Hallo beste Citroën liefhebbers,
Ik een Saxo 1.4 vts (bj. 1999) en heeft nu pas ongeveer 84.500 km gereden. Hij heeft altijd netjes zijn beurten gehad voor zover ik terug kan zien. Binnenkort ga ik zelf eens het onderhoud doen van mijn saxo.
Alleen wat ik mij afvraag is wanneer de versnellingsbak olie vervangen moet worden? Dit kan ik niet terugzien in de historie.
Merk je verschil in schakelen bij ‘oude’ transmissieolie?
is de versnellingsbak aftapplug hetzelfde als die van de olie-aftap?
En wat is het handigste om de transmissieolie er netjes bovenin te stoppen, welke olie is hierbij nodig en (goedkoop) gereedschap? evt. Tips?
alvast bedankt!!
mvg René
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Volgens mij staat er voor versnellingsbakolie een termijn van 100000km, in elk geval voor mijn auto, maar ja dat is een BX… Wel met min of meer hetzelfde blok. Aan de zijkant van de bak zitten twee pluggen voor een vierkante ‘inbussleutel’, als je deze niet hebt moet je deze aanschaffen (€10,-). De onderste draai je eruit om af te tappen, de bovenste draai je eruit om bij te vullen. Als het uit de bovenste gat loopt zit de bak vol. Er moet waarschijnlijk om en nabij de 2liter in, even opletten wat je aftapt Op onderstaande foto zie je in de linkerbovenhoek nog net de vulplug en vlakbij een bout aan de onderkant kan je de aftapplug nog net zien zitten.
Het verschil tussen oude en nieuwe olie is echt groot! Olie weet ik niet uit m’n hoofd, dus kan je het beste gewoon even navragen bij een zaak als Brezan
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Niks Brezan vragen, 75W80 is de enige dat je mag gebruiken, anders schakelt hij binnen 2 weken slecht.
klein 2 liter inderdaad.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dankjewel voor de reacties! Wat ik nog wil weten is of van de versnellingsbak de aftapplug en de bijvulplug vervangen moeten worden wanneer deze eruit zijn gehaald, net als de carterplug die meestal vervangen wordt. Zo ja zijn deze pluggen hetzelfde als de carterplug?
En welk gereedschap kan ik eenvoudig en goedkoop aanschaffen om vloeistof in de bak te krijgen?
Trouwens ik heb geen werkbrug of dergelijke voor de auto, simpelweg twee assteunen onder de auto en dan kan ik ook gewoon aftappen ivm schuinstand van de bak?
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Nee, de auto moet altijd recht staan als de bakolie vervangen wordt.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Voor zo’n werkje rij ik hem op een paar houten balken.
stoppen vervang ik niet, wel de koper ringetjes.
je kunt de olie kopen in busjes van een liter met lange tuit.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017