2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Verbeteren motorkoeling DS voor Rondje Zwarte Zee
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 februari 2006 11:49 PM
  [ # 16 ]

Ik vind het enigszins overdreven. Maak dan de uitgang de carosserie in ( met een klep) heb je er in de winter ook nog iets aan…
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 08 februari 2006 10:15 AM
  [ # 17 ]

Dit systeem van Frank is wel mooi,maar hij rijdt ook wel op LPG wat ook een stijging van de themperatuur geeft,Ik denk dat hij die kachelmotor beter met een thermoschakelaar kan bedienen.

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 12 februari 2006 02:54 AM
  [ # 18 ]

Ik ben enkele weken niet er aan toegekomen hier te kijken. Inmiddels zijn er vele ideeën en suggesties geplaatst. Dank daarvoor.

Mijn koel-punt is het gevolg van eigen rally- en vakantie-ervaringen met mijn DS Break20 en o.a. die van Anton aan de Stegge tijdens de rally’s Peking-Parijs en London-Kaapstad, met zijn DS23 Break. Ik zal die wat toelichten.
Voor Nederland en Frankrijk is het originele koelsysteem onder normale omstandigheden natuurlijk voldoende. Bovendien waren er in de jaren 60 en 70 veel minder files. Ook vond men een kokende motor normaler dan nu. Normalerwijs zou ik dan ook niets aan het systeem wijzigen, maar de RZZ is ‘niet normaal’.

Mijn koelsysteem is goed, maar ervaring wijst uit dat het net te krap bemeten is. Voorbeelden:
- In de Jubilé-file in Parijs oplopende temperatuur (meter heb ik natuurlijk), maar nog lang niet kokend. I.t.t. sommige anderen.
- Vakantieritten gaan meestal ook probleemloos, zolang de luchttemperatuur onder de 30 graden blijft en de klimmen niet te lang duren. Eerlijk gezegd heb ik wel de neiging stevig door te rijden. Continue 135 km/h (vlakke weg) met dakkoffer, 4 (jong)volwassenen en volle belading van kampeerspullen vind ik heel gewoon. Temperatuurmeter zit dan tegen het rode vlak. Hogere luchttemperatuur, of lange klim betekent noodgedwongen langzamer rijden.
Tanken betekent ruim van te voren rustiger rijden en eerst motorkap openzetten. Anders zeker een carburateur die leegkookt en incidenteel vaporlock (damp in de pomp).
- Grensgeval: In de zomer van 2004 naar Italië, 30+ graden. Op de heenweg file voor de ingang van de Gothardtunnel. Diverse moderne auto’s met kokende motor langs de kant van de weg. Wij net niet, door de motorklep open te zetten (moet je die andere vakantiegangers zien kijken!), kachel en blower aan te zetten (puf, puf), alle elektraverbruikers uit te zetten en de motor bij stilstand verhoogd toertal te laten draaien. Meter onderin het rode vlakje, maar koelvloeistof net niet kokend.
- Idem Grimselpas op weg naar Interlaken (ICCCR), 20 graden op de top 2165 m., net niet aan de kook.
- Het ging wel mis toen ik een keer de auto in de schaduw geparkeerd had, maar die na een bezoek aan een grot in de volle zon aantrof (zomer 2003, 40 graden in Frankrijk). Daarna steile kilometerslange klim naar de causse (Cevennen), vlak voor de top (in het bos!) kokende motor.
- Aan de Stegge moest tijdens Peking-Parijs regelmatig langzamer gaan rijden, omdat de temperatuur te hoog opliep. Ondanks een 23IE-koelsysteem. Met name in het hooggebergte in Tibet, maar ook in Iran.

Tijdens de RZZ is er ook een grote kans op hogere temperaturen (40+). Ik wil dan gewoon door kunnen rijden, ook tijdens langere klimmen. Daarnaast wil ik extra koeling hebben bij (plotseling) stilstand of file. Ik neig er daarom toe in ieder geval een elektrische fan voor de radiator aan te brengen (voor stilstaan / langzaam rijden) en ontluchtingsopeningen in de voorschermen (extra zuigeffect door rijwind). Ideeën 2 en 6.
Over 1: het systeem van een 23IE denk ik nog na.
Ik ga nog bekijken of ik de dunne plaat onder de versnellingsbak zal verwijderen. Ook om daar een stevige plaat met gaten aan te brengen of strips (ter bescherming van de remschijven). Idee 5.

