paso schreef:je moet de gloeispiralen niet zo maar vervangen, je kan ze eerst uitmeten
Juist…...en dat hoeft helemaal NIKS te kosten !
Simpelweg eruit draaien die gloeibougie’s en met startkabels even op de accu controleren of ze goed opgloeien.
Als ik dit zo lees, na alle 11 diesels die ik heb gehad…verdenk ik ook de gloeibougies.
voge schreef:jeroen_m schreef:Totaal gare dieselmotoren kunnen op hol slaan als ze op hun eigen smeerolie gaan lopen: ->rrrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRPOF!....stilte -> kaduuk.
Vraag dat maar eens aan de heren van Renault, createur du dCi…
Als je 5 liter teveel olie in een R19 gooit, krijg je ook boeiende verschijnselen. Interessant gezicht, zo’n op hol slaande diesel.
Wat betreft die rook:
Hier klikkerdeklik is vergelijkbare problematiek met een vergelijkbare motor (niet dezelfde, maar dus wel qua werking en principe vergelijkbaar) al helemaal uitgemolken. Ik stel voor om eerst dit eens te lezen en dan nog een verder te vragen als je nog iets specifieks wilt weten.
wag ff ik lees dus goed dat er eerst in geval van slechte gloeiers 60 euro + geinvesteerd mag worden, om vervolgens te constateren dat de compressie niet voldoende is of andere euvels het roken veroorzaken,,,
oke weet ik dat ff,,, compressie testen in combie met de gloeispiralen is dus taboe..want dat kost geld….
wat vervolgens naar de zee word gedragen want hij trekt valse lucht,,,
oke..doen we datte,,,
ik weet ff nie wat ik mot type maar mn vallen uit mn kassen als ik dit zo lees…
compressie test geeft de staat van de dieselmotor aan,middels compressiewaarde je spiralen kan je gelijk mee testen en dit euvel kost dan minder dan 50 euro,,, wat je direct meegeeft welke spiralen defect zijn ja dan nee,, en of je blok ja dan nee verdere moeite + euro investeringen nuttig maakt !
is dat nou zo moeilijk?((heb ff wat text TOEGEVOEGD)in ROOD))
moeten we om dit euvel draad op draad vol posten met mega veel optie’s die allen op hetzelvde neerkomen?
compressietest op een diesel kost minder dan 50 euro, tegelijk kan je de spiralen testen,, geeft het een indicatie van de slijtage van de motor, en weet je of je verdere zoekactie’s ja dan nee moet doen cq waardevol zijn.
alles onder de 24 bar is verloren miz, maar dat is weer twist..
Voor wie zich afvraagt:“Waar heeft jeroen_m dan rrRRPOF geschreven?” -> Ik was tijdens het schrijven van die post afgeleid en op het moment van posten vond ik de hoofdmoot van mijn post niks meer toevoegen door wat er ondertussen door anderen gepost was. Daarop heb ik mijn post verwijderd om nodeloze topicvulling te voorkomen.
Daarbij ging ook dit stukje van mijn post verloren:
JustShootMe schreef:(...)
Het zou het twijffelde lopen de eerste seconden verklaren omdat het te verbranden mengsel niet correct is (diesel met olie i.p.v. diesel alleen).
Dus check olieverbruik.
Smeerolie brandt in een dieselmotor net zo goed als diesel, dus daar zie je niet zoveel van terug.
Sterker nog:
Totaal gare dieselmotoren kunnen op hol slaan als ze op hun eigen smeerolie gaan lopen: ->rrrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRPOF!....stilte -> kaduuk.
Voor den nieuwsgierigen mensch….
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:Voor wie zich afvraagt:“Waar heeft jeroen_m dan rrRRPOF geschreven?” -> Ik was tijdens het schrijven van de post afgeleid en op het moment van posten vond ik de hoofdmoot van mijn post niks meer toevoegen door wat er ondertussendoor anderen gepost was. Daarop heb ik mijn post verwijderd om nodeloze topicvulling te voorkomen.
Daarbij ging ook een nuttig stukje van mijn post verloren:JustShootMe schreef:Blauw duidt meestal op een olielekkage (althans bij benzinemotoren) naar één van de cylinders. Dat je er alleen last van hebt als de wagen langere tijd heeft stil gestaan kan komen doordat de motor dan afgekoeld is en er motorolie (welke nog steeds onder druk staat) langs een pakking geperst wordt die bij een warme motor ver genoeg is uitgezet om wel het lek te dichten en er bij een lopende motor genoeg tegendruk is in de cylinders.
Het zou het twijffelde lopen de eerste seconden verklaren omdat het te verbranden mengsel niet correct is (diesel met olie i.p.v. diesel alleen).
