Beste dames en heren,
Mijn dochter heeft (net als ik) een xsara Picasso uit 2002.
Met een koude start heeft ze moeite met hem lopende te houden.
Wanneer hij eenmaal warm is loopt hij perfect.
Morgen ga ik eerst de bougies maar eens vervangen maar merkte net met olie pijlen dat er lijkt wel waterdruppels aan de pijlstok zitten en als of de hele pijlstok nat is van bruin water.
Hier schrok ik van, denk gelijk aan kapotte koppakking of zo.
Iemand een idee wat die koude start kan veroorzaken -en belangrijker hoe ik het kan oplossen.-
En dat “water” betekent dat sloperij of kan het meevallen.
VR gr
Peter.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Moet je dan ook iederkeer koelvloeistof bij vullen? Dan zou dat erop kunnen duiden. Dat de koppakking lek is. Anders niet natuurlijk,
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als die auto hoofdzakelijk voor korte afstanden gebruikt wordt en de motor eigenlijk nooit écht goed warm kan worden is het mogelijk dat er veel condens achterblijft. Op den duur zal de carterventilatie dan verstopt raken en dat kan ook gevolgen hebben voor het lekker lopen van de motor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oké ga dalijk vragen of ze vaak koelvloeistof bijvult.
Maar wat is vaak?,eigenlijk hoef je dat nooit bij te vullen toch omdat het een gesloten systeem is?.
En ze rijd inderdaad hoofdzakelijk kleine stukjes, dus kan ik dat zelf controleren of die carter ventilatie verstopt zit?
En nog bedankt alle twee voor de snelle reactie.
Hoor net dat de kachel het ook niet meer doet maar hoeft geen koelvloeistof bij te vullen.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als de kachel het nu niet meer doet moet je écht even goed naar het niveau van de koelvloeistof gaan kijken hoor….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 01-10-2014
- C5 V6 Exclusive Automaat
Zou de thermostaat eens (laten) controleren i.v.m. het niet warm worden van de kachel.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het koelsysteem goed ontluchten. Als de kachel helemaal niet meer warm wordt is er meestal sprake van een luchtbel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 14-08-2014
- Xsara 1.6 16V Coupe
Michel HP schreef:Zou de thermostaat eens (laten) controleren i.v.m. het niet warm worden van de kachel.
Hier zou ik zeker ook even naar kijken. Ik had zelf een C3 (nieuw model) en daar was de thermostaat op een gegeven moment van kapot (was een C3 kwaal, ik ook een terugroepactie van geweest) en ik had precies de dingen die jij omschrijft: als de motor koud is was het heel moeilijk om ‘m aan de praat te houden. Dit kwam omdat de thermostaat altijd een te hoge temperatuur aangaf. Hierdoor kreeg te motor een te arm mengsel voor een koude motor. Zodra de motor warm was, liep alles als een zonnetje!
Als je een temperatuurmeter hebt is het makkelijk controleren of de thermostaat het probleem is, heb je echter (net als de C3) alleen een lampje (blauw voor koud, rood voor te warm, op goede temperatuur brand het lampje niet), kijk dan of het lampje blauw is als je net start. Mij voel bij de C3 namelijk op dat het blauwe lampje niet meer branden bij een koude start, waardoor ik de thermostaat al vermoedde.
Als eerste allemaal nog de beste wensen,een gezond en gelukkig 2015.
Ik heb de bougies vervangen, slang van de carter ventilatie gerepareerd -was stuk- maar geen verschil, nog steeds een slechte koude start.
Oliepeil en koelvloeistofpeil beiden in orde.
Heeft een temperatuur meter en is helemaal koud,na een stuk rijden geeft hij nog steeds maar 1 streepje aan dus denkt eerder dat moter koud is als warm.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
werd de kachel nu wel warm dan? ga er eens mee de snelweg op en rijd even een een flink stuk iets van 40 km of zo en laat de motor dan ook af en toe toeren maken, door 100 a 120 in zijn 4 te gaan rijden, maar wees er wel zeker van dat thermostaat werkt, en vloeistof pijlen in orde zijn. wie weet of deze Picasso, een gescheiden temp-zender of sensor heeft. als dat zo is dan heeft de temp meter op dachbord, geen invloed op slecht starten.omdat deze dan een zender heeft op blok, terwijl sensor gegevens geeft aan bsi, voor koude start.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik denk dat de thermostaat open blijft, dus de koelvloeistof wordt niet snel genoeg opgewarmd.
Maar dit heeft verder niet zo veel te maken met een slechte koude start.
Is de auto al uitgelezen? Wellicht zitten er storingen in die je de goede kant op helpen.