Denk ik ook. Alleen, dan maar benzine versie he? Je zal maar iets met - ik noem maar wat - een dieselpomp krijgen
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Tegen die tijd is een C6 echt goedkoop. Lekkerder kan je niet rijden…..
Een C6 zal net als de andere grote Citroëns ooit goedkoop in de aanschaf worden, maar de vaste maandelijkse lasten zullen nooit weinig worden. Sterker nog, het wordt alleen maar duurder. Net als de onderdelen. Als die straks nog te krijgen zijn…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klopt.
Aanschaf van een oude Citroën is geen enkel probleem. Zit hem meer in alle achterstallige onderhoud weg te werken en deze dan rijdende te houden. En met rijden bedoel ik elke dag.
Reden waarom de XM weggaat is de kosten die er elke maand weer zijn. Diesels zijn er om er vooral veel in te rijden elke dag. Dus een paar dagen niet doen is geen optie. Een tijdje elke dag gaan rijden en het gevoel hebben dat die het onderweg het kan gaan begeven is niet prettig. Weer opnieuw kosten en vooral tijd moeten maken zit er niet in. Laat staan denken dat je de XM een paar maanden aan de kant zet totdat je wel de tijd en motivatie hebt. Heb ik eerder wel gedaan en toen een Xantia op LPG gekocht voor een paar maanden en daarna weer verkocht.
Kan prima leven met het inzakken en na starten 2 minuten wachten voordat die echt in de rijstand staat, een niet meer werkend linkerraam en nog wat meer ongemakken.
Heb nu een paar dagen de Toyota Avensis SW, alles doet het en heel veel opties die de XM niet heeft. Niet echt mijn keuze. XM staat nog op de oprit en weet wel dat die weg gaat, maar nog niet hoe. Sloop of loop.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Heel herkenbaar. Op dezelfde manier heb ik met pijn in het hart afgelopen zomer afscheid genomen van mijn TD Automaat (met iets meer dan 560.000 km op de klok). Auto elke dag nodig en je elke dag weer afvragen wanneer het karretje je (weer) laat staan. Ook duizenden Euro’s per jaar aan onderhoud helpen dan niet mee. Heb bij verkoop gemerkt dat er geen markt meer is voor XM diesels met deze kilometerstanden (ergo: auto levert geen drol op). Rijd nu al weer bijna een halfjaar (en 30.000 km) in een C5 HDI zonder één enkel probleem (en dus veel lagere onderhoudskosten). Het XM virus blijft echter wel kriebelen. Heb gelukkig de DS nog
Ooit gehad: BX 14E (1984), BX 16TRI (1987), AX 10E (1987), BX TRD Turbo (1988), BX TZD Turbo (1990), XM 2.0 (1992), XM Turbo D12 (1992), AX 11 SPOT (1996); Xsara Turbo D Break LP (1999); Saxo 538 Sport (1999); BX Gti 16V (1988); C5 2.0 HDI LP (2001); C5 2.0 HDI Exclusive (2005); Xsara 1.8 16V (1998); XM Turbo D aut. (1998); C5 2.2 HDI Exclusive aut. (2005)
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Heb mijn moderne C5-3 de deur gewezen voor een “oude” XM , precies omgekeerd ....
Heerlijk om weer een eigenwijs ding voor de deur te hebben staan.
Tot nu toe geen klachten , ook niet nu met de kou, doet gewoon wat die moet doen,starten en rijden
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ditto hier, mijn XM’s doen het tot op heden beter en goedkoper dan de alom geprezen en modernere, nieuwere xantia.
Overigens: een nieuwe auto is natuurlijk wel beter en betrouwbaarder dan zo’n oude XM bak met een half miljoen kilometer op de klok. En van C5’s weet ik precies helemaal niets maar daar gaat bij zo’n km. stand vast ook wel eens wat kapot
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@ Puffel:
“Ditto hier, mijn XM’s doen het tot op heden beter en goedkoper dan de alom geprezen en modernere, nieuwere xantia. “
Dat lijkt mij dan puur geluk. Ik heb met beide types nogal wat ervaring. Die Xantia’s hebben hun jaarlijkse beurt nodig en dan valt er weinig te vrezen. Er zaten toch een heleboel fouten niet in die een XM zo bewerkelijk maken.
En moderner? XM 1990, Xantia 1993. Ja, de HDi diesels, die we in de XM altijd zo misten.
De eerste serieuze modernisering was van de XM/Xantia naar de C5.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Met enkel jaarlijks onderhoud had ik met de Xantia niet erg ver gekomen ....
Dat ding had een abonnement bij de garage !!
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb met de xantia’s nooit gezeik gehad. Ja, een keer een kachelradiator. Na 23 jaar…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik heb ook een jaartje Xantia gereden, werkelijk nooit iets aan gehad. Kan ik van mijn XM’s niet zeggen, is/was altijd wel wat mee.