Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat kan wel kloppen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
sow. vandaag 3 problemen in één keer opgelost door de accu te vervangen.
Omdat de kwit-fit al enige was die vandaag de hele dag open was naar hen toe gereden. Eerlijk gezegd met knikkende knieën omdat mijn laatste ervaring 7 jaar geleden heel slecht was.Toen ging de monteur als een idioot proefrijden met mijn xm. Nu was dat heel anders, omdat ze zagen dat ik wilde dat ze voorzichtig met de auto moesten zijn. De bedrijfsleider betrok me daarom bij iedere stap. Ze gaven aan dat de auto tijdens de vervanging kon blijven lopen om opstartproblemen met alarm en evt ramen te voorkomen. ze overlegden met mij welke accu ik wilde hebben. Tijdens het ombouwen werd de oude accu getest en bevestigd dat de oude op was. Na een half uurtje waren ze klaar. ondanks het extra werk van het losmaken van de bekleding rekenden ze het standaardtarief. Ik zag aan hun dat ze het leuk vonden om een keer aan een C6 te werken.
Top, Kwik-Fit !!!
Met de nieuwe accu zin 3 problemen opgelost:
- starten. Loopt sneller rond en vonkt meteen
- de tijdinstelling blijft zoals verwacht erin staan
- heel opvallend: de automaat schakelt ineens veeeel soepeler. Eigelijk zoals het hoort, lijkt nu. geen schokje meer bij het stoppen of tijdens het schakelen. Kennelijk heeft te weinig spanning op de accu daar invloed op
Ze hebben deze erin gedaan. http://www.accudienst.nl/prod/71403/varta-blue-dynamic-e43-accu-12v-72ah20h-278x175x175x175.html
Lekker veel CCA (cold crank amps) van 680A
Ik wist trouwens niet dat auto’s tegenwoordig kunnen blijven lopen met de accu eraf.
Is dat iets nieuws of heb ik iets heel erg gemist :
Je auto mag niet lopen zonder accu, daar kan de dynamo niet tegen want dan is er geen referentie voor het spanningsregelcircuit, maar niets houdt je tegen om tijdelijk een reserve accu aan te sluiten, en dan de “eerste” te verwisselen.
Zo’n moderne auto is veel gevoeliger voor een brakke accu als veel mensen denken. Al die electronica kan nog steeds slecht tegen grote spanningswisselingen, dus als je auto na een paar minuten al in de “eco” stand gaat is je accu .... op, een nieuwe/goede accu kan gemakkelijk een half uur aan. Zelfs als de dynamo goed werkt kun je nog spanningswisselingen hebben. Starten wordt ook een probleem, want de ECU van de motor zal weigeren te starten als je spanning te laag is om te voorkomen dat het niet allemaal perfect werkt. De tijd dat je met een bijna lage accu een motor nog op de laatste vonk aan de gang kreeg is… voorbij!.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Over de Kwik-fit: per vestiging kan de service of klantvriendelijkheid nogal verschillen..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
guznax schreef:
Ik wist trouwens niet dat auto’s tegenwoordig kunnen blijven lopen met de accu eraf.
Is dat iets nieuws of heb ik iets heel erg gemist :
Het losnemen van de accupolen terwijl de motor loopt is echt zéér onverstandig en iets wat te allen tijden voorkomen dient te worden! Omdat er geen accu aanwezig is gaat de dynamo van het pad en kunnen er piekspanningen ontstaan die in een gunstig geval de dynamo slopen en in een slecht geval zo’n beetje ieder ander elektrisch onderdeel in je mooie C6. Echt ontiegelijk DOM van de kwikflut.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Heet ook niet voor niets kwikflut
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
oei. dat wist ik niet.
het was gelukkig heel kort, nog geen halve minuut en de lichten stonden nog aan. Dat dempt misschien iets af. Bij de terugrit verder niks gemerkt. Maar hopen dat er geen schade is.
Mocht die er wel zijn, dan is dit i.i.g. goed om te weten.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
guznax schreef:Ze gaven aan dat de auto tijdens de vervanging kon blijven lopen om opstartproblemen met alarm en evt ramen te voorkomen.
Ze gaven het bij de kwik-sh*t zelf al aan: ze zijn veel te bang dat de auto niet meer wil starten of andere elektronica van slag is en daarom “adviseren” ze om de motor te laten lopen. Des te meer reden om ook voor dit soort klusjes naar de Citroën specialist te gaan.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
En wat kost dat nu meer bij de dealer? Als het al meer kost…
Idd ze geven zelf al aan dat ze bang zijn voor complexe auto’s
Zou ik normaal ook gedaan hebben, maar dit was even urgent.
Laten we geen hetze tegen Kwik-Fit beginnen. Het kwaliteitverschil tussen Kwik-Fit en specialisten spreekt voor zich. leermomentje gelukkig zonder gevolgschade.
Of er geen gevolgschade is dat weet je nog niet. Dat heb je met moderne elektronica; het kan nog best een tijd goed gaan.
Overigens is die elektronica ook de reden dat als je met behulp van een andere auto start je niet meteen de startkabels mag losnemen. Na het starten de motor 5 minuten laten draaien, dan een paar grote verbruikers aanzetten (achterruitverwarming, aanjager) bij beide auto’s. En dan pas de kabels losnemen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je een andere accu met starthulpkabels onder de motorkap aansluit, daar zijn speciale punten voor, is zo’n accu-wisseling straffeloos te doen. Je hoeft dan in elk geval niet al je instellingen opnieuw te doen.
Waarom de motor dan zou moeten draaien is mij een raadsel.
Wees maar blij dat je geen storingen hebt overgehouden aan die koekenbakkers. Ze zijn heus niet thuis als je verhaal komt halen. Voor mij een no-go area, ook voor banden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6 GDi PHEV
JanSr schreef:Als je een andere accu met starthulpkabels onder de motorkap aansluit, daar zijn speciale punten voor, is zo’n accu-wisseling straffeloos te doen.
Uit interesse/nieuwsgierigheid, wat zijn dat voor speciale punten? Alleen op een C6, of op alle nieuwe(re) auto’s?
Adri
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij auto’s waar de accu niet onder de motorkap zit plaatsen ze vaak een vette plus-aansluiting met een kappie er overheen zodat je na verwijdering van dat kappie een startkabel op de plus kan zetten. Ook wordt er vaak ergens een massapunt gemaakt waar een startkabel op kan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6 GDi PHEV
Aha, dus dat geldt alleen voor voorname auto’s met de accu op een moeilijk bereikbare plaats, zoals de C6 en de SM!?
Adri