Ik heb laatst de GSA een beetje veel op z’n donder gegeven en ze had toen wat last van een incontinent luchtfilter.
Met andere woorden, de olie was uit het carter komen zetten en via het luchtfilter liep het over mijn blok naar buiten. Niet heel gek denk ik gezien hoe ik er mee bezig ben geweest…
Maar hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen? Zonder dat ik mijn rijgedrag hoef aan te passen?
Er zijn verschillende soorten (kleppendeksels met) olievulpijpen in omloop. Die van mij is van de eenvoudige variant, dus zonder klepje maar met een dop.
Nu zijn er ook van die varianten met een makkelijk vulklepje, maar ook met een membraam er in om te voorkomen dat er een overdruk wordt gecreëerd in het blok. Vanaf wanneer zitten die er op? en zou dit mijn olieuitstoot kunnen voorkomen?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Is de toevoer van frisse lucht naar de box goed open? Geen halfbakken warmeluchtklepjes in de opening enz?
Gr. Wim.
Die is helemaal prima en lekker fris open!
Maar weet iemand hoe het precies zit met de carterontluchting(en)?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er aardig wat uitlaatgas langs je zuigerveren gaat waardoor je overdruk in het carter krijgt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat kan, maar in dit geval lijkt het me onmogelijk, recent voorzien van nieuwe veren en hoonpatroon.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik heb zoiets ook ooit een keer meegemaakt met een GSA, maar dat was misschien niet hetzelfde probleem
Het is al meer dan 20 jaar geleden, dus ik weet het niet precies, maar het was een enorme olie-bende onder de motorkap en op straat lag een grote plas motorolie.
Het had toen te maken met een vervuilde carterontluchting (sludge) wat bevroren was geraakt door nachtvorst.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Heb het ook gehad met een 1129 blok. Bij mij schoot de dop er ook regelmatig af met een beste knal waardoor er zelfs een deukje in de motorkap kwam. Kwam door een verstopt filtertje in de carterontluchting. Dat is een zwart bol Purflux filtertje wat tussen de slangdelen zit van luchtfilter naar blok. Goed schoonmaken/doorspoelen met wasbenzine of een nieuwe als ze er nog zijn. Ik heb hem schoon gemaakt en was toen van het probleem af.
My other car is a broomstick.
Bedankt voor jullie reacties, miofiltertje is nieuw geplaatst een paar duizend km geleden en de zeefjes bij de carterontluchting heb ik toen ook gelijk grondig schoongemaakt. Van Sludge is zeker geen sprake.
Die olievuldoppen\ carterontluchtingen zoals bij de eend, wanneer zijn deze in de productie gekomen?
Dan bedoel ik dus specifiek deze:
bij mij zit het nu ongeveer zo:
enkel zit er in de dikke slang dan het miofiltertje wat een terugloop heeft naar de kleine slang.
ik overweeg dus om het aan te passen naar de eerste foto.
Plaatjes komen van deze site: http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/gs/flat-4/engine.html
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Vreemd genoeg zie ik dat filtertje van Matthijs op geen van beide plaatjes.
Ik heb ook eens zoiets gehad met een geknakte carterventilatieslang.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Is alleen bij de types GS.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Het systeem van de eerste tekening is o.a. toegepast op de eerste types GSA van 1979 tot 1981? met de G13/625 motor. De tweede tekening komt overeen met de latere types met de G13/646 ECO motor.
Zit het MIO filter in het luchtfilterhuis niet verstopt??
dirkvdmei schreef:Is alleen bij de vroegere types GS.
Mijn GS 1130 van ‘79 had wel zo’n filtertje…
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Inmiddels gewijzigd. Dank je .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
Het bedoelde losse filtertje zul je in een GSA niet vinden.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Dat filtertje zat toch echt in mijn GSA Dirk. Volgens mij is die vuldop een compleet deel met de klepdeksel. Niet een losse dop.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Dat kleine mio-filtertje heb ik nog nooit op een GSA gezien.
De vuldop in de eerste tekening zit inderdaad vast aan het kleppendeksel.
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Het mio filtertje zit denk ik alleen op 1130 GSA´s. De tekeningen komen inderdaad overeen met de 1300 motoren in de GSA zoals Dirk aangeeft.