Ter voorbereiding van het vervangen van de distributieriem van een BX 1.6 tzi zocht ik naar handig gereedschap.
Bijvoorbeeld voor het blokkeren van het vliegwiel en de assen. Er zijn allerlei dhz truukjes als een schroevendraaier gebruiken en een juiste maar bout.
Maar ik zag op Ebay dit setje.
Iemand ervaring hiermee?
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Hmmm, die zet ik even bij mn ebay favorieten
Die setjes staan ook wel eens op marktplaats maar dan voor 150 euro of meer
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Even verder gezocht.
Via Amazon Duitsland zijn ze ook te koop.
Iets voordeliger en het scheelt weer verzendkosten.
Nu nog uitvinden of het wat is maar ik verwacht toch wel een beetje matig materiaal dat overigens voor het grootste deel niet bij mijn bx past.
http://www.amazon.de/Werkzeug-Zahnriemenwechsel-Citroen-Peugeot-Koffer/dp/B00DI3BOUG
Setje uiteindelijk niet gekocht maar losse gereedschapsonderdelen voor het vervangen distributie aangeschaft.
Ik zag achter de startmotor ( zonder deze te verwijderen )dan eigenlijk geen blokkeergat voor het blokkeren van het vliegwiel dus dat maar via de starterkrans gedaan bovenop.
Nu bij het vervangen van de waterpomp aangekomen vraag ik me af of de boutjes met een vaststaand aanhaalmoment worden aangedraaid.
Ik kan het in Haynes en de Vraagbaak niet terugvinden voor een 1.6 TZI bay/bdy motor.
Bij een diesel zou het 15 Nm zijn. Geldt dat voor een bezine dan ook?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is wel goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor de bevestiging.
Ga ik vanmiddag weer verder met de montage.
De volgende stap bij het vervangen van de distributieriem ging niet zo heel gemakkelijk. Ik ben vast gelopen op de spanrolhouder.
De excenter zoals dan ding heet om de spanrol te ontspannen is bijna dol. 90 graden draaien zit er niet meer in.
Wie weet waar er nog nieuwe exemplaren te vinden zijn? Of gebruikt natuurlijk.
Op de tekening onderdeelnummer 10. Of onderdeelnummer 0820 10
Het probleem met de excenter is al opgelost. De veer van de spanrolhouder moet er gewoon wat strakker op. Dat scheelt druk en kracht op de excenterbout.