2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
motormanagementlampje meldt zich af en toe
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 13 februari 2006 01:37 AM
  [ # 16 ]

nee kan geen kwaad, in zoverre dat je er geen jaren mee door moet rijden,, dan kan het wel meer gaan kosten kwa onderhoud ed..
maar echt lang doorkarren zou ik afraden,,,dus met een week oid ff fixen lijkt me een gezonde gedachtengang.
jij wil ook niet 3 weken verkouden zijn,,geeft ook extra slijtage lijkt me,, Laughing

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 13 februari 2006 01:39 AM
  [ # 17 ]
kreazyV8wuppo schreef:

jij wil ook niet 3 weken verkouden zijn,,geeft ook extra slijtage lijkt me,, Laughing

klopt, ik slijt me helemaal gek de laatste weken Confused . ik moet ook maar eens in het onderhoud Wink  (zonnekuurtje het liefst Cool ) bedankt voor de info

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 13 februari 2006 01:40 AM
  [ # 18 ]

Lambdasonde heeft een eigen foutcode, dus ik zou gewoon voor de zekerheid de ECU uitlezen. Als het de lambdasonde is geeft ie dat dus braaf aan.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 13 februari 2006 01:44 AM
  [ # 19 ]

tja, ik zal dan maar ff kloppen op men bordje why ik denk die sonde,,,
aangezien hij de klacht heeft welke themp gebonden is neig ik naar de lambda sonde,,,
die is namenlijk verwarmd,, met 4 draads sonde althans,,,
die themp + die van de uitlaat heeft ie nodig om de juiste waardes aan de ecu door te geven (nee vraag MIJ niet waarom) maar is gewoon zo.
is het ding te koud geeft ie foute waarde’s door dus MM ligt overhoop,, rijd nog wel maar niet jofel cq optimaal..

vandaar mn idee ,, 1e post lezende ,,lambda sonde,,, als iemand er gaten in kan schieten,, ik sta open voor suggestie’s
buiten het uitlezen dan,,, die comp weet ook niet alles haha Laughing

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 13 februari 2006 01:47 AM
  [ # 20 ]

Ow, dat verwarmen van die sensor kan heel goed hoor. In alcoholtesters zit ook een sensor die eerst op moet warmen, anders detecteert ie nix, kan best zijn dat een lambda sonde ook zo werkt.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 februari 2006 01:48 AM
  [ # 21 ]
kreazyV8wuppo schreef:

tja, ik zal dan maar ff kloppen op men bordje why ik denk die sonde,,,
aangezien hij de klacht heeft welke themp gebonden is neig ik naar de lambda sonde,,,
die is namenlijk verwarmd,, met 4 draads sonde althans,,,
die themp + die van de uitlaat heeft ie nodig om de juiste waardes aan de ecu door te geven (nee vraag MIJ niet waarom) maar is gewoon zo.
is het ding te koud geeft ie foute waarde’s door dus MM ligt overhoop,, rijd nog wel maar niet jofel cq optimaal..

vandaar mn idee ,, 1e post lezende ,,lambda sonde,,, als iemand er gaten in kan schieten,, ik sta open voor suggestie’s
buiten het uitlezen dan,,, die comp weet ook niet alles haha Laughing

Met koude motor (bepaald met input koelvloeistoftemperatuurmeter) loopt de motor helemaal niet in de lambdaregeling. Een lambdasonde is trouwens binnen een paar minuten (of sneller) wel opgewarmd. Zoniet door de uitlaatgassen, dan wel met zijn eigen verwarmingselement. Een 4 draads sonde heeft 2 draadjes om de spanning van het element door te geven en 2 dikkere draden voor het verwarmingselement.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 13 februari 2006 01:50 AM
  [ # 22 ]
mpostma schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

tja, ik zal dan maar ff kloppen op men bordje why ik denk die sonde,,,
aangezien hij de klacht heeft welke themp gebonden is neig ik naar de lambda sonde,,,
die is namenlijk verwarmd,, met 4 draads sonde althans,,,
die themp + die van de uitlaat heeft ie nodig om de juiste waardes aan de ecu door te geven (nee vraag MIJ niet waarom) maar is gewoon zo.
is het ding te koud geeft ie foute waarde’s door dus MM ligt overhoop,, rijd nog wel maar niet jofel cq optimaal..

vandaar mn idee ,, 1e post lezende ,,lambda sonde,,, als iemand er gaten in kan schieten,, ik sta open voor suggestie’s
buiten het uitlezen dan,,, die comp weet ook niet alles haha Laughing

Met koude motor (bepaald met input koelvloeistoftemperatuurmeter) loopt de motor helemaal niet in de lambdaregeling. Een lambdasonde is trouwens binnen een paar minuten (of sneller) wel opgewarmd. Zoniet door de uitlaatgassen, dan wel met zijn eigen verwarmingselement. Een 4 draads sonde heeft 2 draadjes om de spanning van het element door te geven en 2 dikkere draden voor het verwarmingselement.

dus mn gedachte gang klopt in zoverre het de 1e post aangaat,, de warmte regeling is off(taget)topic((hehe sorry geintje))
en dus lamp brand op dash,,gedurende de tijd dat het nodig is de lambda op themp te krijgen??
Wink  Laughing

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 februari 2006 01:58 AM
  [ # 23 ]

Met de info die er nu staat is het gokwerk, wat mij betreft. Lees de computer uit of laat em uitlezen en ga dan verder zoeken. Er kan helaas zoveel mis mee zijn. Als de motor verder goed draait, zal het wel meevallen met mogelijke schade die je veroorzaakt met doorrijden. Met doorrijden bij een hevig stotterende motor kun je wel je katalysator om zeep helpen, maar de vraag is of die uberhaupt nog wat doet.

Kortom: voor de vuist weg een oorzaak noemen is wat mij betreft puur gokwerk.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 13 februari 2006 02:02 AM
  [ # 24 ]

voor de vuist weg vertaal zich dus in wat ik zeg,,een voor de voet gokje.
anders had ik wel keihard gemeld dat het die sonde was.
echter filterent uit wat er in de 1e post staat (lijkt het) het warmte element te zijn in de sonde..

kan er dus heel goed naast zijn…
Wink

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 14 februari 2006 12:41 AM
  [ # 25 ]

even ter verduidelijking dan:
de auto rijdt normaal, ik merk niets van inhouden of zo, geen gestotter, en het lampje brandt inderdaad een paar minuten, meer niet. ik merkte wel dat het lampje altijd uitgaat als ik het gas loslaat. en dan blijft het uit. tot ik weer eens met een koude motor wegrij.
laat de brains lekker verderstormen ik ga zaterdag proberen de ecu uit te lezen (eerder geen tijd Confused en de garage ook niet) en ik beloof jullie op de hoogte te houden.
dank jullie wel tot zo ver, heleen

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 14 februari 2006 01:02 AM
  [ # 26 ]

Bij opwarmen van de motor loopt ie in “open loop” hij gebruikt dan geen signaal van de lambda-sonde, na opgewarmd te zijn gaat ie in “closed-loop” en gaat de Lambda regeling werken deze is te meten en om zeker van de werking van de lambda-sonde te zijn tentijde van het oplichten van het lampje zul je toch moeten gaan meten of uitlezen.
Als de lambda-sonde een serieze boosdoener blijkt te zijn kunnen we wel tips geven om deze goed en betrouwbaar door te meten maar ga de auto eerst even (laten) uitlezen en/of resetten en kijk dan verder.

Emiel

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook