Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Nieuwe bollen voor een DS zijn gelaste types ,
dan kan je beter gereviseerde DS bollen kopen bij Tom Verheyden .
theoretisch zouden die hetzelfde moeten veren ,
maar de praktijk wijst uit dat de gelaste bollen een stuk stugger zijn .
Walter
PS oude stock bollen zeker eerst testen !
Meten is weten , gissen is missen
Effe een update.
Ik heb het gewoon te druk de komende maanden ivm werk en familie dus ga met pijn in het hard deze taak uitbesteden in een garage.
De garage wil enkel hun eigen onderdelen plaatsen dus ik ga mijn 4 bollen verkopen.
Ik laat iets weten als er een update is.
Mvg
Bart
wbogaerts schreef:Nieuwe bollen voor een DS zijn gelaste types ,
dan kan je beter gereviseerde DS bollen kopen bij Tom Verheyden .
theoretisch zouden die hetzelfde moeten veren ,maar de praktijk wijst uit dat de gelaste bollen een stuk stugger zijn .
WalterPS oude stock bollen zeker eerst testen !
Valt me nu pas op deze opmerking:
DS bollen zijn voor DS en GS bollen zijn voor GS
Deelbare DS bollen passen volgens mij niet achter op een GS, daar zijn ze te groot voor.
Verder is het veerkarakter van schokdemper en stikstofvolume echt aangepast aan de auto.
Bij een te groot stikstofvolume (te grote bol of te grote druk) kan de vering doorslaan.
Gebeurt misschien alleen bij verkeersdrempels, maar toch…
Onder een DS veert een deelbare bol wel wat soepeler dan een gelaste DS bol, maar die eerste is dan ook speciaal voor de DS ontworpen. Je merkt het eigenlijk alleen direct na het wisselen, je raakt er wel aan gewend.
Ik zou gewoon die IFHS er onder/op zetten.
O, nou ja, je gaat het toch uitbesteden, dan krijg je mogelijk originele.
Prima dus. Alleen wel een beetje duurder…
Morgen gaat hij binnen voor reparatie.
Ik ben nog opzoek naar dit onderdeeltje:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222664/
Iemand deze nog te veel liggen? of een waardig alternatief?
Zoiets zullen ze toch wel bij Brezan hebben?
Hi Hans,
Dacht ik dus ook. Ik ben Brezan, Auto5, Autostop en Citroen dealer al binnen gestapt.
Ik kan waarschijnlijk wel een universele nemen en de kabelboom aanpassen.
Maar eerst wil ik proberen om een correcte te vinden.
mvg
Bart
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Plaats eens een foto van dat relais,aub
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De GSA is terug van de garage.
De vering is gemaakt en veer echt wel beter.
Maar ook anders dan ervoor.
Hij is veel zachter geworden achteraan, bij achteruit rijden voel je de achterkant direct stijgen,
net alsof je met de handrem achteruit rijd. (zal wel wennen met de tijd denk ik.)
Verder ook slecht nieuws. Ik heb een cylinder die geen compressie meer heeft.
Ik hade de grage gevraagd om de kleppen te stellen.
Ik had last met 1 klep en de garagist ook. Die deden een compressie check en een co meting en die cylinder heeft 0 compressie.
Mijn plan is om de wagen nu droog te leggen.
De bak lekt een beetje aan de aandrijfaskeering en de motor op verschillende plaatsen.
Ik ga een nieuw draadje openen over de drooglegging.
Hier kunnen we verder preten over de vering.
Hi,
We zijn weer wat verder.
Ik had in juli al een verdacht gorn kleurtje bij het nakijken van de achterremmen.Door het zand en stof op de achterste arm lekte het toen niet op de grond.
Ik heb toen alles opgekuist en niet lang daarna was er LHM op de garagevloer.
Foto: http://www.mijnalbum.be/Album=447KMAMC
Zou dit een slechte rubberenafdichting zijn aan de bol?
Ik zou er terug mee naar de garage willen gaan waar ze de bol geplaatst hebben.
Dit lijkt me alsof ze een fout hebbeb gemaakt bij het plaatsen.
Maar laat me weten wat julie er van vinden voor ik begin te klagen over iets wat niet klopt.
Mvg
Bart
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Denk eerder aan een lekkende retourleiding of een lekke lekzak.
Als het afdichtingsrubber van de veerbol zou lekken, komt de LHM met kracht, als een fontein naar buiten.
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Lhm lekkage tussen bol en veercilinder heb ik vaker gezien, ook zonder fonteinen, precies zoals op de foto. Vooral als er o-ringen geplaatst zijn ipv de originele veerbolringen met vierkante doorsnede. Heb zelf daarna nooit meer o-ringen gebruikt tussen bol en veercilinder.
Succes.