Alles (incl dynamo) functioneert gelukkig nog goed.
Ik denk dat ik met een sisser er vanaf gekomen ben.
wat een kl..jo’s zeg. ongelofelijk..
Ok, vandaag 440 snelwegkilometers van Den Haag naar Limburg en terug, dus 100% snelweg. gemiddeld verbruik op LPG 1:8,24 . Ik heb gewoon overal de maximale snelheid gereden, dus ook hele stukken 130 km/h. Valt me niet tegen.
Het verbruik van mijn C6 op LPG komt redelijk overeen met deze C5 V6-en op LPG met dezelfde motor:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/12-Citroen/90-C5.html?fueltype=3&vehicletype=1&constyear_s=2006&power_s=200&powerunit=2
Bij mij ligt het verbruik bij 100% stad rond de 1:6,4. Dat zou ook aardig moeten kloppen. Opvallend dat de PHIII C5-en iets meer verbruiken dan hun voorgangers.
Wat een heerlijke motor is die V6 trouwens op de snelweg.
Bij 120-130 komt er een soort rustgevende ‘vliegtuigronk’ uit het vooronder.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
guznax schreef:Opvallend dat de PHIII C5-en iets meer verbruiken dan hun voorgangers.
Dat komt omdat de C5-III veel zwaarder is dan de C5-I en II. De C5-III weegt bijna net zoveel als een C6.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Daarom krijg ik mijn XM V6 ES9J4 ook op 1:10 bij een rustige rijstijl, scheelt een slordige 300 kg met een C6.
ook wel apart dat je met de C6 benzine gewoon een groene milieusticker krijgt voor alle duitse steden.
en dat met 1:6,2 gemiddeld verbruik op benzine.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ted.kampen schreef:Daarom krijg ik mijn XM V6 ES9J4 ook op 1:10 bij een rustige rijstijl, scheelt een slordige 300 kg met een C6.
Op benzine of LPG, want daar zit natuurlijk wel een verschil tussen
Als ik de cijfers zo hoor op LPG had de C6 wel richting de 1 op 9 gehaald op benzine.
Daarbij zijn de buiten temperaturen ook verre van ideaal voor het verbruik.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ted.kampen schreef:Daarom krijg ik mijn XM V6 ES9J4 ook op 1:10 bij een rustige rijstijl, scheelt een slordige 300 kg met een C6.
Die 300 kg heeft daar een zeer beperkte invloed op.
De weerstand van een auto bestaat hoofdzakelijk uit drie elementen:
1 Luchtweerstand
2 Rolweerstand
3 De krachten, nodig om de massa te versnellen.
Op de snelweg op de cruise control is 1 veruit dominant, die verandert kwadratisch met de snelheid
De rolweerstand heeft een zeer beperkt aandeel, neemt lineair toe met de massa, niet met de snelheid.
Als je een constante snelheid rijdt is 3 gewoon 0 (nul).
In stadsverkeer begint factor 3 echt mee te tellen. Daar zit ook de winst van een hybride, op de snelweg is die 0 (nul).
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Breeze schreef:JanSr schreef:Als je een andere accu met starthulpkabels onder de motorkap aansluit, daar zijn speciale punten voor, is zo’n accu-wisseling straffeloos te doen.
Uit interesse/nieuwsgierigheid, wat zijn dat voor speciale punten? Alleen op een C6, of op alle nieuwe(re) auto’s?
Adri
Bij een C6 staat de accu achter de linkerwielkast in de kofferruimte. In de motorruimte is een duidelijk + punt om een starthulpkabel aan te sluiten. Staat netjes in het instructieboekje.
Voor het luchtfilter zie je een knalrood deksel met dikke plustekens er op. Onder dat deksel kan je de plus van de starthulpkabel klemmen. Daar is het voor bedoeld.
Nog een puntje: Als je de accu wisselt is het dus handig om er een accu bij te schakelen, die de boordspanning op niveau houdt. Doe dat niet met een acculader, omdat je niet weet wat die met zijn spanning doet als er geen accu aan zit. Een accu functioneert namelijk als een enorme buffer.
Jongste bediendes in garages weten dat niet en sjouwen met een accu is zwaar werk.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Arjan Verkade schreef:ted.kampen schreef:Op benzine of LPG, want daar zit natuurlijk wel een verschil tussen
als ik op spritzmonitor alle c5-en fase III op benzine en LPG vergelijk kom ik op een verschil van ongeveer 15% uit. Ik heb wel eens begrepen dat het verbruik bij LPI wat hoger is dan bij gasinspuiting.
Handig dat die website het gemiddelde van alle geselecteerde auto’s uitrekent.
Het valt me trouwens ook op dat de temperatuur van de olie en koelwater nooit boven de middeldste streepjes uitkomt. Gisteren natuurlijk sowieso niet (snelweg en vorst overdag).Ik heb daar nog een vraag over:
In het instructieboekje staat dat je in de winter een plaat voor de grill kan doen à la de eend en de GSA vroeger. Doen jullie dat ook?
Zojuist heeft Kwik-Fit me gemailt dat het ook hun voorkeur geniet een accu te wisselen mbv een hulpaccu.
Ze geven aan dat ze evt schade als gevolg hiervan zullen vergoeden.
de enige juiste reactie lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Via Google bij dit topic terecht gekomen zeker
In elk geval netjes dat ze er nog even op terug komen.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
JanSr schreef:ted.kampen schreef:Daarom krijg ik mijn XM V6 ES9J4 ook op 1:10 bij een rustige rijstijl, scheelt een slordige 300 kg met een C6.
Die 300 kg heeft daar een zeer beperkte invloed op.
Jan, bedankt voor je uiteenzetting die inderdaad klopt als je alleen lange stukken snelweg rijdt.
Ik heb het over gemiddeld verbruik en dan telt die 300 kg zeker mee. Als ik de ervaringen zo lees dan is 1:10 met de C6 benzine niet mogelijk (die V6 is een moderne versie van de ES9J4), ergo die 300 kg maakt wel degelijk het verschil.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Arjan Verkade schreef:ted.kampen schreef:Daarom krijg ik mijn XM V6 ES9J4 ook op 1:10 bij een rustige rijstijl, scheelt een slordige 300 kg met een C6.
Op benzine of LPG, want daar zit natuurlijk wel een verschil tussen
Als ik de cijfers zo hoor op LPG had de C6 wel richting de 1 op 9 gehaald op benzine.
Daarbij zijn de buiten temperaturen ook verre van ideaal voor het verbruik.
Ja, inderdaad op lange stukken snelweg zal het verschil waarschijnlijk minimaal zijn.
ik wil even een theorie bij jullie staven:
tijdje terug een startmotor gekocht, omdat ik dacht dat de startmotor teveel vermogen trok waardoor de computer geen vonken door de bougies laat maken. Het slechte starten gebeurde zowel bij warm als koud weer, zowel na lange als korte ritten. Zowel na lang stilstaan als heel kort na een rit.
Het slecht starten doet zich nu sinds anderhalve week niet meer voor.
Dat is fijn, maar ik weet niet zeker waarom.
Mijn theorie van het slechte starten is de volgende:
Mijn auto heeft lang te koop gestaan en daardoor vrij lang stilgestaan.
Hierdoor komt condens in de tank. Die condens loopt in de benzine en omdat water lichter is dan benzine komen er ‘waterbellen’ in het laagste punt. Omdat de tank een onregelmatige bodem heeft ontstaan meerdere ‘laagste punten’ en daarmee meerdere ‘waterbellen’. Met LPG rijdt de c6 nauwelijks nauwelijks op benzine en vindt er weinig vermenging en vervanging met nieuwe benzine plaats. Hierdoor duurt het even voordat de waterbellen ‘eruit-gestart’ zijn en na vermenging van water en benzine na een rit zakt het water steeds weer terug naar het laagste punt waaronder de aanzuig van de pomp.
Kan dit kloppen volgens jullie?
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 04-01-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 Hdi Exclusive
Condens kan alleen optreden door het water dat al in de tank is. Meer water kan alleen binnenkomen door ademen van de tank bij opwarmen en afkoelen. Dat zal door de plaats van de tank onder de auto minimaal zijn. Maar de meest zekere controle lijkt mij om de benzinetank een keer helemaal leeg te rijden, zodat je zeker weet dat je het water kwijt bent. En dan weer wat benzine erin en kijken of dat verschil maakt bij het starten.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nog even iets over het verschil in verbruik tussen LPG en benzine.
We kopen het per liter, maar we verbruiken het per kilo. Alle rekensommetjes over motoren en brandstoffen gaan over kilo’s brandstof in verhouding tot kilo’s lucht.
Een liter LPG weegt ca 0,55 kg, een liter benzine 0,70. Dat alleen al verklaart het “hogere verbruik” van LPG
Per verbruikte kilo LPG komt een moderne gasinstallatie er wellicht zelfs beter af dan per kilo benzine.
LPG is dan ook best wat duurder dan we denken, want alleen de kilo’s zijn interessant.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop