Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 06-03-2010
- C3 Picasso 1.6 VTI Exclusive
het probleem van de motorkap is vandaag snel opgelost door de dealer…het afdekkapje van de lamp (lampje zelf vervangen) lag op de plek waar de kap sluit.
motorkap zat wel in het slot maar stond net iets hoger aan een kant waardoor de wind eronder kon komen.
kapje weer op de lamp en de kap sluit weer netjes aan.
gr henk.
Die prijs van genoemde velgen is best pittig.
Ik zie bij een ander merk in de officiële accessoires folder 4 verschillen 18” sets waarvan er 3 1595 kosten en 1 1695 kost alle INCLUSIEF banden.
(met inruil van staal 16” gaat er nog 300 af).
Bij die Citroen velgen komen de banden en balanceren er nog bij dus reken maar op dik 2000. Dat is voor een auto van de prijs van een Cactus wel uit proportie.
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Rene EFE schreef:Erg vervelend dat er bij de wielen die in de eerdere post genoemd werden, geen duidelijke ET-waardes gegeven worden. Een ET hoger dan +/- 15, en ‘t gaat niet passen, ben ik bang.
Als ik de Noorse Citroën-website moet geloven, dan heeft de 19” Cairns bij de DS4 een ET-waarde van 29 (http://shop.citroen.no/no/n-a/ds4/stil/lettmetallsfelger/alufelg-19-cairns-gra-1915) en de 18” Canaveral een ET-waarde van 27 (zie http://shop.citroen.no/no/n-a/ds5/stil/lettmetallsfelger/alufelg-18-canaveral-sort-1754). Aangezien de 17” Cross een ET-waarde van 19 heeft (zie http://shop.citroen.no/no/n-a/c4-cactus/stil/lettmetallsfelger/alufelg-17-cross-sort-blank-4038), zit het qua ET-afwijking nog binnen de marges gelukkig.
Totaal aantal Berichten: 6488
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Frie schreef:Bij die Citroen velgen komen de banden en balanceren er nog bij dus reken maar op dik 2000. Dat is voor een auto van de prijs van een Cactus wel uit proportie.
Of: de prijs van de auto is zodanig vriendelijk dat die extra kosten er juist nog wel bij kunnen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Nitro+ schreef:een ET-waarde van 29 ..een ET-waarde van 27. Aangezien de 17” Cross een ET-waarde van 19 heeft.., zit het qua ET-afwijking nog binnen de marges gelukkig.
Afwijking in ET-waardes zal het probleem inderdaad niet zijn, maar aangezien de wielen fors breder zijn is het mogelijk dat deze aan de binnenkant tegen de veerpoot zullen komen. Dit is ook waar ik me het meeste zorgen om maak en vandaar dat een lage ET waarde beter zal zijn; lager = verder van de auto vandaan.
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
In januari zullen we het weten wanneer jij je Cactus in ontvangst hebt genomen.
Als iemand een setje heeft liggen om te passen in regio Rotterdam/Dordrecht, dan houd ik me aanbevolen
Beste mede C4C rijders,
Ik wil eigenlijk een origineel setje winterbanden/-velgen (569 euro) aanschaffen, maar lees dat er nog eens 169 euro extra bijkomt voor de bandenspanningen sensoren.
http://www.winterbanden-citroen.nl
Of is dit voor auto’s die de software nog niet hebben?
Dure grap op die manier.
Ik zal het eens navragen bij de dealer, maar anders worden het gewoon 4 stalen velgen en ga ik zelf wel ff shoppen voor een set banden….zonder sensoren!
Wat is jullie mening?
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Volgens mij krijg je alleen een foutmelding als je die sensoren weg laat…....
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
thekinghimself schreef:Beste mede C4C rijders,
Ik wil eigenlijk een origineel setje winterbanden/-velgen (569 euro) aanschaffen, maar lees dat er nog eens 169 euro extra bijkomt voor de bandenspanningen sensoren.
http://www.winterbanden-citroen.nl
Of is dit voor auto’s die de software nog niet hebben?Dure grap op die manier.
Ik zal het eens navragen bij de dealer, maar anders worden het gewoon 4 stalen velgen en ga ik zelf wel ff shoppen voor een set banden….zonder sensoren!
Wat is jullie mening?
Vraag eens prijs in Belgie
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Op de C5 heb ik ook winterbanden zonder sensoren; na ongeveer een uur rijden krijg ik een signaal dat de bandenspanning niet gecontroleerd kan worden. Dat signaal neem ik voor die paar keer voor lief in plaats van dit steeds (2 keer per jaar) in de software aan te laten passen.
Overigens is voor nieuwe auto’s na 1 november 2014 dit systeem wel verplicht; ik kan alleen uit de artikelen niet met 100% zekerheid opmaken of dit alleen om nieuwe modellen gaat of alle nieuwe auto’s die na 1 november worden afgeleverd. uit het artikel van Profile maak ik op dat dit voor alle nieuwe auto’s geldt die na 1 november 2014 op kenteken zijn/worden gezet.
http://www.profiletyrecenter.nl/bandenspanningsensoren
http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2013/augustus/controlesysteem-bandenspanning
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Mijn ervaring is dat de banden in belgie duurder zijn dan in nl en zeker duitsland..