Dus check olieverbruik.Smeerolie brandt in een dieselmotor net zo goed als diesel, dus daar zie je niet zoveel van terug.
Sterker nog:
Totaal gare dieselmotoren kunnen op hol slaan als ze op hun eigen smeerolie gaan lopen: ->rrrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRPOF!....stilte -> kaduuk.Voor den nieuwsgierigen mensch….
lang verhaal en veul txt, echter geheel waar,,, een op hol slaande diesel is iets wat NIEMAND mee wil maken,, rijd je door en door en door en door,zal dit euvel je wel eens kunnen verrassen,,,ook een diesel heeft niet het eeuwige leven.
de compressie test zal je vertellen hoever je van dit fenomeen af zit.
kreazyV8wuppo schreef:(..)lang verhaal en veul txt
Had ik alweer aangepast, maar je had het net iets eerder gekwoot
kreazyV8wuppo schreef:echter geheel waar,,, een op hol slaande diesel is iets wat NIEMAND mee wil maken,, rijd je door en door en door en door,zal dit euvel je wel eens kunnen verrassen,,,ook een diesel heeft niet het eeuwige leven.
de compressie test zal je vertellen hoever je van dit fenomeen af zit.
Inderdaad. Hoewel, als het een blok is dat kapot mag dan is het amusant om te zien gebeuren, maar het blijft pijnlijk. En idd helemaal niet leuk als het het blok betreft van je eigen ouwe trouwe diesel
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:kreazyV8wuppo schreef:(..)lang verhaal en veul txt
Had ik alweer aangepast, maar je had het net iets eerder gekwoot
kreazyV8wuppo schreef:echter geheel waar,,, een op hol slaande diesel is iets wat NIEMAND mee wil maken,, rijd je door en door en door en door,zal dit euvel je wel eens kunnen verrassen,,,ook een diesel heeft niet het eeuwige leven.
de compressie test zal je vertellen hoever je van dit fenomeen af zit.
Inderdaad. Hoewel, als het een blok is dat kapot mag dan is het amusant om te zien gebeuren, maar het blijft pijnlijk. En idd helemaal niet leuk als het het blok betreft van je eigen ouwe trouwe diesel
en waarom haal je nu middels edit weg dat ik me terecht hard maak voor de compressie test?
:
zolang je de waarheid typt vind ik niks.
gelul in de ruimte en oeverloos posten vind ik gezwam.
keihard straight naar een storing zoeken vind ik respectvol.
duidenlijk,, of mot ik nu ook gaan slijmen?
diesel= compressietest en weten waar je staat,, de rest is bijzaak..
mvgr wupke:die baald van die lange tenen boys.
Bram schreef:Juist…...en dat hoeft helemaal NIKS te kosten !
Simpelweg eruit draaien die gloeibougie’s en met startkabels even op de accu controleren of ze goed opgloeien.
Ik bedenk me opeens dat ik mijn oude gloeispiralen maar eens moet testen
Bij de diesel die ik heb, is het dermate veel werk dat ik voor die 5 a 6 tientjes liever nieuwe gloeikaarjes erin zet.
Maar goed, voordat daar een discussie over onstaat, ik kan niet in een andermans portomonee kijken.
ZX1.4i schreef:Bram schreef:Juist…...en dat hoeft helemaal NIKS te kosten !
Simpelweg eruit draaien die gloeibougie’s en met startkabels even op de accu controleren of ze goed opgloeien.Ik bedenk me opeens dat ik mijn oude gloeispiralen maar eens moet testen
Bij de diesel die ik heb, is het dermate veel werk dat ik voor die 5 a 6 tientjes liever nieuwe gloeikaarjes erin zet.
Maar goed, voordat daar een discussie over onstaat, ik kan niet in een andermans portomonee kijken.
is geen discussie,,, een compressie test bij de gemiddelde diesel kost minder dan een half uur werk,, daarnaast kan je direct de gloeispiralen testen, omgerekend dus 50 euro aan een half uurtje = 25 euro aan uurtarief.
dus een bezoekje aan de dieselspecialist is dan waardevol, temeer, gedurende het half uurtje, kan je alle info vragen betreffende je klacht.
daarna weet je dus wat je blok waard is, en of je verdere actie’s moet ondernemen,,,,,enne ik ga een compressiemeter aanschaffen voor alle diesels die hier op het forum rond dansen,,, 25 euro per test,,
geheid dat ik er beter van word.
nu niet voor het een of het ander,
als ik mijn 1.9 TD startte leg deze ook altijd ff een rook gordijn en liep de motor ook niet mooi.
volgens de Citroen garage waar ik toen op onderhoud was, was dit een normaal verschijnsel.
alsde motor even draaide en je ff aan de gas kwam liep hij al meteen “mooier”.
ik heb hier verder ook niks aan laten doen.
ronama schreef:nu niet voor het een of het ander,
als ik mijn 1.9 TD startte leg deze ook altijd ff een rook gordijn en liep de motor ook niet mooi.
volgens de Citroen garage waar ik toen op onderhoud was, was dit een normaal verschijnsel.
alsde motor even draaide en je ff aan de gas kwam liep hij al meteen “mooier”.
ik heb hier verder ook niks aan laten doen.
