1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Olie in luchtfilter
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 21 december 2014 11:36 PM

Ik heb laatst de GSA een beetje veel op z’n donder gegeven en ze had toen wat last van een incontinent luchtfilter.

Met andere woorden, de olie was uit het carter komen zetten en via het luchtfilter liep het over mijn blok naar buiten. Niet heel gek denk ik gezien hoe ik er mee bezig ben geweest…
Maar hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen? Zonder dat ik mijn rijgedrag hoef aan te passen? Wink

Er zijn verschillende soorten (kleppendeksels met) olievulpijpen in omloop. Die van mij is van de eenvoudige variant, dus zonder klepje maar met een dop.
Nu zijn er ook van die varianten met een makkelijk vulklepje, maar ook met een membraam er in om te voorkomen dat er een overdruk wordt gecreëerd in het blok. Vanaf wanneer zitten die er op? en zou dit mijn olieuitstoot kunnen voorkomen?

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 22 december 2014 11:26 AM
  [ # 1 ]

Is de toevoer van frisse lucht naar de box goed open? Geen halfbakken warmeluchtklepjes in de opening enz?

Gr. Wim.

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 22 december 2014 03:50 PM
  [ # 2 ]

Die is helemaal prima en lekker fris open!

Maar weet iemand hoe het precies zit met de carterontluchting(en)?

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 december 2014 04:02 PM
  [ # 3 ]

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er aardig wat uitlaatgas langs je zuigerveren gaat waardoor je overdruk in het carter krijgt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 22 december 2014 04:06 PM
  [ # 4 ]

Dat kan, maar in dit geval lijkt het me onmogelijk, recent voorzien van nieuwe veren en hoonpatroon.

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 22 december 2014 08:41 PM
  [ # 5 ]

Ik heb zoiets ook ooit een keer meegemaakt met een GSA, maar dat was misschien niet hetzelfde probleem
Het is al meer dan 20 jaar geleden, dus ik weet het niet precies, maar het was een enorme olie-bende onder de motorkap en op straat lag een grote plas motorolie.
Het had toen te maken met een vervuilde carterontluchting (sludge) wat bevroren was geraakt door nachtvorst.

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 26 december 2014 01:08 AM
  [ # 6 ]

Heb het ook gehad met een 1129 blok. Bij mij schoot de dop er ook regelmatig af met een beste knal waardoor er zelfs een deukje in de motorkap kwam. Kwam door een verstopt filtertje in de carterontluchting. Dat is een zwart bol Purflux filtertje wat tussen de slangdelen zit van luchtfilter naar blok. Goed schoonmaken/doorspoelen met wasbenzine of een nieuwe als ze er nog zijn. Ik heb hem schoon gemaakt en was toen van het probleem af.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 27 december 2014 08:11 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor jullie reacties, miofiltertje is nieuw geplaatst een paar duizend km geleden en de zeefjes bij de carterontluchting heb ik toen ook gelijk grondig schoongemaakt. Van Sludge is zeker geen sprake.

Die olievuldoppen\ carterontluchtingen zoals bij de eend, wanneer zijn deze in de productie gekomen?
Dan bedoel ik dus specifiek deze:

bij mij zit het nu ongeveer zo:

enkel zit er in de dikke slang dan het miofiltertje wat een terugloop heeft naar de kleine slang.

ik overweeg dus om het aan te passen naar de eerste foto.


Plaatjes komen van deze site: http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/gs/flat-4/engine.html

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 december 2014 08:47 PM
  [ # 8 ]

Vreemd genoeg zie ik dat filtertje van Matthijs op geen van beide plaatjes.
Ik heb ook eens zoiets gehad met een geknakte carterventilatieslang.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 27 december 2014 11:12 PM
  [ # 9 ]

Is alleen bij de types GS.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 27 december 2014 11:17 PM
  [ # 10 ]

Het systeem van de eerste tekening is o.a. toegepast op de eerste types GSA van 1979 tot 1981? met de G13/625 motor. De tweede tekening komt overeen met de latere types met de G13/646 ECO motor.

Zit het MIO filter in het luchtfilterhuis niet verstopt??

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 december 2014 11:19 PM
  [ # 11 ]
dirkvdmei schreef:

Is alleen bij de vroegere types GS.

Mijn GS 1130 van ‘79 had wel zo’n filtertje…

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 27 december 2014 11:27 PM
  [ # 12 ]

Inmiddels gewijzigd. Dank je .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

Het bedoelde losse filtertje zul je in een GSA niet vinden.

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 28 december 2014 02:19 AM
  [ # 13 ]

Dat filtertje zat toch echt in mijn GSA Dirk. Volgens mij is die vuldop een compleet deel met de klepdeksel. Niet een losse dop.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 28 december 2014 01:08 PM
  [ # 14 ]

Dat kleine mio-filtertje heb ik nog nooit op een GSA gezien.
De vuldop in de eerste tekening zit inderdaad vast aan het kleppendeksel.

Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 28 december 2014 02:34 PM
  [ # 15 ]

Het mio filtertje zit denk ik alleen op 1130 GSA´s. De tekeningen komen inderdaad overeen met de 1300 motoren in de GSA zoals Dirk aangeeft.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook