Beste mede-DS3rijders,
Tweede kerstdag heb ik voor de tweede keer in net geen 100.000km een dimlicht moeten vervangen.
Ik word er langzaamaan behendig in (het is gelukkig ook prima te doen).
Nu heeft een collega van ook een DS3 en hij had onlangs ook al een kapot dimlicht, en verder kom ik de laatste tijd meer en meer DS3-tjes tegen met een kapot dimlicht. (Net als 307’s en Golf IV dat vaak lijken te hebben)
Lijkt een kwaaltje te zijn, of heb ik het mis? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Verder nog dik tevreden trouwens!
Citroen DS3 1.6 e-hdi Airdream So Chic (2012) Gris Manitoba/Rouge Carmen
Oktober 2015: 130.000 km
Totaal aantal Berichten: 338
Geregistreerd: 06-06-2012
- DS 3 E-HDI 90 cabrio automaat
denk dat je dat meer in de kwaliteit van de geleverde lampjes mag zoeken.. en zeker de auto’s met automatische verlichting krijgen de lampen ook wel iets meer op hun donder. ik heb zelf de eerste lampjes er nog in zitten, maar heb ook nog geen 20.000 km op de teller staan
DS3 Club NL op facebook: https://www.facebook.com/groups/ds3clubnl
DS3 Club NL op Twitter: @ds3clubnl
mag mee rijden in de DS3 van ray78 en zelf sinds 17-2-2014 in het bezit van een ds3 ehdi90 cabrio
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Met Calimero had ik een stuk of 5 lampjes verbruikt in een kleine 125.000km. Vervangen is gelukkig erg makkelijk bij een DS3. Bij een C5 is het flink meer werk
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Heb dan wel een xsara, maar wel gemerkt, dat wanneer je de lichten aan zet, wanneer je op snelheid rijd, deze eerder stuk gaan, heb dat toen ik de auto net had twee keer gehad binnen drie maanden, toen de verlichting alleen aangezet bij stationair draaien, in de vier jaar nooit meer last van gehad, denk dus dat de piekspaning de lamp sloopt,
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
boons605 schreef:Met Calimero had ik een stuk of 5 lampjes verbruikt in een kleine 125.000km. Vervangen is gelukkig erg makkelijk bij een DS3. Bij een C5 is het flink meer werk
...... ligt aan het typeC5 ....... toevallig laatst onderweg voor het eerst een lamp vervangen in de C5. Dat was in een paar minuten gepiept. Het was de eerste lamp na 90K km, 4 jaar. In de DS3 hebben we nog nooit een defecte lamp gehad, maar die is dan ook pas 2 jaar en 15K km oud .........
......... daarnaast ligt het niet alleen aan de kwaliteit van de lampen, maar ook het type auto en het soort mensen wat in dat type auto rijdt. Ik nam de moeite om onderweg direct mijn lamp te vervangen toe ik zag dat die kapot was. Andere zullen weken rondrijden met een kapotte lamp.
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
boons605 schreef:Met Calimero had ik een stuk of 5 lampjes verbruikt in een kleine 125.000km. Vervangen is gelukkig erg makkelijk bij een DS3.
Gelukkig wel inderdaad. Maar dan heb ik met 2 lampjes nog geluk dus
schanulleke schreef:denk dat je dat meer in de kwaliteit van de geleverde lampjes mag zoeken.. en zeker de auto’s met automatische verlichting krijgen de lampen ook wel iets meer op hun donder. ik heb zelf de eerste lampjes er nog in zitten, maar heb ook nog geen 20.000 km op de teller staan
Zou inderdaad aan de geleverde lampjes kunnen liggen, maar dan is het niet goed ingekocht. Aan de andere kant, als je al 5 lampjes hebt moeten wisselen…
GSPallas schreef:
......... daarnaast ligt het niet alleen aan de kwaliteit van de lampen, maar ook het type auto en het soort mensen wat in dat type auto rijdt. Ik nam de moeite om onderweg direct mijn lamp te vervangen toe ik zag dat die kapot was. Andere zullen weken rondrijden met een kapotte lamp.
Misschien een ‘tik’ van mij, maar ik rij toch niet lekker met maar één werkend dimlicht. Zeker niet in de winter.
