Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
hallo allemaal,
ik heb zelf in xsara phase 3 van 2003 het s een gewone 5 deurs met 120 000 km
maar sinds enige tijd merk ik dat de wagen een krakend/kreunend geluid maakt als er uit of in de wagen wordt gestapt
en ook bij het rijden hoor ik soms percies een bonkend geluid van achter.
nu lijkt mij dat de wagen van achter lager ligt dan vroeger mijn achter band ligt namelijk een beetje in de wielkast
en ook bij het aanhaken van de aanhangwagen merk ik dat de wagen lager ligt.
ik heb al op internet gelezen de de achteras versleten kan zijn maar kan het ook dat het enkel de schokdempers zijn volgens mij niet want de schokdempers doen niets aan de hoogte van een wagen of toch?
ik zou graag van iemand eens de hoogte van zijn xsara weten van op de grond tot aan het hoogste punt van de wielkast.
mijn wagen meet 58 cm
ik heb de wagen al eens met beide wielen omhoog gezet en aan het wiel gevoeld maar voel geen speling….
dit lijk me zeer moeilijk te controleren of heeft iemand tips?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
in je instructie boekje staan ook de hoogte maten, heb de mijne pas verkocht, kan dus niet voor je kijken, wat betreft de achteras, speling kan je haast niet voelen omdat torsieveer hem op spaninghoud, op you tube staat een filmpje hoe je dat test, ze zetten een koevoet of stang tussen torsiestang en achteras-balk, als de wielen vrij hangen, je ziet dan de arm axiaal bewegen, of niet, kan natuurlijk ook wezen dat torsie stang op is. staan je achterwielen dan niet schuin, de ruimte tussen band en caraosie is plm 10 a 12 mm. bij een 195 band
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
mijn banden lijken mij niet echt scheef te staan.
en zie geen verschil tussen links en rechts
ik hoop dat er nog iemand is die zijn hoogte kan meten en even kan doorgeven.
want als ik in de andere post kijk met de titel
=Bart zijn Citroën Xsara 1.6 16v Ligne Prestige; gereviseerde achteras=
en kijk hier naar de afbeelding van zijn wagen lijkt mijne veel lager te liggen.
en wat hij ook sinds kort doet is kraken kreunend geluid bij uitstappen..
verder was hij bij laatste keuring perfect in orde schokdempers waren ok.
zijn het eigenlijk gas gevulde of met olie want als het er met olie zijn dan zou je moeten kunnen zien als ze stuk zijn…
maar deze zijn super droog.
ALs ik dit zo lees denk ik echt niet dat het aan de schokdempers ligt. Dat bonken en kraken lijkt verdacht veel op het geluid van het lager wat vastzit. Ervaar je ook een wat stuiterig weggedrag op bijvoorbeeld de snelweg?
Ik dacht ook eerst altijd dat het wel meeviel, ik had toch zeker een centimeter over in de wielkast met 195. Hij begon op het gegeven moment te knakken bij bochten naar links. Toen was het tijd voor actie..
De reden waarom die van mij wat hoger staat aan de achterkant is omdat de garage bij het vervangen van de achteras de boel 1 cm hoger heeft gezet aan de achterkant.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
heb deze middag nog eens gekeken en denk dat de wielen niet te scheef staan nu zou ik alleen een ergens de hoogte van een andere wagen willen weten/zien
maar kraken doet hij nog als ik uit stap nu was ik aan het denken er zitten 2 naaldlagers in per kant als ik nu tussen de 2 lagers een gaatje boor net door de wand van de buis waar de lagers in zitten en spuit er dan een goed spuitvet in….
zou dit helpen of mssh toch maar een heel demonteren?
is dit goed zelf te doen voor hem terug op juiste hoogte te krijgen?
heb nog nooit een torsie veer uit elkaar gehad…. heb wel als enkele youtube filmpjes gezien en mij lijkt het haalbaar
heb al andere dingen gedaan.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Heb eventueel wel de hoogte waarden voor je, alleen zijn die van een type 1, weet niet of het uitmaakt maar zal ze morgen anders even online zetten voor je, maar het kraken duid wel op een defecte achteras
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat is je meetpunt dan?
Een type 1 heeft een andere bandenmaat, dus de hoogte zal nooit exact overeen komen. Daarbij is nieuw en versleten profiel ook een paar mm verschil.
Kijk; bij deze Xsara 1400 uit 2001 staat de achterkant er ook aardig fris bij met 87,000 km.
Deze ook;
http://link.marktplaats.nl/a1014660484
En dat geldt ook voor deze 1600.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m879282538-citroen-xsara-1-6i-16v-ligne-prestige.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Staan (als er de juiste bandenmaat onderzit) allemaal een stuk hoger als die van jou en die van mij voor revisie.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Dus jullie zijn er vrij zeker van dat achteras er onderuit moet..
als ik nu de lagers en assen nieuw zet komt de wagen dan weer op de goede hoogte of zijn de torsie baren ook slecht.?
dit kan toch niet of wel?
ik heb er 195 band op en heb hem gemeten van op de grond tot aan het hoogste punt van de wiel kast zie fotot
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die van mij staat zo:
Een type 3 VTR.
Ik denk dat die van mij fabrieksaf voorzien is van een VTS as. Maar daar heb ik verder geen aanwijzingen voor.
Ik weet wel dat die al ruim 110.000 km zo staat dus dat was al bij aanschaf.
Of ze zulke dingen ook gedaan hebben bij een type 3 berline weet ik niet.
Ik weet wel dat deze veel beter in de bochten ligt dan mijn vorige coupé die veel hoger stond.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Type 3 Xsara’s hebben een ander, steviger onderstel. Die van mij hing ook lekker. Was wel altijd beladen trouwens.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het vreemde is dus dat ze het niet allemaal hebben. Sommige staan net zo hoog als een type 2, terwijl ze wel de nieuwe bumper hebben en uit 2003 of zelfs uit 2004 komen.
De logica heb ik daar nog niet in kunnen ontdekken, maar Citroën kennende is die er misschien ook wel helemaal niet
Pas nog een klein stukje gereden in een break uit 2004, dat stuurde minder strak. Maar een break is misschien wel weer een heel ander verhaal…
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
we zijn nu een tijdje verder en er moet echt iets gebeuren met mijn xsara maar twijfel nog een beetje tussen er zelf aan beginnen of laten doen bij een bedrijf dat revisie assen plaatst.
na wat zoeken heb ik voor mijn het dichtste bij garage GOVA gevonden
Prijs ruilas : 555 € BTW inclusief.(458 € + btw)
Prijs geplaatst onder de wagen : 666 € BTW inclusief met gratis vervangwagen.
verder zijn ze ook nog een citroen verdeler.
als ik het zelf doe en ik moet hem nog laten uitlijnen wat ook nog een 70 € kost denk ik.
wat zouden jullie doen?
ik wou zeker al eens een afspraak maken om auto te laten na kijken maar ik denk ik toch echt wel dat het kraken en bonken van de auto komt door een slechte achteras…
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
tom is het nou 666,-euro alles gedaan, of moeten de bedragen worden opgeteld, dus 1221,-euro. de snelleleeuw doet dit voor plus minus 700euro.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
666 euro is alles in.
ik denk dat zij hem dan ook uitlijnen maar dat zal ik moeten vragen.
en wat ik ook wil vragen is als zij ook smeernippels zetten
wat zou jij doen zelf monteren of laten doen?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet wat voor sleutelmogelijkheden je heb, maar dat zou ik direct laten doen voor die 111 Euro.
Lijkt me een redelijke ramp zonder brug, nog maar niet te spreken als het tegen zit en er iets vast zit…