Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
peter72 schreef:De koppakking vervangen is toch wel even schrikken. Als het nodig is, dan is het nodig natuurlijk.
Dat is het dus niet
streetfighter schreef:idem hier en bij alle exemplaren met lage kilometerstanden en lange stilstand binnen het jaar cilinderkoppakking eraan.
ofwel schakel je veel te vroeg , dan ga je der wss niet veel last van hebben maar als je het vermogen van het blok benut heb je in mijn ervaring steeds prijs!
Voorbeeld van 15 jaar stilstand rijd inmiddels alweer 7 jaar rond met verschillende berijders, op benzine en lpg, en ja, ik schakel over het algemeen vroeg, beneden de 4000 toeren, maar omdat ik een beetje kinderlijk ben vind ik ‘t ook leuk om als eerste bij ‘t stoplicht weg te zijn en snel op de max. snelheid te zitten. Verder, soms uit noodzaak, wacht ik echt niet altijd braaf tot ‘t ding goed is opgewarmd. Wil je bij een XU de koppakking eruit blazen, dan moet je ‘m wel echt grondig mishandelen.
Ha ok, te snel gelezen . Rustig rijden doe ik sowieso en laat ook de motor steeds rustig op bedrijfstemperatuur komen. Olie verbruiken kan ik immers nog niks over zeggen want veel rijden heb ik er nog niet mee gedaan. We zien wel wat dit op termijn zegt.
De LHM olie heb ik niet vervangen, ik zal dit dan maar op de “to do” lijst zetten.
ik hoop voor peter dat het niet gebeurd maar ik geef het maar mee.
ik schakel over het algemeen pas rond de 4000 tr of later en heb nogal een vrij sportieve rijstijl dus ik gebruik men blokjes wel.
t’is overigens niet omdat de cilinderkoppakking wat begint te fitten dat je direct brokken maakt, het zijn beresterke blokken die echt veel kunnen hebben hoor.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik zou bijna zeggen, maak iemand niet onterecht bang. Als een koppakking door slaat is dat jammer, maar om m nou preventief te vervangen voor ‘als het gebeurt’...
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Hallo jongens, hier zijn we weer met een kort verslagje. Ik heb de auto de laatste weken toch tamelijk intensief gebruikt (ook al moeten er nog zaken aan gebeuren) en deze doet het prima tot heel prima. Hij rijdt steeds beter en beter en je voelt dat alles precies weer tot leven is gekomen na 5 jaar lang, bijna niet meer gebruikt te zijn geweest. Olie verbruiken doet hij amper tot niet, rijdt goed, remt goed, schakelt goed, veert goed en de verwarming doet het ook goed. Dus wat moet een mens nog meer. Het gemiddelde verbruik ligt wat hoger dan een jonge wagen maar jong is de BX niet meer dus dat nemen we er dan maar bij.
Ik heb sinds eergisteren gemerkt dat er’s morgens steeds een plasje onder de auto ligt. Ik dacht eerst aan wat olie maar het blijkt dus koelvloeistof te zijn. Ik heb dat vandaag nagekeken en ik merk dat er een lekje is aan het kleppendeksel, dit te hoogte van de brandstofpomp. Als je met je gezicht naar de auto staat, is er aan de rechterzijde van het kleppendeksel een dubbel pijpje terug te vinden. Aan één van de pijpjes vertrekt een slangetjes dat naar de carburateur loop. Op het andere pijpje steekt niks, althans nu toch niet meer. Toen ik dichterbij ging kijken zag ik dat op het desbetreffende pijpje een bolletje kneedbaar metaal was geplakt. Waarschijnlijk is dit iets van de vorige eigenaar. Toen ik dit bolletje aanraakte viel het er prompt af en zag ik dat het daar nat was, net zoals de voet van de brandstofpomp. Volgens mij hoort daar geen bolletje kneedbaar metaal op te zitten maar eender een dopje of dergelijke. Een slang zou ook kunnen maar ik zie nergens een loshangende slag.
Van zodra dit bolletje eraf was en ik start de auto spuit de koelvloeistof eruit.
Weet er toevallig iemand wat op dit stuk uiteinde daadwerkelijk hoort te zitten ?
