Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Hallo, ik ben eindelijk (maar toch onverwacht snel) in het bezit gekomen van een Xm.
Omdat van mijn beige Xantia uit ‘94 de kachelradiateur lek is gegaan, was ik wegens tijdgebrek op zoek naar een andere auto.
Ik ben afgelopen Zaterdag naar een C5 wezen kijken, maar dat was het net niet zegmaar.
s’Avonds naar deze beauty wezen kijken (veel was er niet te zien, want ze zat onder een dikke laag bladeren en vogelpoep omdat ze onder een boom stond), en is was er helemaal weg van.
De wagen zag er top uit voor zover ik kon zien.
Inmiddels al een paar plezierige kms mee gemaakt, en ik kan vertellem: Ik ben om
Wat specs:
Tis een Tct Automaat, waarschijnlijk een VSX, maar daar ben ik nog niet helemaal uit, 163.xxx km, vanaf 30.000km volledige dealer historie erbij, etc
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Foto’s probeer ik vant weekend even te posten.
Wat kleinigheden die verholpen moeten worden:
- De originele cruisecontrolhandle moet continu naar boven gedrukt worden (+ stand) om snelheid te behouden.
Zou dit een kwestie zijn van de kabel stellen?
- Klepje van de startblokkeringcode is afgebroken.
Het is niet het klepje maar het bakje wat stuk is.
Heeft iemand die toevallig liggen?
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Als het een originele cruise control is valt er niets aan kabels te stellen. Ik denk dan eerder dat er ergens een lekje in het circuit van de vacuümpomp zit waardoor de snelheid niet vast gehouden kan worden. Of je het wellicht een probleem in je remlichtschakelaar waardoor de cc direct weer uitvalt…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ook de schakelaar in de c.c. hendel kan de verdachte zijn. Is vrij simpel uit te wisselen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
klepje voor je startonderbreker kun je hier alles over vinden hoe je dat repareert
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ha Bram, ik zag de foto al op FB! Gefeliciteerd met je aankoop!
Afvallende CC kan meerdere oorzaken hebben. Inderdaad lek in het vacuümcircuit, remlichtschakelaar, hendel. Maar het kan ook het relais zijn dat in het circuit zit.
Wat betreft het bakje van de startcode, die hebben we denk ik in het magazijn van de XM club nog wel. Kom anders zaterdag 20-12 eens langs in Arkel (open van 10 tot 15 uur). Je moet wel clublid zijn om wat te mogen kopen…
Gefeliciteerd ermee!
Wanneer komen de dikke velgen, Morettes, skirts en spoilers?
En ik heb nog wel een pincodeklepje + bakje liggen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Oke, bedankt voor de tips allemaal.
Nee Coen, geen meuk op deze, en sws geen Morrette
De cruise gaat dus nog wat aandacht vragen.
Tevens viel me nog een ander dingetje op: als je de deuren op slot doet via de AB gaan ze soms direct weer open.
Doe je het daarna met de sleutel op slot gaat het wel goed.
Maar als je de auto daarna met de AB open doet, blijft de bestuurdersdeur op slot, die moet je dan met de hand open draaien.
Zou het probleem ook in die deur zitten dan?
En regelmatig gaat de startblokkering er niet op, maar dat boeit me niet zo
Tis een echte Citroen, haha.
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als een deur of de achterklep niet goed dicht zit doet de AB wat jij beschrijft.
In de deursloten zit een contact dat dat vaststelt, dat is NIET de binnenverlichting schakelaar in de deurpost, dat is een apart circuit.
Die contacten in de deursloten kunnen ook de VC (veercomputer) beïnvloeden.
Het kan het contact zelf zijn, maar zeker ook de stekker in de deur of de dikke stekker van de kabelbundel van de deur.
In zijn algemeenheid zijn vrijwel alle verbindingen in een oude XM verdacht. Openmaken, schoonkrabben en vaseline er in.
Berucht zijn de ABS stekkers, veroorzaken zeer 90% van de ABS storingen. De overige 10% is wel eens een sensor, meestal omdat iemand hem er uit probeerde te halen.
Ik verving uit voorzorg bij elke XM altijd de zeven relaisvoeten onder de rand van de motorruimte, vooraan. Die zijn voor de verlichting en de koelventilatoren en nog eentje bij de accu voor de airco. Brezan heeft robuuste relaisvoeten voor weinig.
Het is even werk maar het voorkomt zeer veel gedoe.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Oke super Jan, gaan we zsm eens mee aan de slag!
Bedankt!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Voila
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Het is een verdomd mooie Xm Bram!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gefeliciteerd, dat ziet er goed uit.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dat is wel een heule mooie! Rijdt ie ook lekkerder dan je xantia ? Veel rijplezier gewenst
`t Is een directieauto !
Gefeli!
XM TCT Ambiance`94
Mooie XM.
“Tevens viel me nog een ander dingetje op: als je de deuren op slot doet via de AB gaan ze soms direct weer open.
Doe je het daarna met de sleutel op slot gaat het wel goed.
Maar als je de auto daarna met de AB open doet, blijft de bestuurdersdeur op slot, die moet je dan met de hand open draaien.
Zou het probleem ook in die deur zitten dan?”
Dit herken ik bij mijn eerste XM. Na lang zoeken bleek de CV-module van de bestuurdersdeur gewoon kapot was.
Zie hier
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.