hallo, het is weer tijd voor een vraagje:
sinds een paar dagen gaat het motormanagementlampje branden als ik een minuutje of tien rij. na een minuutje of twee gaat het weer uit en dan blijft het uit tot de motor weer koud is. als ik met een warme motor start en wegrij, dan geen lampje.
twee vragen: heeft iemand zo voor de vuist weg een idee wat er zou kunnen zijn?
en vraag twee: kan het kwaad, of is het nadelig als ik er mee door rij?
ik kan waarschijnlijk niet meteen terecht bij een garage, maar ik heb de auto wel nodig de eerstkomende dagen.
ik ben benieuwd
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar




Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
dat heb ik nou ook wel eens. hij gaat er niet minder van lopen tot nu toe. ik heb nu de laatste 3 weken geen melding meer gehad. de enigste manier om uit te vinden wat het betekent is naar de garage en uitlezen.
dit kan echt van alles zijn. of accu-pool loshalen en weer bevestigen en hopen dat het probleem niet meer terug komt.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Uitlezen kun je zelf ook doen. De ECU zit bij een BX onder de bijrijdersstoel, waar de uitleesstekker zit weet ik eerlijk gezegd niet, daarvoor heb ik te kort een BX met ECU in mijn bezit gehad.
Een perfecte beschrijving voor het uitlezen staat op deze site:
zelfs ik snapte dit.
Of de uitleescodes kloppen weet ik niet, dit is voor een Bosch computer, kijk even wat er in je BX zit…
De stekker voor het uitlezen is een grote groene stekker rechtsvoor (dus de bijrijderskant), vlak voor de veerbol. Ik ben ook even op het verkeerde pad geweest omdat voge een tijdje terug ook zei dat die ecu onder de stoel zat. Nadat ik de stoel eruit geprutst had bleek de diagnosestekker daar dus NIET te zitten.
haha, dat had ik even gemist. Ik ben een paar maanden in het bezit geweest van een TZI, heb deze nooit uitgelezen. Het enige voertuig dat ik heb uitgelezen is een AX, die van m’n vriendin. Daar zit de ECU evenals de uitleesstekker in de motorruimte. Van mijn woorden dat ‘de ECU onder de bijrijdersstoel zit’ is niets gelogen toch? Dat de stekker er niet zit wist ik niet, sorry ops:
Maar is ‘t uitlezen wel gelukt eigenlijk??
No hard feelings hoor, was alleen een beetje pissig op dat moment want ik had mijn hand opengehaald. Maar het was natuurlijk mijn eigen stomme schuld
Re: motormanagementlampje meldt zich af en toe
hel1 schreef:minuutje of tien rij. na een minuutje of twee gaat het weer uit en dan blijft het uit tot de motor weer koud is. als ik met een warme motor start en wegrij, dan geen lampje.
ik ben benieuwd
een voor de voet gok zonder uitlezen…ik vermoed de lambda sonde..
jebbers schreef:No hard feelings hoor, was alleen een beetje pissig op dat moment want ik had mijn hand opengehaald. Maar het was natuurlijk mijn eigen stomme schuld
Gelukkig maar, ben ook blij—> heb ‘t net even teruggelezen en ‘k zie wel dat ik niet heb gezegd dat de uitleesstekker ook onder de voorstoel zit…
Maar ‘t is natuurlijk wel waardeloos dat je eerst je stoel er voor niets hebt uitgesloopt…
Maar goed, Heleen, uitlezen kan je dus zelf en de stekker zit NIET onder je voorstoel maar in je motorruimte!
Ikzelf zou eerst eens proberen hem te resetten (zoals Pasqual al zei). Vaak is dat de oplossing, en het is nog makkelijk te doen ook (moet je naderhand wel even je klokkie weer goedzetten). Uitlezen kan altijd nog..
storing komt er over ‘t algemeen niet voor niets in. Je kan ‘m beter eerst uitlezen (echt waar, één minuut werk) en dan resetten (twintig seconden op de ‘uitleesmanier). Dan weet je in ieder geval welke storing er in zat…
aha, die heb ik wel in de kast staan maar ‘k probeer meestal eerst internet…
voge schreef:aha, die heb ik wel in de kast staan maar ‘k probeer meestal eerst internet…
internet de bijbel van de jeugd dus…lezen in een boekje is bijna heiligschennis
Haha, maar ik ben jonger dan Serge hoor, en toch las ik het in de vraagbaak (is overigens ook het enige boek waar ik in kijk ops: )
En ik heb toch zeker 6 meter boeken staan hoor!!! Dus lezen doe ik vaak zat
(alleen die vraagbaak staat nu ook in die boekenkast, vandaar dat ik ‘t op internet opzoek… )
ok, ik ga als ik tijd heb een onderzoek doen naar het uitlezen van de ecu. volgens mij heb ik een bosch motronic (dacht ik een paar weken geleden te zien bij de interieurwissel).
maar ik begrijp ook een beetje uit jullie reakties dat ik niet meteen in paniek mijn auto stil moet zetten, toch??
en @ wupke (of anderen): als het de lambda sonde is, kan dat kwaad??? is er haast bij?
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar