Ik heb type 1 Jan , dus het kastje van Malle Pietje voldoet gelukkig ook prima; ook om te resetten.
Heb nog even de Middengolftruc uitgeprobeerd vanmiddag , stuursensor lijkt te werken , Rolsensor doet niets zo te horen als ik over drempels ga.
Is die laatste nog schoon te maken ?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In XM Type I hydractief ben ik minder thuis dan in Type II, maar voor zover mij bekend zit er geen rolhoeksensor in. Wel een CARROSSERIESTANDSENSOR. Dat ding meet de hoogte. Dat is de enige manier voor de VC om te weten hoe hoog de auto staat, want de hoogteregelaars geven geen elektrisch signaal.
Bovendien is het bedieningsasje dwarsscheeps en niet langsscheeps, zoals je die voor het meten van de rolbeweging nodig hebt.
Tenslotte zitten in de hydractiefkleppen kogeltjes, die de dwarsverbinding tussen de veercilinders afsluit. SM rijders proberen die kleppen in hun voiture te monteren om het rollen te beperken.
Ik heb nooit iets gehoord of gelezen over de software van het hydractiefprogramma. Wijl lijstjes met functies. Zelfs in welke taal het geschreven is zou ik niet weten.
Noch ken ik verhalen over het tweeken van het hydractief systeem. Maar dat wil niet zeggen dat extreme techneuten als Waterman daar wel toegang toe hebben.
In het begin maakte ik die stuurhoeksensoors netjes schoon. Maar na de vierde keer niet meer, want ze bleven prachtig schoon en toch steeds weer fouten.
In de C5 en C6 is het stuurhoeksignaal ook nodig voor de koplamprichting. Ondanks stuurhoekfout, die regelmatig voorkomt, wijzen die lampen netjes in de goede richting.
Zeg maar hoe het wel zit, stof heb ik al lang uitgesloten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Sensor van de carrosserieuitslag geeft de Vraagbaak aan , geeft inderdaad wat verwarring al die verschillende termen , bewegingssensor , rolsensor etc.
Maar goed , is die nog schoon te maken? Hoe werkt`ie ?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Vernieuwen indien mogelijk. Is nog niet NFP. Zie service.citroen.com voor het juiste type.
Er zit een potentiometer in, die verslijt en veroudert.
Het is een vrij essentieel ding voor de werking van Hydractief.
Maar…. als ik mij goed herinner rijd jij met comfortbollen. Dan heb je die hele hydractief niet nodig. Gewoon in storing laten staan is goedkoper.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
als ik mij goed herinner rijd jij met comfortbollen. Dan heb je die hele hydractief niet nodig. Gewoon in storing laten staan is goedkoper.
Juist wel Jan , veert veel te veel door op drempels nu , daarvoor niet.
Vernieuwen is een optie , eens kijken wat ze kosten .
Maar eerst maar even doormeten op de VC.
Zit die potmeter ook in type 1? Het lijkt me alleen op type 2 i.v.m. de gradaties op type 2 van de HA.
Dat heeft type 1 niet , is aan of uit lijkt me .
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Identiek aan type II. Per auto zit er maar één
Het belangrijkste verschil (voor de gebruiker) tussen I en II is dat bij Type I de VC geheel uitschakelt bij storingen bij Type II het systeem vrijwel ongewijzigd doorwerkt bij een een reeks ondergeschikte storingen.
De VC heeft een signaal over de wagenhoogte nodig om te kunnen werken. Dat bleef hetzelfde bij I en II.
De combinatie comfortbollen en Hydractief is vrij onzinnig.
Er zijn XM’s geleverd zonder Hydractief. De bollen van die types zou je kunnen bestempelen als comfortbollen.
Zet je je Hydractief aan in combinatie met comfortbollen dan kom je helemaal buiten het werkgebied, de auto veert veel te slap.
Wil je Hydractief en meer comfort dan is het beste recept:
Standaardbollen op de hoeken en 15 tot 20% meer vuldruk in de hydractiefbollen. Is dat nog niet mooi genoeg dan kan je de dempers in de hydractiefkleppen opboren.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Tja , oude discussie , niet zo veel zin meer in hoor.
XM TCT Ambiance`94
Bovendien gaat dit topic over de stuur- en bewegingsensor en niet over comfortbollen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt in die discussie, maar daar zit wel de oplossing voor je verkeersdrempel probleem.
Ik verbaas me daar wel eens over, het lijkt wel of het principe van het hydractieve systeem moeilijk te vatten is.
En dan krijg je rare dingen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Juist wel Jan , veert veel te veel door op drempels nu , daarvoor niet.
Waarvan akte.
Probleem is dus de sensor.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik heb 1 keer een schoonmaak actie uitgevoerd, binnen een maand of zo weer storingen.
Nu ik zelf een lexia heb en wat makkelijker kan resetten houdt de VC het een week vol ongeveer en valt dan weer in storing….
Welke foutcodes heb je dan?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
uhhh stuurhoeksensor, stuurhoeksensor en…. stuurhoeksensor
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
oh ja, en de veercomputer zegt dat ik altijd met mijn voet op de rem sta, heeeeeeeeeeeeeeeel raar, maar dat veroorzaakt geen storing.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En niet om te pesten, Dirk, maar als je Hydractief type I in storing is heb je ook geen last op verkeersdrempels.
En: eens: die wagenhoogtesensor geeft weinig ellende. In al mijn XM’s (stuk of zeven) nog nooit gehad. Ook niet bij meer dan 400.000 km.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop