Om minder vonk te trekken.
Maar tegenwoordig kun je beter niet op de batterij koppelen (tenzij met jumpstart) maar wel op het motorblok, de schok is dan minder groot waardoor je de electronica minder zeer doet.
Bij het losnemen, eerst zoveel mogelijk verbruikers inschakelen bij die met de volle accu, dan de min bij die met de lege accu losnemen.
Voor beide voertuigen is het werken met startkabels tegenwoordig af te raden, beter is de lege batterij te ontkoppelen en die op te laden met een jumpstart of een lader.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Maar een simpel Berlingo’tje kan er wel tegen hoor.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Dat is al wel een type 2, multiplex,.....bsi
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Vroeger had ik een Eend met startproblemen in de winter. Even met de startkabels van een auto die het wel deed en ik was weer op weg. Door de jaren heen heb ik nog met regelmaat een ander met startproblemen met een lege accu kunnen helpen. Zo ook de afgelopen kerst. Iemand had bij een nieuwe auto met volledige automatische verlichting toch de stand van de schakelaar verzet. resultaat, verlichting schakelde niet automatisch uit na afzetten contact. Na 6 uur was de accu leeg. Ik was zo behulpzaam om even te helpen met startkabels. De gestrande automobilist was snel weer op weg. Helaas heb ik de volgende dag vastgesteld dat bij mijn nieuwe Opel, bijna alle dashboard functies waren uitgevallen. Geen snelheidsmeter, toerenteller enz. Toerenteller stond vast op de stationair stand.
Op het Opel forum las ik dat in dit geval het kan helpen om met ingeschakeld contact de relevante zekering te verwijderen en terug te plaatsen. Tot mijn verbazing heeft het geholpen. Even een korte piekspanning zorgt ervoor dat de zaak gereset wordt. Ik heb me laten uitleggen dat in moderne auto’s heel veel elektrische functies over dezelfde draad gaan. Een beetje vergelijkbaar als een VPN verbinding bij een computer. Alleen het apparaat waarvoor het signaal bedoelt is reageert op het bewuste signaal. Hoe de techniek er achter precies werkt geen idee. Maar feit is wel dat piekspanningen die vroeger geen probleem waren, nu voor grote storingen kunnen zorgen bij een moderne auto. Ik ben nu een ervaring rijker.