Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
streetfighter schreef:als je de distributie etc doet doe dan ineens de clilnderkoppakking mee want met die leeftijd en kilometers heb je die binnen het jaar aan je rekker en dan moet alles terug opnieuw.
t’is iets meerkost maar dan kan je jaren verder zonder problemen.
Koppakking bij deze kilometerstand bij een XU-blok is echt onzin. If it ain’t broke, don’t fix it.
Netjes allemaal hoor !
Als ik me niet vergis zie ik een Solex 32 34 carburateur, met automatische choke. Ik raad je aan het brandstof verbruik in de gaten te houden. Dat kan behoorlijk oplopen, vooral bij veel korte afstanden rijden of indien het hittegevoelige element slecht funktioneert (vervuild). Ben trouwens erg benieuwd naar je verbruikscijfers, momenteel rij ik ook met zo’n carb. Succes.
Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
beerpeet schreef:streetfighter schreef:als je de distributie etc doet doe dan ineens de clilnderkoppakking mee want met die leeftijd en kilometers heb je die binnen het jaar aan je rekker en dan moet alles terug opnieuw.
t’is iets meerkost maar dan kan je jaren verder zonder problemen.Koppakking bij deze kilometerstand bij een XU-blok is echt onzin. If it ain’t broke, don’t fix it.
Sorry voor het off topic, maar bij hoeveel km moet je aan een koppakking denken bij een xu (is er verschil tussen handbak en automaat?)?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
beerpeet schreef:
If it ain’t broke, don’t fix it.
Dat is ook mijn motto
tim1993 schreef:beerpeet schreef:streetfighter schreef:als je de distributie etc doet doe dan ineens de clilnderkoppakking mee want met die leeftijd en kilometers heb je die binnen het jaar aan je rekker en dan moet alles terug opnieuw.
t’is iets meerkost maar dan kan je jaren verder zonder problemen.Koppakking bij deze kilometerstand bij een XU-blok is echt onzin. If it ain’t broke, don’t fix it.
Sorry voor het off topic, maar bij hoeveel km moet je aan een koppakking denken bij een xu (is er verschil tussen handbak en automaat?)?
Als ie het leven geeft zou ik m pas vervangen. Of als je alles toch al open hebt liggen.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ze hebben mij ooit eens verteld dat een koppakking van een TU na ong. 10 jaar of 150.000 km de geest geeft, maar dat is dus niet waar?
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
TU zou wel kunnen kloppen, bij een TU gaat altijd het bekende hoekje bij de dynamo kapot en dan lekt er olie naar buiten.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Oeps, niet goed opgelet ,dit is een 1600
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
tim1993 schreef:Sorry voor het off topic, maar bij hoeveel km moet je aan een koppakking denken bij een xu (is er verschil tussen handbak en automaat?)?
Laat ik ‘t zo zeggen: ik rij ondertussen zo’n 15 jaar met XU-BX’en, van 1600 tot GTi, handbakken en automaten, lage en hoge km-standen, waarvan er 1 15 jaar stil heeft gestaan, en nog nooit heb ik een koppakking moeten (laten) vervangen. Ingrijpendste is dat je rond de 2 ton de klepsteelrubbers mag verwachten.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Dank voor je antwoord beerpeet. Dan heb ik in elk geval nog 75dkm te gaan tot die rubbers. Zien we tegen die tijd wel weer.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Km. stand zegt ook niet alles voor de klepsteelrubbers.
Vaker is de leeftijd van belang, en als de motor een paar jaar niet heeft gedraaid drogen ze ook uit.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik neem aan dat je dat merkt door een hoog olieverbruik? Maar weer ontopic, vragen kan ook in m’n eigen topic
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
beerpeet schreef:tim1993 schreef:Sorry voor het off topic, maar bij hoeveel km moet je aan een koppakking denken bij een xu (is er verschil tussen handbak en automaat?)?
Laat ik ‘t zo zeggen: ik rij ondertussen zo’n 15 jaar met XU-BX’en, van 1600 tot GTi, handbakken en automaten, lage en hoge km-standen, waarvan er 1 15 jaar stil heeft gestaan, en nog nooit heb ik een koppakking moeten (laten) vervangen. Ingrijpendste is dat je rond de 2 ton de klepsteelrubbers mag verwachten.
idem hier en bij alle exemplaren met lage kilometerstanden en lange stilstand binnen het jaar cilinderkoppakking eraan.
ofwel schakel je veel te vroeg , dan ga je der wss niet veel last van hebben maar als je het vermogen van het blok benut heb je in mijn ervaring steeds prijs!
eens vervangen en blijvend in gebruik al meer dan 200000km zonder problemen op een blok bijgezet maar als ze lang stilstaan is mijn ervaring dat je ze bij stevig gasgeven erdoorblaast.
en als je net heel je distributie gedaan hebt is dat best wel een vloek momentje.
de kleine meerkost op die moment is mij het risico niet waard.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Dank je wel voor de comments en tips. Aan hem aandacht en liefde schenken zal het niet ontbreken. sowieso zal hij volledig opgeknapt worden en nagekeken worden. Van zodra het weer lente wordt ga ik toch de moeite nemen om de achtertrein er eens onderuit te halen en het bovenliggende plaatwerk eens grondig na te kijken en opnieuw te conserveren. Ik heb gemerkt dat het hier en daar toch wat aandacht begint te vragen. Over echt roest kunnen we nog niet spreken maar er zijn een aantal plekjes die toch even nazicht vergen.
De koppakking vervangen is toch wel even schrikken. Als het nodig is, dan is het nodig natuurlijk. Beter dit dan brokken maken.
Met het vervangen van de koppakking heb je ook kans dat er een kopbout afbreekt en dan ben je helemaal jarig, zolang ie niet meer als 1 liter per 2000 km verbruikt, zou ik hem nog niet uit elkaar halen.
Maar wat ik wel kan aanraden is je LHM en versnellingsbak olie te vervangen als je dat al niet gedaan hebt. En je remmen goed laten bloeien (ontluchten).
Goede raad is voorraad