Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Goedenavond,
Ik zou het volgende graag willen voorleggen aan het panel: Ik heb een tijdje terug een setje voorwiellagers voor een AX besteld:
webwinkel
Ik kreeg netjes een FAG doosje thuis. Twee dingen vielen op: Allereerst waren het lagers met een stalen stofkap en niet zoals op de foto boven een rubberen afdichting. Het tweede was dat er toch echt SKF op de lagers staat
Nu mijn vraag, bestaan er voorwiellagers voor een AX met fatsoenlijke afdichting? (Binnendiameter 35, buitendiameter 66, breedte 32, BAH-5001A)
Wat ik namelijk wil doen is deze lagers gebruiken voor de achterwielen van mijn GS. Ik heb daar vorig jaar Timken in laten zetten en daar zit alweer dik speling op na maar een paar duizend km. Er is op het moment alleen maar Zuid-Europese of Chinese zooi te krijgen, en op ebay en leboncoin moet je NOS kwaliteit met een lampje zoeken.
Lijkt me dus tijd voor een andere structurelere oplossing, niet alleen voor mezelf maar ook voor anderen in de toekomst. Als ik een goede vulbus kan laten draaien gaan die AX lagers prima voldoen, alleen moet er dan wel minstens aan één kant een keerring zitten.
Iemand een idee?
Achtergrond: GS lagers hebben een buitendiameter van 73,5mm zeker een keer bepaald vlak na een lunch met teveel rode wijn ofzo. Voor dubbelrijige groefkogellagers met een binnenringdiameter van 35mm is de standaard buitenmaat 72mm, daar kun je hier dus precies niks mee…
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Je hebt dus -2Z lagers gekregen met een stalen “stofplaten” terwijl je -2RS zoekt met 2 oliedichtingen.
Als je FAG bestelt en SKF krijgt zou ik ze terug sturen.
Standaard maat dubbelrijig is 35 x 72 x 27, ( 3207), die kun je krijgen in vele soorten en maten.
Maar: Als je Timkens goed waren ( NOS en niet geroest), dan kun je die alleen kapot krijgen na een paar 1000 km als ze slecht gemonteerd zijn ( te bot met een hamer bijvoorbeeld in plaats van met een pers, of meer waarschijnlijk op de verkeerde ring erin gedrukt….. ).
Ik zou dus eerst eens zoeken waar het fout ging.
Heb gezien dat je van SKF sets kunt kopen met nr. VKBA893 voor de GS achter, dat moet toch goed genoeg zijn, geen NOS maar nieuw gefabriceerd van een bekende fabrikant ?!
Lager leeftijd wordt gemeten in uren, en voor goede lagers en design is dat 20.000 uur, dat is dus 1 miljoen KM, en zelfs matige chinese halen wel de 2000 uur, dan ben je ook al 100.000 km verder.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
bedankt voor je reactie.
Tja, die Timkens, ik heb ze wegens tijdsdruk laten monteren door een specialist (Peter van Bemmelen in Delft). Aanvankelijk zou hij voor de lagers zorgen maar ik kreeg bericht dat hij ze nergens kon krijgen. Toen heb ik ze met de postorder uit het GS-magazijn laten komen. Er staat Timken op maar eigenlijk komt het uit de Spaanse IRB-fabriek.
Als ik zelf ga zoeken op de diverse SKF-nummers (VKBA 893, 677) kom ik die niet tegen bij reguliere winkels, alleen Timken IRB, (Quinton Hazell etc) en Chinese equivalenten.
Het maakt het nogal complex dat ik zelf de spullen heb geregeld en dat Peter ze gemonteerd heeft. Bij het magazijn zeggen ze dat het niet aan de lagers kan liggen.
Ik heb Peter zijn montagehandelingen nog niet in twijfel getrokken maar ik denk niet dat ik daar veel mee ga opschieten.
Vandaar dat ik dingen wil uitsluiten, goed verkrijgbare goeie spullen en zelf monteren.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Ik zou die Timken IRB’s wel vertrouwen: Ze maken in Spanje al jaren heel veel auto’s van bekende merken die goede lagers monteren. QH, geen idee waar die ze vandaan halen, maken ze niet zelf. In China maken ze “vrijwel alles” kijk maar eens op AliBaba, een grote fabrikant kan wel beoordelen of dat goed is , maar wij niet.
Je kunt de lager overigens zelf wel controleren voor gebruik: Ze moeten echt “soepel” lopen, als ze ook maar een beetje schokkerig lopen is het mis. Bel anders SKF nederland maar eens waar je die VKBA973’s kan bestellen ?
Ik zou als je de tijd hebt eerst eens een oud lager er uit halen en kijken of je corrosie ziet.
Dik speling zeg je, hoe meet je de speling ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Die speling heb ik niet gemeten, als ik het (vrijhangende) wiel heen en weer rammel en de band gaat millimeters heen en weer dan weet ik genoeg
(QH komt ook uit de IRB fabriek)
Ik ga toch nog maar eens proberen de juiste lagers bij SKF te regelen, scheelt een hoop geëmmer. Er zitten hier in de regio twee zagen waar ik het ga proberen, Eriks en van Heck.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Sukses met zagen.
Schwarts is inderdaad Eriks geworden, of zoiets.
Als alles faalt wil Han C. wel proberen om bij zijn relaties bij INA/FAG iets te regelen.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
MiGS schreef:Die speling heb ik niet gemeten, als ik het (vrijhangende) wiel heen en weer rammel en de band gaat millimeters heen en weer dan weet ik genoeg
.
Dat is inderdaad ongelofelijk. Kan denk ik alleen als de kooien kapot zijn, want zelfs een lager met ruim 100.000 op de klok met speling heeft nog niet zo veel. Heb je de speling ook als je de flens zonder band heen en weer beweegt, normaliter is dat moeilijk te voelen maar met zoveel speling moet je dan merken.? Lijkt me toch interessant te weten ook voor anderen hoe zoiets gebeurt.
To err is human, not to err is divine.
Breeze schreef:Als alles faalt wil Han C. wel proberen om bij zijn relaties bij INA/FAG iets te regelen.
Het FAG programma ligt bijna één op één over dat van de Svenska Kullagerfabriken AB.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Citroensmgz schreef:Kan denk ik alleen als de kooien kapot zijn,
Een kapotte kooi geeft denk ik vreselijke geluiden, maar niet noodzakelijkerwijs speling. En die speling zat er echt (zelf gevoeld). Wat geeft de spelingscheck zonder band (je bedoelt waarschijnlijk wiel) voor extra informatie, behalve een kleinere hefboom dus kleinere speling?
Trouwens meedenken van een ervaringsdeskundige zoals jij, wordt op hoge prijs gesteld!
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Ik begrijp nog niet echt hoe je aan zo veel speling komt, dus vandaar mijn verdere vragen.
Als je op het wiel zo veel speling hebt moet je bijna kunnen “zien” waar de speling zit, als je de schijf of de wielplaat beweegt.
Als voorbeeld: Je kunt je makkelijk vergissen met lagers: Ik heb laatst een voorwiellager vervangen omdat het te veel herrie maakte. ( bij 90 kmh hoorde je het lager veel luider dan de 1500 cc diesel motor, en je moest radio behoorlijk hard zetten, dat zegt wat denk ik zo, en dat geluid werd geleidelijk erger, ik had er al ruim 5.000 km mee verder gereden vanaf dat ik het eerste “zingende” geluid waarnam).
Toen ik het lager ( dubbelrijig gesloten kogellager) er uit had voelde ik dat het lager “schokkerig” rond liep, maar speling kon ik voelen. Ik heb het nog niet kapot geslepen om te kijken hoe het er echt uit ziet van binnen. Ga ik misschien volgende week eens doen, “ter lering ende vermaeck”.
Veel lagers hebben kunststof kooien, ( als sinds de jaren 60/70 !, als voorbeeld de baklagers uit een DS/SM/C35 etc) dat loopt beter en gaat ook heel lang mee. Maar als zo’n kooi kapot gaat “schraapt” dat niet zoals een kapotte metalen kooi. Maar als je kogels niet meer “goed verdeelt” zitten dat krijg je meteen axiale speling. Vandaar mijn hint op een kooi probleem.
Plaats maar eens foto als jullie de zaak open hebben liggen ?
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz schreef:Ik begrijp nog niet echt hoe je aan zo veel speling komt, dus vandaar mijn verdere vragen.
Als je op het wiel zo veel speling hebt moet je bijna kunnen “zien” waar de speling zit, als je de schijf of de wielplaat beweegt.
Duidelijk.
Citroensmgz schreef:Toen ik het lager ( dubbelrijig gesloten kogellager) er uit had voelde ik dat het lager “schokkerig” rond liep, maar speling kon ik voelen.
In combinatie met het woordje “maar” verrassend. Of bedoel je “niet voelen”.
Citroensmgz schreef:Maar als je kogels niet meer “goed verdeeld” zitten, dan krijg je meteen axiale speling.
Hier zou ik dan ook radiale speling verwachten.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Bedoel niet voelen, te snel getypt.
Radiaal-axiaal: Als je erg veel speling hebt is het verschil niet van belang, je kunt gelijk hebben.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
De boel gaat zeker opengemaakt worden na demontage, de foto’s volgen.
Blijkt maar weer, iets met aannames en moeders van, ze zijn nog te krijgen bij SKF. Was net bij Eriks op de Sevillaweg, de enorm behulpzame meneer achter de balie begon met te zeggen dat ik eigenlijk bij van Heck moest zijn want ze deden geen autospul meer, maar trok ook meteen allemaal ouwe catalogi onder de toonbank vandaan.
En ziedaar, na een paar minuten bladeren en klikken, er liggen nog enige tientallen exemplaren op de plank in Nederland, zowel de kitjes VKBA893 als de losse lagers 444296. En dan zijn er ook nog op voorraad van FAG, dat kon hij ook zien.
Dus twee stuks besteld. Is wel 83 euro per stuk, maar dan uit een echt pakhuis en niet voor €100+ van de plank bij een Italiaan op Ebay.
Aanrader voor de specialist dit adresje, als hij nogeens een GS over de vloer krijgt
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Nu nog effe monteren.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Eerst nog even wachten, ze komen pas volgend jaar binnen
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Kan het niet een beetje speling op de draagarm zijn, in plaats van het wiellager?
Die stunt heb ik een paar jaar geleden met mijn bus (C32) zelf uitgehaald, nieuw lager erin met alle gedoe van remklauw en schijf wat er bij hoort, nadien nog altijd diezelfde minimale speling…op de draagarm
waar rook is, is…
LHM only!