering van de Apollo 11 en de eerste mens op de maan in ‘69. Leuk is dat een deel van de film zich in Nederland afspeelt. Traffic is een Eldorado voor elke klassieke auto liefhebber. De reis is gefilmd als een massieve hoeveelheid auto’s. Alle modellen uit mijn lagere schooltijd passeren de revue. Uiteraard ook een grote hoeveelheid Citroëns 2CV, HY, Dyane, DS. Ik had al eerder fragmenten van de film gezien, maar het bekijken van de hele film is zeker de moeite waard.
JW
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Citroën in de film: De Prooi (1985)
Een vrouw stapt uit een bus en wordt overreden. Een buurvrouw komt aanrijden in een Visa, een politie-inspecteur in een GSA. We hebben een thriller, een thriller met Citroëns. We volgen Valerie in de zoektocht naar haar moeders moordenaar en we zoeken ons suf naar actrice Maayke Bouten. Wie was Valerie? Wie is Maayke? Waar blijven die Citroëns?
Als een van de oudste actieve topics op dit forum verdient Citroën in de Film het om onderhouden te blijven worden. Nergens kun je beter zoeken naar de combinatie tussen films en auto’s dan op de Internet Movie Cars Database, oftewel IMCDb. Daar zoeken op het merk Citroën is normaal, maar waarom heb ik vervolgens op het model Visa geklikt? Je doet weleens wat. De Visa heeft geen vijfsterrenrollen gespeeld, is dus nooit zelf onderwerp van een film geweest. Dat past bij het bescheiden karakter van de Visa. Enkele driesterrenrollen (“gebruikt door een van de acteurs of in een achtervolging”) heeft de Visa wel gekregen. In dat korte lijstje films staat een Nederlandstalige titel: De Prooi uit 1985. Heb jij er weleens van gehoord? Waarschijnlijk niet.
Even obscuur als de geschiedenis van deze film is ook zijn openingsscène. Een naargeestig busstation, knarsende bussen en een angstige vrouw, alles overheerst door een bijna ondoordringbare duisternis. Kort nadat de vrouw in haar dorp uit de bus stapt, wordt ze door een auto overreden; tweemaal, dus met opzet. Als de achttienjarige Valerie hoort dat haar moeder is overleden, is de schok groot. Wanneer de politie-inspecteur meedeelt hoe bij autopsie is gebleken dat haar moeder nooit kinderen heeft gehad, is de schok nog groter. Wie was de vrouw die niet haar moeder was? Wie waren haar echte ouders? Wie is Valerie zelf? Valerie gaat op onderzoek uit en brengt zichzelf in gevaar. Haar moeders moordenaar heeft het ook op haar afgezien. Eerst probeert hij het met de auto. Als dat niet lukt, dringt hij zelfs Valeries huis binnen. Zoals dat hoort in dergelijke films, komt er een weer levend naar buiten en een dood, morsdood…
Het verhaal is spannend, maar waar blijft de Visa? Die verschijnt voor het eerst in minuut twintig, uit het duister. De Visa is van buurvrouw Ria, van wie lange tijd onduidelijk blijft of ze wel te vertrouwen is. We zien de Visa nog enkele keren terug, zoals in de rouwstoet bij de begrafenis van Valeries moeder en in het centrum van Amsterdam. Naast deze Visa is er nog een optreden voor een blauwe GSA break als de auto van de politie-inspecteur.
Maken de Visa en de GSA “De Prooi” tot een interessante Citroën-film? Helaas zijn hun optredens daarvoor te kort. Is De Prooi dan een goede film? Eh…, bij tijden irriteert de diepe duisternis waarin grote delen van de film gehuld zijn mateloos. Wat doet deze filmbespreking dan op Citroën-Forum.nl? Als je eenmaal aan de film begonnen bent, laat hij je niet meer los. De filmmuziek, eighties synthesizer pop van Henny Vrienten, drijft de spanning op. Een nog belangrijkere reden waarom je blijft kijken, biedt hoofdrolspeelster Maayke Bouten, toen 19 jaar oud. Je identificeert je met haar en laat je meeslepen in de zoektocht naar de moordenaar en naar de geschiedenis van Valerie. Natuurlijk blijf je ook tot het einde van de film wachten op nog een driesterrenmoment voor de Visa…
Actrice Maayke Bouten kende de geschiedenis van Valerie Jaspers niet. Wij kennen de geschiedenis van actrice Maayke Bouten niet. Zij heeft in 1985 nog twee optredens in televisieshows gehad en heeft daarna nooit meer iets van zich laten horen: een mysterie dat nog groter is dan dat van De Prooi!
De Prooi is een Citroën-film met weinig Citroën, een film die irriteert en een film die toch intrigeert. Als je er vertrouwen in hebt dat Buma/Stemra Maayke Bouten nog wel weet te vinden, koop je met twee muisklikken de DVD, bijvoorbeeld bij bol.com. Na slechts een muisklik kijk je De Prooi op YouTube.
tekst: RensKorevaar, foto’s: film stills
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Leuk om even terug te blikken naar de jaren tachtig.
Ik kon niet laten de film nog even te zien.
Die Visa was toen fonkelnieuw aan de beginletters van het kenteken te zien. In de film zie je dat het speelt in april en mei 1984. Toch wel aardig in elkaar gezet voor die tijd. En tonen van schaars geklede vrouwelijke schoonheid was toen nog bijzonder op tv. In ieder geval was er van de Citroëns minder te zien.
Leuk ook om al die andere bekende spelers van toen weer te zien in die tijd. Maayke heeft blijkbaar weinig sporen achtergelaten.
Bedankt voor de tip.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Op youtube, Autoweek:
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Vanmorgen in het NOS journaal een item over het stratencircuit van Zandvoort. Met oude stukjes film en veel Tractions!
http://nos.nl/video/689445-75-jaar-racegeschiedenis-in-zandvoort.html
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
In de animatiefilm Tintin op dit moment op rtl7 rijden nogal wat eenden, traxen en vooroorlogse citroens rond. Leuk!
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Citroën in de film: To Catch a Thief (1955)
Voor de rubriek Citroën in de film gaan we deze keer terug naar een tijdperk toen er nog niet eens DS’en over de Franse wegen reden. Gelukkig reden er wel Tractions en Delahayes. We kijken een whodunnit van de Master of Suspense Alfred Hitchcock, waarin romance een grotere rol speelt dan suspense. We (her-)ontdekken een must voor Citroën-liefhebbers!
Nu buiten het blad valt en de temperatuur zakt, breekt ook de tijd voor gezellige binnenactiviteiten weer aan; tijd om naar goede muziek te luisteren of naar een goede film te kijken. Vooral de grote klassiekers van de filmgeschiedenis verdienen je aandacht. Als je een DVD-hoes in de hand neemt en je de namen Alfred Hitchcock, Cary Grant en Grace Kelly leest, dan is direct duidelijk dat je zo’n grote klassieker te pakken hebt. Als die film in de Internet Movie Cars Database maar liefst vier sterren voor een Citroën Traction Avant 11 krijgt, dan kan een Citroën-liefhebber er simpelweg niet omheen. Laten we eens goed voor To Catch a Thief gaan zitten.
De film opent met nieuwsberichten over spectaculaire juwelendiefstallen aan de Côte d’Azur. De werkwijze van de dief is steeds dezelfde: hij komt en gaat ongezien over het dak, als een kat. We zien een zwarte kat zich moeiteloos en gracieus over de maanverlichte daken bewegen. Even later zijn we bij John “The Cat” Roby (Cary Grant) thuis, waar we een zwarte kat aantreffen. Zulke suggestieve beelden kan alleen Alfred Hitchcock maken! Daadwerkelijk heeft John Roby zijn bijnaam The Cat verdiend met katachtige juwelendiefstallen. Tijdens de oorlog uit de gevangenis ontkomen, raakt hij in het verzet, wat hem na de oorlog een voorwaardelijke invrijheidsstelling oplevert. Natuurlijk is hij de eerste verdachte voor de nieuwe serie diefstallen, maar John Roby wil ons kijkers en de politie die achter hem aanzit, doen geloven dat hij onschuldig is. Daarvoor moet hij de echte dief betrappen.
Er zijn er meer die die dief willen vangen. De politie en Johns voormalige broeders in het kwaad willen John vangen. John weet een verzekeringsagent van Lloyd’s van zijn verhaal te overtuigen en krijgt zo de adressen van de best verzekerden en meest gefortuneerden om de dief een val te zetten. De mooie, schatrijke en verveelde Frances Stevens (Grace Kelly) jaagt op een man. Dat de Conrad die ze in het vizier heeft genomen John blijkt te heten en dat hij gezocht wordt wegens spectaculaire diefstallen, vindt ze wel spannend. De ontknoping van de dievenjacht is toch nog verrassend.
De verhaallijn is niet de indrukwekkendste uit de filmgeschiedenis, maar als kijker ga je er wel zonder voorbehoud in mee. Waarom ook niet? De handeling levert heerlijke beelden op van autoachtervolgingen door het Zuid-Franse landschap. Als een kip ervoor zorgt dat de Traction van de politie totaal verwrongen op het muurtje langs een bergweg belandt, moet de Citroën-liefhebber natuurlijk even slikken. De cameravoering vergoedt dat allemaal. De Oscar voor Beste Film prijkt niet zomaar op de erelijst. Ook het acteerwerk is, hoe kan het anders, indrukwekkend. John en Frances zijn zowel ontzettend cool als bijzonder charmant.
De dialogen zijn van een eenzaam hoog niveau: scherp, humoristisch, origineel. Voor de moraalridders van de jaren ’50 moeten ze onverteerbaar vrijgevochten zijn geweest. Bij de picknick vraagt Frances: “You want a leg or a breast?” en antwoordt John: “You make the choice.” Wanneer Frances het gesprek tussen John en “that little French girl” Danielle onderbreekt: “Are you sure you were talking about water skis? From where I sat it looked as though you were conjugating some irregular verbs.” In haar hotelsuite probeert Frances John te verleiden: “Ever had a better offer in your whole life? One with everything?”, waarop John zegt: “I’ve never had a crazier one” en Frances weer: “Just as long as you’re satisfied!”
Zijn we het erover eens dat To Catch a Thief CitroCinema van het allerhoogste niveau is? Kijken die film! Zullen we nog even op de nostalgische toer doorgaan? Wie kijkt er voor zijn medeforummers eens naar Help, de dokter verzuipt! uit 1974 met vier sterren voor een Citroën 10 HP uit 1926?
Onder de geraadpleegde bronnen zijn de Internet Movie Database IMDb en de Internet Movie Cars Database IMCDb.
tekst: RensKorevaar, foto’s: film stills
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Citroën in de film: Lola Rennt (1998)
Getipt door Jasper “vanderiet”, kijken we in de serie Citroën in de film naar een razendsnelle vertelling van draaiboekauteur en regisseur Tom Tykwer uit 1998: Lola Rennt. In twintig minuten moet Lola haar vriendje honderdduizend mark brengen en voorkomen dat hij koud gemaakt wordt. Daarbij heeft Lola grote invloed op het lot van een Citroën XM.
Manni is niet de snuggerste, wat acteur Moritz Bleibtreu goed kan overbrengen. Manni is koerier voor Ronnie en moet hem om twaalf uur honderdduizend mark overhandigen. Wanneer controleurs de metro inkomen, gaat zwartrijder Manni er snel vandoor en vergeet hij de zak met geld. Om twintig voor twaalf belt hij zijn vriendin Lola (Franka Potente). Zij weet overal raad op, dus vraagt Manni geen gekke dingen te doen en op haar te wachten. Twintig minuten om honderdduizend mark te vinden en bij Manni te brengen om te voorkomen dat Ronnie gehakt van hem maakt. We zien hoe de opties door Lola’s hoofd flitsen en dan rent ze weg.
