Wie zijn ervaring mag ik gebruiken om de volgende vraag in te vullen?
Is de oliedruk schakelaar te vervangen via de onderzijde / op de brug of
toch beter te doen van bovenaf?
Is het dan ook nodig / handiger om de benzinepomp te demonteren?
Oliedruk-schakelaar zit bij m’n DS23 in de olierail net achter-onder de benzinepomp.
Bij voorbaat alvast bedankt!
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Vanonderen lijkt me makkelijker….....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Onlangs bij mijn Dsuper5 deze drukschakelaar vervangen. Van bovenaf lukte dat best goed. Over het spatscherm hangen en op het gevoel het kleine moertje op de schakelaar losdraaien en vervolgens met een dopsleutel de schakelaar lossen. Van onderaf zal wel makkelijker gaan omdat je het ding dan kunt zien….
rinus
Rinus
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Niet hier, (IE versies met hydr.bak)
maar hier zeker?:
Vn onderaf zou ik zeggen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met de benzinepomp weg is het makkelijker. Maar als je een 23 IE hebt zit er geen benzine pomp…
Een bougie dop past op de sensor. Dan heb je net genoeg slag.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43342
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op een brug hoef je niets te demonteren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank voor jullie tips,
Van bovenaf of onderuit, alle twee is dus mogelijk.
Bougiedop/sleutel erbij, kan dus handig zijn.
Ik ga eens beginnen met bovenaf,
lukt dat niet,
Ga ik eens kijken hoe lastig het is om de benzinepomp eraf te halen (nee, geen IE maar een “gewone”)
lukt dat niet,
dan wordt het de brug.
Brug kan niet eerder, motor draait nu niet.
Voor de gelegenheid het gehele koelsysteem onderhanden genomen,
Radiateur laten reviseren,
alle slangen vervangen (behalve de dure dikke, die zijn makkelijker te controleren en zitten boven)
kachelradiateur goed onderhanden genomen,
nieuwe waterpomp+huis, daar was het om begonnen, geheel weggevroten door (geen rode) koelmiddel,
nieuwe thermo-sensor in pomp,
Oude koel-thermostaat niet gevonden…. nieuwe geplaatst,
(radiateur was al eens gereviseerd, van 3 rijen naar 2 rijen…. dat verklaart een hoop..)
Spanning bleek ook te hoog, nieuwe alternator, moet ik nog kopen (vervangen spanningsregelaar nu even geen goede optie)
Nu dit er toch allemaal af ligt, dacht ik makkelijk de sensoren te kunnen wisselen.
Oliedruk-schakelaar koppelen aan de olieleiding naar de cyl.kop en die plek benutten voor een thermo-sensor voor de olietemperatuur.
Als het met de sensoren en meters allemaal lukt, zal ik jullie zeker hierover berichten.
(‘t is nogal een heel gedoe om de juiste sensoren bij de originele meters te vinden.)
Bedankt voor jullie reactie en
Tips blijven altijd welkom.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Van boven is goed te doen, binnen 20 min.
De benzinepomp losmaken met doppensetje, twee bouten waar je goed bij kunt.
De sensor kan inderdaad met bougie sleutel, het moertje voor het draadje kan lastig zijn, meestal flikkert het wel uit je handen.
Met de draad door de bougiesleutel (als dat kan) is handiger.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Allen dank voor de tips zover!
Ging met wat moeite van bovenaf, in ieder geval is deze drukschakelaar eruit.
Bedoeling is om deze plek te gebruiken voor een olietemperatuursensor / zender.
(VDO 323.801.003-001D, deze heeft met M10x1,5 het juiste schroefdraad en de weerstandswaarden zijn bruikbaar voor een jaeger-metertje waar de SM mee is uitgerust.)
De sensor zal in de olierail gaan meten en is dan een klein obstakel in de oliestroom.
Nu mijn bedenkingen:
Ik heb geen flauw idee hoe ruim zo’n olierail is en of een klein obstakel grote gevolgen kan hebben….
Wat ik kan meten->
Diepte olieleiding vanaf buitenwand ongeveer 25 mm.
druksschakelaar schroefdraad 13 mm - koperring = 12mm
Aangenomen dat deze gelijk valt met de wand van de olierail, is de olierail 13 mm diep.
Is de olierail rond dan is de doorgang 133 mm2
De voeler zal zo’n 7 mm in de rail steken en is rond 6,9 mm.-> obstakel van 48 mm2.
Wie o wie, heeft genoeg ervaring om aan te geven: Geen probleem of een “no go”.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik denk geen probleem. De flow in die rail is laag en de pomp sloft dat makkelijk bij…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank je wel Boogaard77 !
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”