Dat is gewoon negeren van het verschijnsel. Ze kunnen echt best rookvrij starten. Een garaage die dat zegt heeft blijkbaar geen zin om er wat aan te doen.
Er is al een hoop gezegd over compressiemeting. In wezen niks mis mee. Als je wilt weten wat voor vlees je in de kuip hebt, dan is de compressiemeting een goede methode om te weten of het mechanische deel van de motor in goede conditie is.
Echter, lucht aanzuigen via de brandstofleidingen is helaas ook een vaak voorkomend euvel, net als een matige werking van de koude startinrichting Of matige gloeiers. Deze problemen lkom je veel vaker tegen dan compressieproblemen (wat beslist niet wil zeggen dat compressieverlies uitgesloten is, maar ik acht de kans wel kleiner).
Lucht wordt vooral aangezogen als het rubber membraam in het pompje van de het branstoffilter kapot is. Het knijpbalgje dat bij latere exemplaren is gebruikt wil ook wel eens voor problemen zorgen.
Dit luchtprobleem levert vooral problemen op als de wagen een tijd heeft stilgestaan (na een nacht) omdat dan (als er een luchtlekje zit) de diesel een flinke tijd de kans heeft gehad om terug te zakken.
Gloeiers moet je testen voor je ze vervangt. Niet alleen omdat het je geld kan uitsparen als ze gwoon goed zijn, maar ook omdat je ALTIJD iets goed moet diagnosticeren voor je het vervangt.
Maar goed, dis mijn visie. Niet iedereen hoeft het er mee eens te zijn, maar ik werk graag eerst de voor de hand liggende oorzaken af.
Overigens heeft een turbodiesel met Bosch pomp twee koude start inrichtingen. 1 voor verhoging van het stationair toerental en de andere voor het later zetten van het inspuitbegin. Beiden moeten uiteraard goed werken. Vooral die verlating van het inpspuitbegin levert leuke effecten op als deze niet goed werkt. Genoeg om een woonerf in blauwe rook te hullen. Een Lucas turbodieselpomp heeft OOk die aanpassing van het inspuittijdstip bij de koude start, maar dat wordt aangestuurd met het zelfde waspatroontje datook het stationair toerental verhoogt. We hebben trouwens ergens een sticky topic over BX diesels waar al deze info staat met plaatjes.
Ongeblazen dieselpompen van zowel Lucas als Bosch hebben slechts alleen die stationaire toerentalverhoging. Daar kan dus iets minder aan kapot, al gaan ook die waspatronen geheid een keer kapot op leeftijd.
het niet willen verhelpen van de garage klopt niet, hij maakte alles als ik erom vroeg.
Maar zijn stelling was; je moet pas iets vervangen als het kapot is, anders blijf je geld uitgeven.
Vind ik opzich ook niet verkeerd.
toen ik hem kocht had hij 130000 km gelopen
en ik heb er nog eens 130000 km bijgereden en nergens last mee gehad
ronama schreef:het niet willen verhelpen van de garage klopt niet, hij maakte alles als ik erom vroeg.
Maar zijn stelling was; je moet pas iets vervangen als het kapot is, anders blijf je geld uitgeven.
Vind ik opzich ook niet verkeerd.
toen ik hem kocht had hij 130000 km gelopen
en ik heb er nog eens 130000 km bijgereden en nergens last mee gehad
t is natuurlijk maar net hoe kritisch je bent. Ik vind het niet echt netjes als je bij elke koude start een rookwolk trekt. Maar als de garage dat als normaal beschouwt, dan is het natuurlijk ook logisch dat ze er niks aan doen.
Moet wel ff opmerken dat dit mijn eerste Citroen was, en hij mij vertelde dat de Xantia’s met 1.9 td hier ook last van hadden.( en van een off dealer geloof je dat wel)
en dit was mijn eerste en laatste 2ehands wagen.
Maar die rookpluim elke ochtend stoorde mij ook wel maar ik wist niet beter zal ik maar zeggen.