Als stripfiguur op de televisie van haar whiskydrinkende moeder rent Lola de trap af, ternauwernood aan een dreigende hond voorbij. Als ze buiten is, neemt de camera het weer over. Lola rent net aan een XM voorbij die uit een binnenplaats komt, maar Herr Mayer kijkt haar na, let niet op het verkeer en de XM wordt geramd door een BMW. Lola’s vader, die bij een bank werkt, weigert haar het geld en laat haar buitenzetten. Lola rent verder naar de kruising waar Manni wacht, die al bezig is daar een supermarkt te beroven. Ook Lola gaat naar binnen en samen lukt het hen om honderdduizend mark bij elkaar te graaien. Buitengekomen, blijken ze ingesloten te zijn door politie. Manni werpt hen de zak met geld toe. Een agent die de zak nakijkt, drukt per ongeluk af en treft Lola in de borst. Game over? Lola zegt nog net op tijd: “Stop” en krijgt een 1-up.
Als stripfiguur op de televisie van haar whiskydrinkende moeder rent Lola de trap af en struikelt over de hond in het trappenhuis. Nog krachtiger neemt ze haar missie op. Ze springt over de XM, waarna Herr Mayer haar nakijkt en de naderende BMW niet ziet. In de bank neemt Lola haar vader als gijzelaar, krijgt honderdduizend mark en wordt door de politie die de bank omsingelt heeft, doorgelaten. Ze zien haar niet voor de dader aan. Op het bewuste kruispunt aangekomen, ziet ze hoe Manni overreden wordt door een ziekenwagen. Ze neemt het hoofd van de stervende Manni in handen en vertelt hem dat het nog niet voorbij is; 1-up.
Lola springt over de blaffende hond heen, maar valt op de motorkap van de XM. De BMW rijdt langs, zodat Herr Mayer op tijd bij de bank is om Lola’s vader af te halen voordat zijn vriendin hem kan vertellen dat hij niet de vader is van het kind dat zij verwacht. Ze rijden weg, maar kunnen niet aan het noodlot ontkomen: de BMW treft hen later ergens anders. Met een bovenmenselijke schreeuw wint Lola de honderdduizend in een casino en het lukt Manni om zijn tas geld van de zwerver terug te krijgen die deze uit de metro had meegenomen. Intussen stapt Lola in de ziekenwagen, houdt de hand van de hartpatiënt vast en normaliseert zo zijn hartslag. Wanneer ze op het kruispunt uitstapt, ziet ze nog net hoe Manni en Ronnie joviaal afscheid nemen. Mission completed? De relatie tussen Lola en Mannie lijkt niet heel stabiel te zijn, maar ze krijgen in ieder geval bonus time.
Lola Rennt is zo opzwepend als een spannend videospel. De tijd loopt, gevaar dreigt overal en voortdurend is actie nodig. De shots zijn kort, extreme cameraposities wisselen elkaar af, flashbacks, flashforwards, film, animatie, foto; alle technieken worden uit de kast gehaald, zoals een gamer koortsachtig alle controls van zijn console bedient. Alleen tussen de levels is heel kort tijd voor reflectie. Lola Rennt is een actiefilm die boeit van begin tot eind en die aanzet tot nadenken over toeval en zelfbeschikking, over de invloed van onze daden op het leven van anderen… en op dat van Citroëns.
tekst: RensKorevaar, foto’s: film stills
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En dit is dan zo’n film waarbij je door de hollende Franka Potente niet zo heel erg op de auto’s let. Eigenlijk wel een compliment.
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Iets lijkt niet te kloppen aan de sequentie van deze foto’s. Gauw de film maar eens bekijken of dit inderdaad zo is.
JW
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
foto 1: 15m43s
foto 2: 15m46s
foto 3: 55m27s
foto 4: 55m34s
foto 5: 1h00m04s
foto 6: 1h00m28s
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ben ik blij dat ik de tijden in de bestandsnamen verwerkt had…
52m45s
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!