Idee 8: Is het slim om voor de RZZ de koelvloeistof te vervangen door (gedistilleerd) water? Water heeft een snellere warmteoverdracht (neemt warmte sneller op en staat het sneller af). Fransen reden tenslotte ook met water. Of zou het kraanwater moeten zijn, juist vanwege de daarin aanwezige zouten en kalk? Suggesties?

@ Cees: Natuurlijk ken ik de snep/snip en opbouw van de schermen. Maar lucht stroomt ook om een hoekje en door kleinere openingen. Het gaat om het zuigeffect. Als je onderaan het scherm zuigt wordt de lucht boven de motor weggezogen. En ik wil juist die hete lucht onder de motorkap kwijt.
Misschien kan ik het zuigeffect wel wat beter richten door slangen van een afzuigkap in de schermen te hangen.

@ Johan: Ik ga volgende week inderdaad nauwkeuriger naar de gele rally-DS van Jaap kijken. Hij schijnt een tweede radiateur ingebouwd te hebben, naast extra fans, een koelsysteem van een injectie en roosters onderin zijn schermen. Ook bij 50 graden tijdens de ‘Trail to the Nile’ heeft hij geen problemen gehad.

@ Alex: De problemen van Aan de Stegge met de achterwielophanging werden veroorzaakt door de extreme verzwaring van zijn auto (kokerbalken, rolkooi), plus de hoeveelheid bagage, plus de zwaardere torsiestaaf die hij aangebracht had. Om het ‘rollen’ van de auto te verminderen, maar daardoor werd de ophanging van de achterdraagarmen wel zwaarder belast. Achteraf was Anton aan de Stegge ook van mening dat hij teveel gewijzigd had t.o.v. de originaliteit. Ik wil alleen heel gericht verbeteren.

@ Joris: Kan ik ook zonder de waterslang naar het inlaatspruitstuk? Of heb je die altijd nodig bij koude start?
Voor een elektrische benzinepomp heb je toch een retourleiding nodig?

@ Gerard: Koelroosters (60-62) kan. Maar in een derde neus passen ze vast niet. Dat wordt wel lelijk en heel veel aantasting van de schermen! Bovendien, bij de eerste neus zaten daar ook bakken onder, voor luchtgeleiding en waterafvoer. Die krijg je nooit mooi erin. Aan de Stegge heeft het wel gedaan bij zijn tweede neus. Kortom, het kan, maar ik neig er voorlopig niet toe.

@ Frank: Je extra ‘koelkachel’ is wel een idee. Alleen zou ik de opgewarmde lucht nooit onder de motorkap laten uitstromen, maar naar buiten leiden.

Idee 9: 2 kachels met temperatuur gestuurde ventilatoren inbouwen in de kinnebak en laten uitmonden in de wielkasten? Zijn wel koppelstukken en lange waterslangen voor nodig… Dus extra kans op lekkage.

Ik ben weer benieuwd naar jullie suggesties.
Groeten, Michel

P.S. Mensen die niet hun eigen snoek voor de RZZ willen gebruiken, maar wel een deel van het avontuur mee willen beleven kunnen zich aanmelden. Er zijn een paar alleen-rijders.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 februari 2006 05:54 PM
  [ # 19 ]

Neem WEL koelvloeistof! heeft een hoger kookpunt. Ook een strakkere radiator dop kan helpen. Je hebt hogere druk in je systeem waardoor het kookpunt weer stijgt. ( een uit de SM bijvoorbeeld)

En ja ik dnek dat je zonder die slang naar je spruitstuk kan. Zeker als je op LPG rijdt!.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 februari 2006 05:55 PM
  [ # 20 ]
bogaard77 schreef:

Neem WEL koelvloeistof! heeft een hoger kookpunt. Ook een strakkere radiator dop kan helpen. Je hebt hogere druk in je systeem waardoor het kookpunt weer stijgt. ( een uit de SM bijvoorbeeld)

En ja ik dnek dat je zonder die slang naar je spruitstuk kan. Zeker als je op LPG rijdt!.