Meestal bestel ik bij reifen.com..
Maar ik merk dat zij ook niet meer de goedkoopste zijn
Volgens deze informatie : http://www.citroen.nl/citroen/technologie/bandenspanningscontrolesysteem.html
Zou dat op de cactus dus een indirect systeem zijn. Dat betekend dus dat er geen sensoren extra nodig zijn.
konajra schreef:Volgens deze informatie : http://www.citroen.nl/citroen/technologie/bandenspanningscontrolesysteem.html
Zou dat op de cactus dus een indirect systeem zijn. Dat betekend dus dat er geen sensoren extra nodig zijn.
Had ik inderdaad ook al gelezen.
Dat zou mooi zijn.
Thx
Ik laat het jullie nog weten!
De laatste paar weken ben ik wat minder actief geweest op het forum, voornamelijk omdat ik wat minder happy was met mijn Cactus. Wat was het geval? Kort na de aflevering merkte ik dat het touchscreen niet altijd even goed reageerde. Voornamelijk als de auto koud en vochtig was, dus voornamelijk ‘s nachts en ‘s ochtends vroeg, leidde het touchscreen (of de computerunit) een eigen leven. Het reageerde niet of nauwelijks op toetsaanrakingen en schakelde uit zichzelf tussen de diverse menu’s (radio, ventilatie etc.). Ook de eco-stand werd uit zichzelf en soms continu achter elkaar in- en uitgeschakeld. Tijdens dit gebeuren kon er dus 95% van de tijd niets veranderd worden, niet aan de radio bijvoorbeeld, maar ook niet aan de ventilatie en ontwaseming. Dat irriteert vrij snel, kan ik verzekeren, zeker in het najaar. Na enige tijd, meestal een minuut of 10 à 15, werd het beter en konden alle functies weer bediend worden. Ook later op de dag gaf het vrijwel nooit dergelijke problemen, vandaar mijn associatie met temperatuur en vocht. Mijn auto staat (helaas) ook altijd buiten.
Na het ontdekken heb ik het aan de dealer kenbaar gemaakt en uitgelegd. Men had hier geen herkenning bij van andere auto’s c.q. eigenaren, maar nam het gelukkig meteen serieus op en heeft contact gezocht met Citroën Nederland. Dit duurde natuurlijk wel even, maar ook hier bleek het geen bekend probleem te zijn. Er is toen geadviseerd om de volledige unit van een nieuwe voorraadauto uit te wisselen met de mijne. Aldus geschiedde, de units zijn 1-op-1 uitgewisseld, alle verbindingen zijn gecontroleerd en de auto is uitgelezen en sindsdien werkt het systeem foutloos en nog sneller ook, naar mijn mening. Compliment dus van mijn kant, aan de dealer en aan Citroën Nederland.
Ik ben dus weer helemaal tevreden met mijn Cactus! Het rijcomfort en -gemak bleef in de tussentijd natuurlijk wel aanwezig, maar het slecht functionerende systeem dat alle overige functies aanstuurt, nam een groot stuk rijplezier weg. Een klein voordeeltje van dit verhaal is dat ik heb kunnen zien hoe het systeem geïntegreerd is in het dashboard, de wachtruimte van de dealer biedt namelijk uitzicht op de werkplaats. Hieronder een korte beschrijving van mij als technische leek, puur ter informatie, voor degene die het interesseert ...
Ik heb geen foto’s van de uitwisseling zelf, maar bijgaand een paar foto’s van mijn dashboard, ter verduidelijking. De zwarte afdekkap (omcirkeld op foto 1) kan eraf geklikt worden, met een klein schroevendraaiertje onder de rand. Gelukkig was de monteur erg voorzichtig, dit is natuurlijk typisch iets om schade mee te veroorzaken. Je hebt dan zicht op de montage van de unit aan/in het dashboard. De 2 rode pijlen op foto 2 geven de locatie aan van 2 (kunststof?) schroeven van boven naar beneden, waarmee de unit vastzit in het dashboard. Vervolgens zitten er 5 kabels aan het systeem gekoppeld, in de richting van de gele pijl, dus platliggend vanuit het dashboard in de computerunit. Deze moeten stuk voor stuk met een stekkerverbinding losgekoppeld worden, waarna de unit in zijn geheel afgenomen kan worden. Terugplaatsen gaat uiteraard andersom, eerst de 5 stekkers aankoppelen, 2 schroeven vastdraaien en afdekkap vastklikken.
Foto 1:
Foto 2:
In de tussentijd heb ik ook nog maar wat leuke hebbedingetjes voor de Cactus laten maken. Ten eerste een setje gordelkussentjes, leuk voor de sier, maar ik vind het ook prettig dragen. De meningen daarover zijn echter verschillend, heb ik gemerkt. Ten tweede een setje caps, leuk voor de hoedenplank of gewoon voor de heb. Zie onderstaande foto’s!