Citroen DS3 1.6 e-hdi Airdream So Chic (2012) Gris Manitoba/Rouge Carmen
Oktober 2015: 130.000 km
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
...... ik ook niet, daarom schreef ik ook dat ik onderweg direct mijn lamp verwisselde toen ik zag dat er 1 kapot was.
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Paar weken geleden 1x defect, na 2 jaar / 30.000 km (C3).
Meteen beide laten vervangen.
Wellicht ook van invloed dat ik vaak S/S gebruik ?
Rittensport is een prachtige hobby.
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Na 93000 km nog steeds de originele lampjes. Met frequent aan/uit vanwege de lichtsensor.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Ik heb zelf de originele lampjes gewisseld voor Xenon lampen en die zijn nog steeds heel.
Bij het start/stop systeem komt er volgens mij wel een piek spanning vrij want dan zie de de (halogeen) dimlichten flitsen. De xenon lampen hebben dit niet, waarschijnlijk door de omvormer (ballast)
Als je vaak je start/stop systeem gebruikt zullen je lampen wel korter mee gaan.
Totaal aantal Berichten: 338
Geregistreerd: 06-06-2012
- DS 3 E-HDI 90 cabrio automaat
die piek doet mijn automaat iets minder, maar idd geeft het starten wel ff een piek. zeker als het echt donker is dan zie je het goed oplichten ff tegen je voorganger. dit kan er goed mee van doen hebben ook dat de lampen minder lang mee gaan
DS3 Club NL op facebook: https://www.facebook.com/groups/ds3clubnl
DS3 Club NL op Twitter: @ds3clubnl
mag mee rijden in de DS3 van ray78 en zelf sinds 17-2-2014 in het bezit van een ds3 ehdi90 cabrio
Dat zal wel een deel verklaren inderdaad.
Overigens ben ik geen fanatiek start-stop gebruiker. Soms, als ik er zin in heb…
Citroen DS3 1.6 e-hdi Airdream So Chic (2012) Gris Manitoba/Rouge Carmen
Oktober 2015: 130.000 km
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
GSPallas schreef:boons605 schreef:Met Calimero had ik een stuk of 5 lampjes verbruikt in een kleine 125.000km. Vervangen is gelukkig erg makkelijk bij een DS3. Bij een C5 is het flink meer werk
...... ligt aan het typeC5 ....... toevallig laatst onderweg voor het eerst een lamp vervangen in de C5. Dat was in een paar minuten gepiept. Het was de eerste lamp na 90K km, 4 jaar. In de DS3 hebben we nog nooit een defecte lamp gehad, maar die is dan ook pas 2 jaar en 15K km oud .........
C5 Phase 1
Ik had overigens de dimlichten altijd aan, ze worden uitgeschakeld als je de motor afzet en weer ingeschakeld zodra de motor gestart is.
Ik heb 1 setje Philips xtreme vision H7 lampjes erin gehad. Misschien dat die ook wel eerder stuk gaan.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
1 defecte lamp op 70.000 km
Valt mee vind ik.
Mijn Peug 307 had er bij iedere onderhoudsbeurt (20k) minstens 1 defect (of eerder vervangen als ik het zag)
Dealer gaf aan dat het aan de hybride spanningsregelaar zou liggen.
Mijn Xsara had er ook wel een aantal kapot voordat ie 120.000 km op de klok had staan.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Totaal aantal Berichten: 252
Geregistreerd: 30-04-2011
- DS 3 ds3 e-hdi so chic
- 2CV 2CV6 Club
Ik heb na 2 jaar mijn dimlichten laten vervangen bij 80.000 km was er een kapot.
En nu, op bijna 125.000km is er weer een dimlicht stuk…
Ik kan mij niet voorstellen dat het aan mijn lamp-wissel-techniek hier schuldig aan is, want dan zou een lamp toch eerder stuk gaan dan 25.000km (vorige keer was 100k)?
Ik raak het glaasje niet met mijn vingers aan, en gebruik geen grof geweld.
Citroen DS3 1.6 e-hdi Airdream So Chic (2012) Gris Manitoba/Rouge Carmen
Oktober 2015: 130.000 km