Beste allemaal,
Vorige week bleek mijn DSuper (‘71) niet te willen starten ivm een lege accu. Na hem te hebben opgeladen, toch eens gaan zoeken naar het probleem. Accu was nog goed (1 jaar oud en getest). Geen lekstroom. Dus een probleem met dynamo/spanningsregelaar.
Omdat ik hem dagelijks nodig heb, heb ik maar meteen een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar gekocht en ingebouwd (zoals al 100x beschreven staat op dit forum).
Iedereen op het forum lijkt er meteen blij mee te zijn. Het laadlampje zou bij 900 toeren uit moeten gaan.
Bij mij dus niet.
Als ze een nacht heeft stil gestaan, dan brand het lampje altijd (soms zwak, soms fel). Als ik begin te rijden blijft dit gewoon branden. Ik ben er achter gekomen dat hij pas uit gaat als ik ergens boven de 3000-3500 RPM kom.
Ik heb ook een voltmeter ingebouwd, zodat ik dit continue kan volgen. Ik merk ook dat zodra het lampje uitgaat, mijn voltage ook van 12.2 naar 14v stijgt. Het lijkt dus dat de dynamo pas “aan” gaat als het lampje uit is. Zodra deze dan aan is, dan werkt hij ook perfect.
Mijn vraag is nu heel simpel: kan ik het moment dat hij “aan” gaat vervroegen. Maw kan ik het met een weerstandje oid het moment verlagen van 3500rpm naar 900rpm?
Met vriendelijke groet,
Floor
PS Als ik een stuk heb gereden en het contact heb afgezet, dan gaat mijn lampje helemaal niet branden als ik hem terug start. mijn voltmeter doet nog wel hetzelfde (dus op een gegeven moment van 12v naar 14v gaan)












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die regelaar is niet goed. Terug naar de leverancier met dat ding.
Kan ook nog een gare diode zijn..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Probeer een 5W lampje te schakelen tussen accu+ en de veldaansluiting F.
Dat zit dan geschakeld als “laadstroomcontrolelampje”.
Bij de originele opstelling met aparte regelaar zit die lamp niet aan de dynamo.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hebt die dynamo ook aangesloten zoals hier op het forum staat neem ik aan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
massa verbinding goed?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Wederom bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb de dynamo aangesloten zoals het zou moeten.
Het enige dat niet origineel is, is het lampje. Hier zit een ander soort in. Volgens mij een LED lampje. Maar dit zou normaal toch niet mogen uitmaken?
De massaverbinding heb ik niet verder aangelegd. Ik neem aan dat dit via het motorblok gewoon loopt (dit stond ook niet bij de aansluitmanual)
Waar zou ik dat 5w lampje nu precies moeten aansluiten. gewoon op de m6 boutje waar de plus kabel op zit?
Zo’n led lampje is niet in staat het veld van de Dynamo aan de gang te krijgen. Pas bij hogere toerentallen maakt de dynamo genoeg veld om met de heel kleine stroom van je Led lampje genoeg stroom te maken om ook het veld goed aan te sturen en dan begint ie meteen te laden.
Je kunt dus niet zomaar overal LED lampjes in stoppen !.
To err is human, not to err is divine.
Heeft het lampje dan ook echt een weerstandsfunctie?
Ik dacht dat dit gewoon puur een informatief ding was, net zoals het groen lampje van de dimlichten.
Bekijk het schema van de dynamo met regelaar maar eens goed !
Tegenwoordig is het lampje “puur indicatief” maar in de tijd van de DS en nog een behoorlijke tijd daarna werd het lampje vaak gebruikt om een kleine stroom naar de veldwikkeling te sturen, want de “oude” mechanische regelaar kon dat niet in z’n simpelste uitvoering, zonder de accu leeg te trekken als je contact aan liet staan.
To err is human, not to err is divine.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een hedendaagse dynamo met ingebouwde regelaar gaat niet vanzelf laden. Daarvoor is die weerstand van dat 5W lampje nodig. Dat voorziet de veldwikkeling van net voldoende spanning om op gang te komen. Zodra de dynamo laadt gaat het lampje uit omdat de regeling dan spanning op de veldwikkeling zet.
Bij de XM en later is het geen lampje maar een relais met een 5W spoeltje. Als dat relais afvalt schakelt het de grootverbruikers in.
Ik bouw nogal eens motoren in bootjes en dan kom je daar vanzelf achter.
Een LED zal niet werken vanwege te geringe belasting.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jan: Bedankt voor de info, het “oude systeem” overleeft nog steeds zelfs met een relais.
To err is human, not to err is divine.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Een hedendaagse dynamo met ingebouwde regelaar gaat niet vanzelf laden. Daarvoor is die weerstand van dat 5W lampje nodig..
Boven de 3000 toeren is de moderne dynamo zelfbekrachtigend hoor , dwz: één keer flink gas, het toerental boven de ca 3000 en de dynamo gaat laden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Niet als het anker niet een beetje rest magnetisme heeft…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
nooit meegemaakt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maar goed. De TS moet het ledje vervangen door een 5w lampje. Klusje van niks..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Beste Allemaal,
Dit weekend in het Grote Brittannië geweest, dus geen tijd gehad voor de lampenwissel. ik zal het zomenteen eens doen. allen bedankt voor de uitleg en het meedenken.
Ps. wat betekend TS?