Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Beste xm collega’s. Mijn hdpomp piept alsof de snaar te strak staat, maar het is de pomp zelf, wanneer je het stuur verdraaid piept hij erger, en als je de rem ingetrapt houd is het ook piep piep piep enzo verder. wie heeft een idee???
Het gaat om een XM V6/24 type 2 uit 1997.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
versleten
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
de multiriem die doorslipt bij grote belasting van de pomp .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Of de krukaspoelie waar de binnenring los is van de buitenring…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wat zit daar op? Een 6+2 via de multiriem? Dan ga ik ook met Furrigurrie mee, hoewel dat eerder een mechanisch ratelend geluid geeft.
De “oude” HD pop krijst juist bij een te slappe V-snaar
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb meerdere van die poelies stuk gehad en het was bij mij altijd gepiep/gekrijs zoals een v snaar die te slap staat. Mechanische geluiden heb ik nooit gehad. Bij mijn sloop Xantia V6 was het zo erg dat er rubber schroeilucht vanaf kwam. Gillen als een krolse kat, maar geen geratel.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wellicht de pomp inwendig kapot?
Zelf nog nooit meegemaakt, wel gillende riemen. Geluk gehad, zeker.
Overigens: Als je zo’n klassieke pomp wilt openmaken gaat dat handig met perslucht op de retour.
Wel oppassen, want het deksel schiet als een kanonskogel door je werkplaats als je geen voorzorgen neemt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Afgelopen voorjaar, bij het her-opbouwen van mijn 2.0 16v soortgelijke ellende gehad. HD pomp heb ik destijds helemaal uit elkaar gehad, alles voor zover het paste ultrasoon gereinigd en alle O-ringen vervangen. Na 20000 km is pomp nog kurkdroog en draait soepeltjes, voorheen vieze lekkende narigheid…Maar nu de riem: alles weer gemonteerd en bij de eerste startbeurt janken als een malle….Verdacht eerst loop- en spanrollen. Deze vervangen, geen verbetering…Krukaspoelie zag er ook niet fris meer uit en na merktekens aangebracht te hebben leek het of de binnenring verdraaide t.o.v de buitenring. Ook vervangen, géén verbetering. Uiteindelijk een andere multiriem van Gates er op en narigheid en janken waren meteen over. De andere riem, ook splinternieuw gekocht bij de een lokale onderdelenboer bleek de boosdoener. Zoals al opgemerkt: bij grotere opbrengstvraag=weerstand jankt er iets….slippende riem is het makkelijkst uit te sluiten al is het vervangen, zeker bij een goedgevulde V6 vast geen makkie…
Nog een optie die me te binnen schiet: een lager van de pomp-poelie is aan het overlijden…