De radiateurdop van een SM en DS injection zijn volgens mij gelijk, beide 500 mbar!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 12 februari 2006 06:04 PM
  [ # 21 ]
bogaard77 schreef:

Neem WEL koelvloeistof! heeft een hoger kookpunt. Ook een strakkere radiator dop kan helpen. Je hebt hogere druk in je systeem waardoor het kookpunt weer stijgt. ( een uit de SM bijvoorbeeld)

En ja ik dnek dat je zonder die slang naar je spruitstuk kan. Zeker als je op LPG rijdt!.

Nieuwe strakke dop is een goed idee.
Maar ik rijd op benzine. Kan ik dan ook zonder voorverwarming van het inlaatspruitstuk?

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 februari 2006 06:06 PM
  [ # 22 ]

Ik weet het natuurlijk niet zeker maar als de lucht warm is denk ik dat je carb niet zal bevriezen zonder. Je kan er een kraan in maken en gaan testen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 06 maart 2006 09:53 PM
  [ # 23 ]

Mmm,niet echt een aanvulling,maar wel on-topic:

ik zitter juist aan te denken een ‘hetere’ thermostaat te monteren,omdat ze zo v-e-r-r-e-k-t-e koud is in de winter,ondanks dat ze LPG verstookt..
Ja,ik heb de kachelradiateur door/schoongespoeld en dat gaf ietwat verbetering..

Kan dit eigenlijk kwaad,met het oog op warme zomerdagen?
Momenteel zit er een originele ik-meen 79* thermostaat in..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 07 maart 2006 12:04 PM
  [ # 24 ]

Hallo Pascal,

Zie ook topic ’ temperatuurmeter DS’

Mijn kacheltje is ook net gespoeld en ze geeft nu vééél meer warmte dan voorheen, zelfs genoeg met zo’n vriesweer..
Ik moet toch vaststellen dat verwarming van een ID/DS niet overgedimensioneerd is maar als alles piekfijn in orde is, je normaal gezien geen problemen mag hebben..

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 07 maart 2006 01:49 PM
  [ # 25 ]

Denk je ook ‘s nachts te gaan rijden, of niet? Als het niet zo is, kun je de koplampen er ook wel uithalen (en er na de rit weer inzetten). Heb ook eens een foto gevonden van DS-tuning, waarbij er een extra roosters werden aangebracht onder de bumper (is wel lelijk en ik weet ook niet of et veel helpt bij het koelprobleem). Thuis ga ik ff naar die foto zoeken, want zit nu nog op school.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 08 maart 2006 10:08 AM
  [ # 26 ]

Koplampen eruit voor extra koeling? Leuk, maar weinig praktisch. Bovendien levert het weinig op als je langzaam rijdt of stilstaat Rolling Eyes

Citroen!

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 08 maart 2006 10:52 AM
  [ # 27 ]

Een “spoiler” die lucht “hapt” onder de auto aan de achterzijde van de invoer van koellucht van de koeltunnel naar de radiator is een effectieve ingreep die betrekkelijk makkelijk te realiseren is.
Ik rij er al jaren mee.

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 08 maart 2006 11:46 AM
  [ # 28 ]

Dit volmaakte idee heb ik dus vanwege de vele zandbak kilometers allang
overboord gezet

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 08 maart 2006 03:10 PM
  [ # 29 ]

Laten we het hier over koeling blijven hebben, niet over verwarming.
Natuurlijk is dat complementair en werkt het systeem alleen goed als het goed schoon is en alle onderdelen goed functioneren.
Het gaat mij om het rendement van modificaties. De laatste posts daarover lijken eerdere te herhalen.

Zelf neig ik tot conclusie dat ideeën 2 (elektrische ventilator) en 6 (roosters onderin voorschermen) het meest effectief zijn en niet erg ingrijpend.
Jaap van den Broek heeft achter de nummerplaat een extra radiator en ventilatoren ingebouwd en is daarmee van alle problemen af. Dat gaat mij iets te ver. Ik ga niet rallyen in de woestijn.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 08 maart 2006 03:22 PM
  [ # 30 ]
Gerard Maas schreef:

Dit volmaakte idee heb ik dus vanwege de vele zandbak kilometers allang overboord gezet

Hoezo?

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook