Al enige weken werkt de kachelaanjager soms niet.Nu een paar dagen helemaal niet.Heb ondertussen transistoren vervangen maar mag niet baten.Kreeg nog een beetje verwarming via de luchtkanalen.Opeens was dit ook opgehouden en merkte dat de koelfans ook niet meer draaien en verlichting bedieningspaneel verwarming weggevallen is.Contactslot gereinigd,maar nog geen stroom bij blower.Ondertussen blower via schakelaar rechtstreeks aangesloten en werkt perfekt maar zonder warmte en geen airco.Alle zekeringen nagezien.
Iemand een idee waar ik verder moet zoeken ?
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ik zou eerst eens naar de kachelbedieningsmodule kijken.
Gedeeltelijk is de bediening met kabels maar ook met sleepcontacten.
Een howto om die uit te bouwen staat op de site van de Xantia club. Klik
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Ik kon mijn koelfans checken door met draaiende motor de bruine sensorstekker uit de thermostaat te trekken, dan gaan ze eerst langzaam draaien en dan op volle snelheid. (of de airco aanzetten en dan moeten ze allebei op de langzame stand gaan draaien)
Maar het klinkt wel als een ernstig elektrisch probleem als er zo veel uitvalt. Zekeringenkast al gecontroleerd?
Vandaag kachelbedieningsmodule gedemonteerd en contacten gereinigd.
Zekeringkast nogmaals gecontroleerd.Helaas nergens leven in te krijgen.
Wel gemerkt dat airco en achterruitverwarming ook niet werkt.
Gisteren tijdens het rijden begon opeens blower 2 seconden te draaien.Deze morgen tijdens het starten hetzelfde.Nog iemand een idee waar het eventueel nog zou kunnen aan liggen of waar het best te zoeken ?
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Heb je ook de zekeringen in de motorruimte gecontroleerd?
waar rook is, is…
LHM only!
Heb ik inderdaad gedaan .Zekeringen eruit genomen,met multimeter gecheckt,terug erin en met spanningszoeker nagemeten.
Kontaktslot?
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bij 300.000 km ben je zo’n beetje toe aan nieuwe koolborstels in de kachelblower. Verschijnsel klopt wel, soms wel, soms niet.
Een schop tegen het schutbord helpt soms om hem weer aan de praat te krijgen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
De achterruit verwarming en de aanjager draaien alleen als de motor draait. Daar zit dus ergens een relais die een stuurspanninkje moet krijgen. Misschien dat opzoeken?
De eerste serie schakelde de aanjager rechtstreeks door het contactslot. Dat was geen succes, boel fikt uit. Tweede serie heeft een apart relais. Schema kan wonderen doen denk ik.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Lees dit eens:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1667465/
Iets wat weinig mensen weten en enorm veel kosten en moeite kan besparen.
Het zou zo maar kunnen dat het bij de Xantia II ook zo zit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Heb gisteren aan het meten geweest met multimeter aan stekkers van het contactslot.
Massa aan sleutelgat slot genomen.12 volt aan de 2 rode draden van zwarte en bruine stekker.
Wou dan meten met draaiende motor,starten en alles werkt perfect. Dit wel 10 getest over ganse avond.Alles bleef werken.
Deze morgend ook tot ik een 4tal kilometer gereden had.Ondertussen 4 keer auto gebruikt en geen beweging in de instaalatie.
Blower doet het wel (enkel ventilator zonder warmte en max. toerental)door een massa verbinding te maken aan de fiche van de blower.
Kan volgens mij dan wel uitsluiten dat blower kapot is .
Heb zopas nog eens aan het meten geweest.Gisteren (aan bruine stekker van het contactslot) Zonder contact aan.1rode draad met 12 volt,andere niets.Gisteren met draaiende motor (werkende blower) beide rode draden 14 volt.Vandaag met en zonder draaiende motor,1 rode met 14 volt en 1 rode zonder spanning.
Is dit normaal of toch contactslot kapot ?
Hey allemaal,
Ben nog altijd niet verder geraakt.Enkel ondervonden dat aan de 1 ste hoofdzekering onder de motorkap de stroom met draaiende motor continue wegvalt en steeds terug komt.
Iemand nog een idee waar ik verder moet zoeken of is toch het moment gekomen om mijn xantia op rust te laten gaan.
Al naar de aansluitingen van de draden onder het dashboard gekeken?
Aan de passagierszijde onder het dashboard zit een mat die los kunt halen.
Daar zitten 4 draden in een stekkerblok. Misschien dat die slecht contact maken.