Is het mogelijk om de vering van een C6 helemaal te controleren/door te meten met een laptop tijdens het rijden?
Mijn auto is al een paar keer (statisch) gecalibreerd door specialisten, maar ik blijf ontevreden.
De auto rolt om zijn lengte-as na het nemen van een oneffenheid in het wegdek en dat is een onplezierig gevoel.
Ik heb eerlijk gezegd geen referentie, dit is de enige C6 waar ik ooit in heb gereden.
Op dit gebied blijf ik heimwee houden naar mijn XM v6-24v uit 1997 die veel rustiger op de weg lag.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen…....
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Rollen om de lengte-as is mij onbekend. Wat dat betreft ligt de C6 als een blok op de weg.
Wel tegen het deinen aan over lange oneffenheden. Op de A12, een paar kilometer na Oudenrijn in de richting van Den Haag, liggen een paar van zulke lange hobbels. Ik ben hier al eerder bestraffend toegesproken over deinen, maar daar deint de auto echt. Alleen daar.
Maar rollen, nee nooit gevoeld.
Of het mogelijk is om rijdend de vering te controleren, weet ik niet.
Wie zijn die specialisten? Die zouden je toch zo antwoord moeten kunnen geven op die vraag.
Kalibreren van de vering is een erg nauwkeurig werk met exact meten van de wagenhoogte.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ook de mijne rolde niet en deinde wel. Dat deinen was vooral onaangenaam door het dansen van de door het head-up display geprojecteerde informatie in verhouding tot de horizon. In de sportstand deinde hij niet en was hij op snelwegsnelheden niet minder comfortabel.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Deinen is toch ook niet zoals het hoort met zo’n geavanceerd ontwerp….....
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Deinen is gewoon een teken dat je niet hard genoeg rijdt…
Serieus: dat stuk op de A12 rij ik in de spits meestal zo’n 115 km/h. Als ik daar 150 rij dan deint hij echt niet meer hoor, dan is alles veel strakker geworden.
Probeer het eens, misschien is het rollen bij jou dan ook weg…
Dat deinen hoort toch echt bij Citroen, alleen een Citroen kan dat haha
Mijn C6 deint ook, maar als ik harder rijd is het weg, de vering wordt dan merkbaar strakker.
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Die deining hoort echt bij een double wishbone-ophanging Citroën zoals de DS, CX en in mindere mate bij de C6 en C5 Ph3 met bollen. De XM heeft McPherson-ophanging en daar is de deining echt een stuk minder.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een goed gekalibreerde C6 zonder speling in het onderstel deint niet. De voortrein is vrij dikwijls toe aan nieuwe silentblocs. In Nieuw Vennep gebeurt dat voor weinig.
Rollen om de lengte as kan gebeuren als je wegdek hobbels aan één kant heeft. Hier in de buurt is zo’n polderweggetje.
Als hij rolt op een net wegdek moet je naar het onderstel kijken.
Met een laptop met Lexia kan je tijdens het rijden alle waarden uitlezen.
Er zijn ook Bluetooth OBD lezers voor enkele tientjes die af te lezen zijn met Android smartphones.
Scheelt heel veel draden en zo.
Voor iPhones helaas (nog) niet goedkoop gevonden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Deint niet op een vlak wegdek, maar wel op hobbels of bijvoorbeeld bij op/afrijden van bruggen op de snelweg.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:
Rollen om de lengte as kan gebeuren als je wegdek hobbels aan één kant heeft. Hier in de buurt is zo’n polderweggetje.
En dat rollen zal bij een C6 met amvar sterker zijn dan bij bv een xm of een C5-III of C6 2.2Hdi zonder Amvar. Een C6 met amvar kun je niet met een XM vergelijken JohnFred!
Thijs schreef:Deint niet op een vlak wegdek, maar wel op hobbels of bijvoorbeeld bij op/afrijden van bruggen op de snelweg.
Thijs schreef:Die deining hoort echt bij een double wishbone-ophanging Citroën zoals de DS, CX en in mindere mate bij de C6 en C5 Ph3 met bollen. De XM heeft McPherson-ophanging en daar is de deining echt een stuk minder.
Juist. En het is juist een eigenschap van het ontwerp. Vind je het bagger? Koop een andere auto zou ik bijna zeggen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik rijd c6 sinds afgelopen vrijdag en herken het gevoel van deinen of rollen over lengte-as bij mijn c6 niet.
Mijn c6 vangt kleine oneffenheden mooi op. Bij grote oneffenheden beweegt de auto gewoon mee met het wegdek.
Ik zou ik jouw plaats oldenhage of De jong in Aalsmeer even erin laten rijden, al dan niet met apparatuur aangesloten.
zij hebben veel c6-en in onderhoud en weten hoe het zou moeten voelen en wat normaal is en wat niet.
Dan weet je om te beginnen of het een technisch probleem is of niet.
Daarna kan je verder kijken.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Alle sensoren individueel doormeten met de LEXIA kan je veel vertellen.
Het over de lengterichting rollen van een C6 is typisch voor een C6 met AMVAR.
Een XM met hydraactive+ heeft het bijvoorbeeld minder.
Lijkt dus samen te hangen met de onafhankelijke regeling van de achterwielvering.
Al hoewel sensor resultaten van links en recht gemiddeld worden en niet onafhankelijk regelen.
Vandaag in Aalsmeer de vering opnieuw laten calibreren na een proefrit met een laptop aan boord.
De sensor rechtsachter gaf een afwijkende meetwaarde en de wagen stond voor twee centimeter te hoog en achter een paar millimeter verkeerd.
Ook is er een veringupdate geinstalleerd.
Bijzonder vond ik trouwens de opmerking van de werkplaatschef dat alle bij hun bekende C6-en anders veren!!
Het lijkt erop dat de grootste problemen zijn verholpen; de auto is wat minder soft en deinerig.En het rollen om de lengte-as lijkt verminderd.
(En als je er geld in hebt gestopt wil je ook graag resultaat merken! Pas na een tijdje zal blijken hoe het zit…)
Maar ik heb voor mezelf uitgemaakt dat dit het is, dus niet meer verder klooien en tevreden zijn of op zoek naar iets anders!
Trouwens..bedankt voor jullie opmerkingen!!
En na een paar grote ritten blijft de conclusie dat ik nu (pas) voor het eerst kan genieten van mijn C6..het blijft een softverende auto maar die gelukkig niet meer om de lengte-as rolt.
Mijn advies;als je het gevoel hebt dat er wat schort aan de vering: laat de boel tijdens het rijden uitlezen, dat had mij heel wat geld bespasrd!
Ik moet een beetje lachen om softverende auto, dit hoort toch juist bij Citroen, als ik wil stuiteren koop ik wel een Audi of BMW haha
Overigens is de C6 een stuk stugger dan een C5 phase 1 waar ik uit vandaan kom.
De wegligging van de C6 vind ik overigens erg goed, je kan echt hard de bocht om zonder erg over te hellen.
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Spijker op zijn kop! Laten we hopen dat Citroen trouw blijft aan comfort, ik heb gehoord dat de nieuwe DS lijn ook al behoorlijk hard afgeveerd is (alhoewel ik er zelf nooit in heb gereden). Ook het einde van de hydropneumaten lijkt nabij nu deze alleen nog maar verkrijgbaar is op topmodel van C5 (of ben ik te pessimistisch?).