Momenteel ben ik in het bezit van een bx 1.9 tgd break. Deze heb ik nieuw gekocht in 1994.
Na ongeveer 257000 nagenoeg probleemloze kilometers wil ik deze gaan verlaten en over stappen op een redelijk jonge C5 1.6 Hdif 81 kW Break Line Prestige van november 2004.
Dit is dus al het nieuwste model.
Mijn vragen aan iedereen zijn:
1) wie heeft er goede en/of slechte ervaring met dit type?
2) Ik lees regelmatig over 2.0 Hdi en 2.2 Hdi en chiptuning voor meer vermogen. Heb ik voor huis-tuin-en-keuken gebruik genoeg vermogen met die 81kW of is het net iets te weinig? Ik heb geen caravan of zo.
Of is het toch verstandig om aan chiptuning te doen met dit type?
3) Hoe zijn de ervaringen met het Motor-Management-Systeem oftewel de electronica van dit type? In mijn bx zit nog heel weinig en werkt altijd.
4) Wat is het verbruik ongeveer? In de specs staat gemiddeld 1:18.2. Klopt dit?
Ik ben in spannende afwachting.
Alvast bedankt,
John.
Na ruim 17 jaar en drie BX-Break diesel te hebben gereden is het nu tijd voor een C5 tijdperk. Ik hoop dat ik er net zoveel plezier van, en net zo weinig problemen met, mag ondervinden als met de drie bx’en.
Eens citroen, altijd citroen??
Re: Wie heeft er ervaring met C5 1.6 Hdif Line Prestige?
ik rijdt deze auto nu al een heel jaar naar volle tevredenheid.
die 1.6 doet het heel goed zelfs op skivakantie genoeg power op de duitse autobaan en zeker in de bergen.
verbruik in de zomer on 5.8liter op100 km
nu in de winter 6.3/100 (incl winterbanden)
ik zou hem meteen weer kopen, wat mij betreft een aanrader.
groet ronama
tom sinnesael schreef:ik heb een week of 2 met de 2.0 HDI gereden en was zeer onder de indruk nadat ik er een chip heb in gestoken !
helaas kwam er een mercedes van links het kruispunt op !
Maar als je een 1.6 HDI koopt kan ik er wel een chip in plaatsen zodat je genoeg vermogen hebt en toch iets minder verbruikt
tov een 2 liter zal hij idd minder presteren, maar om te zeggen dat er een chip in moet om genoeg vermogen te krijgen vind ik wel wat overdreven.
deze auto heeft zeker genoeg vermogen om met het dagelijks verkeer mee te doen.
wil je echter als eerste bij de stoplichten weg zijn om vervolgens weer als eerste aan het volgende te staan dan zou ik ook voor de 2.0 gaan en deze laten chippen.
groeten
de aanduiding 1.6 geeft idd een magere indruk maar is toch een hele fijne motor,het is wat je gewend bent.
de topic opener heeft meen ik 71 pk (120nm) in zijn Bx en die zal niet weten wat hem overkomt met de 1.6 (110pk en 240nm)
maar als je 138 pk of meer gewend bent dat zal het idd een achteruitgang zijn.
Onderstaande kwam ik tegen op autoweek.nl
ter info
1.6 goede keus
Ook de C5 krijgt nu de beschikking over de twee nieuwe diesels van PSA en Ford. Het zijn de 1.6 HDI en de 2.0 HDI, die we al kennen uit onder meer de Peugeot 407, Volvo S40 en Ford Focus. En met name de 1.6 maakt indruk, want door de beperkte cilinderinhoud ben je geneigd je verwachtingen naar beneden bij te stellen. Maar met z’n 110 pk vermogen en een koppel van 240 Nm is het natuurlijk niet behelpen, ook niet in een C5 van 1.400 kg. De 136 pk sterke tweeliter gaat na de 120 km/h met meer gemak verder dan de 1.6, maar verder zijn de verschillen niet bar groot. Die 1.6 is gewoon een goede keus.