Ik zou zeggen, ik maak er ene fotootje van maar mijn camera heeft de geest gegeven (ach moderne rommel )
Dat klinkt als het deel waar je ontsteking zit. Dat slangetje wat naar je inlaatspruitstuk gaat is de vaccuum vervroeging.
Om het makkelijker te maken zou je het beste een foto kunnen maken, maar dat gaan nu moeilijk natuurlijk
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
ja dat gaat u ff moeilijk gaan . Ik heb er voorlopig een stukje slag op gezet en goed dichtgemaakt. Ik heb daarjuist even een stukje gaan rijden en de vloeistof lekt er niet meer uit maar loopt eruit nu. Helaas niet langs boven maar ergens achteraan de de motor blijkbaar . Het loopt zo naar beneden daar waar de scheiding is van motor en versnellingsbak. Het is een groenachtige licht vettige vloeistof. Ik dacht eerst aan LHM olie maar dit is het niet.
het stuk vooraan op de motor is vermoedelijk je thermostaathuis, daar staat een buisje op waar een waterdarm (kleine) van naar de carbu voet gaat en daar staat ook een buisje op waar normaalgezien een ontluchtingsschroef inzit.
vermoedelijk hebben ze die eens kapotgedraait en dat dan maar met kneedbaar metaal dichtgemaakt.
kan op zich niet veel kwaad maar moet inderdaad wel dicht zijn en goed want der komt de volle waterdruk op.
als de lek achteraan het blok zit moet je eens kijken naar de buis die achteraan het blok loopt, net achter de cilinderkop loopt een metalen buisje waar ook water doorloopt, mogelijks 1 van de aansluitingen aan die buis die lekt.
groen en vettig moet wss eerder blauw zijn, koelwater is of blauw of roos. bij oudere voertuigen gebruikt men meestal de blauwe. als het echt groen is is het lhm maar die kan niet van bovenaan het blok komen.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/191323/P30/ Om dit schroefje zou het gaan. Dit is nu voorlopig hersteld met een stukje slang. Echter, ik blijf “iets” verliezen. Ik hoop dat het dan geen boite olie is die ergens ontsnapt.
Alvast bedankt voor de reactie,s
Deze ochtend vroeg gaan kijken en geen plasje meer te vinden. Dan een toertje gaan rijden en nadien ook geen lek meer vastgesteld. Zojuist weer gaan kijken en nog steeds geen plas terug te vinden. Dan weer even gaan rijden en geen lek meer te bespeuren. Het was dus wel degelijk een koelvloeistoflek ter hoogte van de ontluchtingsbuis zoals streetfighter zei. Nu moet ik alleen een deftige oplossing zien te vinden voor de ontbrekende ontluchtingsschroef te vervangen.
Gezien ik toch onder de auto ben moeten kruipen, gelijk ook maar een lekje gerepareerd ter hoogte van de moederbol. Daar was een koppelingetje aan het loskomen en gelijk maar weer vastgezet.
Nogmaals dank !
Mooi dat het weer opgelost is!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
maak het buisje eens mooi proper en meet even na of je er nieuwe draad of een overmaatje draad kan intappen, en dan gewoon een boutje met mooie vlakke kop erop en dat zou moeten werken. eventueel nog een klein o ringetje ertussen.
wel proper werken met tappen zodat er geen metaalvijlsel in het systeem terecht komt.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
moest het niet lukken en het stuk is te demonteren heb ik er nog wel eentje liggen op overschot.
maar moet nakijken of het niet rechtstreeks op de cilinderkop zit.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
@Streetfighter, bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late tegen reactie. In het buisje zelf steekt nog een prop kneedbaar metaal en dat moet eerst verwijderd worden . Sowieso zal het een voorzichtig werkje worden om te voorkomen dat er metaaldeeltjes in het systeem terechtkomen. Ik denk dat het het veiligste gaat zijn om tegendruk te creëren op het water zodat alles naar buiten stroomt en niets naar binnen kan vloeien. Alleen de vraag is hoe he .
zal het hier eens even bekijken of het te demonteren is, da’s toch altijd de veiligste wijze om de herstelling uit te voeren.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4