Thijsvandebles schreef:
Grappig om te zien dat (bijna?) alle zelfsleutelaars (incluis ondergetekende)
naar den Hegru gaan voor ADALS. Laten we eerlijk zijn, voor dat geld kun je het zelf bijna niet doen.
Absoluut. Ik heb de vorige keer de L draagarm nog opgehaald en er zelf onder geschroefd, maar voor die 30 EUR extra ga ik niet lopen klooien. De toekomstige eigenaar heeft zo ook nog een net karretje aan de 2Loose.
Zat er ook maar een HEGRU bij ons in de buurt.
mpostma schreef:rb schreef:
![]()
![]()
Je had ‘m toch al weggebracht naar omgeving Haaglanden voor reparatie?
De wagen is idd momenteel in reparatie. Dat gaat sowieso door.
Enig zicht op einddatum? Of zaten er nog adders onder het verbogen plaatwerk?
Bram schreef:Zat er ook maar een HEGRU bij ons in de buurt.
Ojee, zijn ze rot?
René van Maren schreef:Bram schreef:Zat er ook maar een HEGRU bij ons in de buurt.
Ojee, zijn ze rot?
Nee hoor…..gelukkig niet
Zowaar eindelijk eens een BX in bezit die EN geen krakende veerpoten heeft…En geen krakende of scheefstaande ADALS.
Zelfs geen silentblocks die rammelen en dat is lang geleden.
Sorry Marten…. fftopic
Maar ik lees hier veel goeds over die HEGRU, lekker goedkoop en dat is *spekkie voor het bekkie* ...voor BX rijders.
Prijzen vergelijken en berekenen wat het kost om naar een specialist te rijden die iets verder weg zit
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Prijzen vergelijken en berekenen wat het kost om naar een specialist te rijden die iets verder weg zit
XOu zeggen: of ga hier lekker verder of open een Hegru draadje!
ops:
Schijt aan originaliteit.
Zaterdag bij Mike langsgeweest om eens wat klusjes te doen aan de Turbo D12. Mike had inmiddels ook het koflampfront hersteld. Nu hoeft alleen de bumperbalk er nog weer in. En natuurlijk alles weer monteren en kijken of het ook strak erin past.
Bumperbalk losgehaald. Dit is gedaan door alle puntlassen eruit te boren
Een nieuw stuk van het koplampfront erin gelast.
Aangezien ik geen affiniteit heb met plaatwerk, heb ik maar even wat andere klusjes beetgepakt die nog moesten gebeuren.
- hoogteregelaar achter lekte. Deze lekvrij maken
Het viel me op dat de hoogteregelaar voornamelijk uit de onderste wartel lekte. Deze zat ook niet erg vast. Aangezien ik toch bezig was, gelijk maar losgehaald, de leidingrubbertjes vervangen en de hoogteregelaar demonteren en schoonmaken van binnen.
Zo zag het eruit. Geen APK afkeur, wel slordig. LHM verlies vewaarloosbaar.
Na demontage krijg je een berg onderdeeltjes:
Het hart van de hoogteregelaar met rechts net zichtbaar het plunjertje dat op en neer beweegt in het hart van de hoogteregelaar.
Hier is de hoogteregelaar weer gemonteerd. Dez heeft in tegenstelling tot oudere exemplaren een plastic kapje aan 1 kant.
Bij het demonteren van de hoogteregelaar moet je voor een goede bereikbaarheid toch de middendemper monteren. Dus gelijk maar ff het hoefijzer eronder dat al een tijdje klaar lag voor montage.
Resultaat:
Nu maar hopen dat ik niet teveel last heb van extra herrie (nja, turbodiesels zijn niet zo van die herrieschoppers), maar wel een bult extra trekkracht heb door minder turbodruk. Ik verwacht dat de turbo door iets minder tegendruk wat sneller kan opspoelen. Ik heb het helaas nog niet uit kunnen proberen.
Last but vooral not least heb ik achter Xantia achterremklauwen gemonteerd. Met de geventileerde Xantia klauwen voor had de wagen ietwat duikneigingen gekregen. Hoewel de achterkant gezien de staat van de schijven prima meeremt, was iets meer remkracht achter wel gewenst. Xantia klauwen zijn dan wel handig. Praktisch het enige verschil met BX klauwen is dat de remzuigers iets groter in diameter zijn. Ze zijn ook geschikt voor wat bredere schijven. Verder zijn ze grofweg hetzelfde. Uitwisselen is in elk geval plug en play. HEt enige wat wel ontzettend handig was, was dat Mike in de garage een mooie acetyleenbrander heeft om de leidingwartels heet te stoken. Eerst zaten de wartels muurvast en na heetstoken gingen ze wel heel makkelijk los.
Ziet er allemaal goed uit, Marten.
Ik verwacht zeer binnenkort een zo goed als nieuwe BX TZD D12 te kunnen aanschouwen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Ziet er allemaal goed uit, Marten.
Ik verwacht zeer binnenkort een zo goed als nieuwe BX TZD D12 te kunnen aanschouwen.
![]()
Je vergeet wat
Is dat het uitlaatspruitstuk…?
ops:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
de turbo
het belangrijkste stukje techniek in de hele auto
Harm schreef:de turbo
Harm gaat door voor de hoofdprijs.