Als je op benzine wilt starten dan de auto wegzetten op bezine. Als je dat niet doet dan moet de lege carburateur/vlotterkamer eerst volgepompt moeten worden met benzine. Dat duurt eventjes.
Op LPG idd starten zonder choke. Als je geen apart knopje hebt voor extra LPG dan regelt de installatie dat voor je. Het kan zijn dat daarbij te weinig of juist te veel LPG vrijkomt. Je kunt eens proberen om je contact aan te zetten 10 seconden te wachten, als het goed is hoor je dan eventjes LPG stromen. Daarna nogmaals contact maken en starten. Als je auto nu vlotter aanslaat dan weet je dat je bij de normale startprocedure een tekort aan LPG hebt. Doet ie het nu niet beter dan kan het een teveel aan LPG zijn. Bij een teveel aan LPG na de eerste startpoging de gas/benzine schakelaar op de middenstand (geen brandstoftoevoer) zetten. Vervolgens starten en als de motor aanslaat direct de schakelaar weer omzetten naar de LPG stand.
Uiteraard heeft dit alleen zin als je startprobleem veroorzaakt wordt door een probleem in de brandstofvoorziening.
Ik heb een nieuwe gasinstallatie in mijn Dsuper5 en had aanvankelijk hetzelfde probleem. Nu start ik met een koude motor alsvolgt op LPG: ik draai de contactsleutel eerst 2x aan en uit en pas de 3de keer draai ik deze door tot starten. Pas dan is er voldoende lpg ingespoten om de motor zonder choke aan te laten slaan. Tijdens de hele procedure houd ik het gaspedaal redelijk ver ingetrapt zodat de gasklep in de carburateur openstaat.
SUCCES.
DSuper5 1973 (org. Ned)
HY 1974 (org. Ned)
2CV 1959 (org. Ned)
Grappig om te lezen hoe iedereen een eigen manier van starten van de DS heeft. Al het voorgaande lezende doe ik het al dertien jaar “fout” met mijn DSuper5 uit 1973. Koude motor op gas: geen gas geven, geen choke uittrekken, niets, alleen maar de contactsleutel omdraaien en na een paar omwentelingen slaat de motor aan, snel iets gas geven en rijden maar. Op benzine: driemaal het gaspedaal intrappen, choke uit en starten maar.
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Dank voor de reactie,s ,
is er verschil ook te merken of de DS tijdens het starten te weinig brandstof krijgt of juist te veel , bij te veel kan ik me voorstellen dat je dat wel gaat ruiken ?
Bij benzine zeker, bij LPG in veel mindere mate. Zoals al geschreven heeft iedere DS zo haar eigen startprocedure. Even contact opnemen met de vorige eigenaar kan dus ook geen kwaad.
Net de DS wat na gelopen , zover ik er verstand van heb , de achterbumper zat niet goed vast heb er even snel onder gekeken maar zag zo snel niet waar de besvetigings bouten/moeren zitten .
Op het www gezocht maar kan niets vinden van een tekening of zo .
Iemand een tip of site waar wel een tekening te bekijken is ?
Kijk hier eens: http://tinyurl.com/mvzhl9g
Losse bumper betekent meestal overigens rotte bumpersteun(en). Hoop voor je dat het meevalt.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
De moeren zijn meestal compleet vastgeroest: veel geduld en kruipolie of weinig geduld en slijptol!
Dank oor de link en reacties , , hopelijk kan ik er morgen wat tijd aanbesteden en valt het mee .
Net onder de wagen geweest , geen rotte onderdelen , lijkt er op dat de moer verder moet worden aangedraaid maar die zit natuurlijk muurvast , alles ingespoten morgen poging 2
Het kan ook zijn dat die moer wel op z’n plaats gebleven is, maar dat het rubber in de steun gekrompen of vergaan is. Makkelijk en goedkoop te vervangen, als je de moeren links en rechts los hebt….
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Leuk om te volgen! En iedereen wacht natuurlijk met smart op een paar plaatjes.
Succes met het ontdekken en verbeteren van de DS, ooit staat er hier ook 1 voor de deur
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik heb ze in het verleden een keer los gekregen door met engelengeduld (en veel kruipolie) het volgende te doen:
probeer een klein slagje te maken, zodra je in het stroeve gedeelte bent de moer weer terugdraaien, als je dit meerdere malen doet dan wordt de slag steeds groter en krijg je ze uiteindelijk los. En dat twee keer!
Makkelijk en snel: (maar kost je waarschijnlijk een euro of 100): steun doorslijpen en nieuwe bumpersteunen/rubbers kopen (zullen ze wel bij het club magazijn hebben).
Warm stoken is natuurlijk ook nog een optie
Blijft de steun tenminste heel
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heetstoken kan niet, de bumpersteun zit in een rubber. Dat fikt gelijk af…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste