Dag allemaal,
Met zoveel kennis hier, mag ik ook een vraag stellen over een laadstroomlampje?
Na het plaatsen van een nieuwe accu een paar maanden terug knippert mijn laadstroomlampje.
Met de lichten op gaat het uit. Om pas na flink wat kilometers zo nu en dan even licht op te lichten.
Zet ik dan de ventilator er bij aan dan gaat het weer uit.
Ik heb bij de koop van de accu op dat moment alleen de goede maat in een 78 amp kunnen krijgen.
Heb me dat toen niet gerealiseerd, maar standaard moet er een 55 amp in? Er zat overigens een 70 amp in.
Kan het zijn dat de spanningsregelaar dat niet helemaal aan kan? Is nog een externe aan de zijkant van de accu.
En is die spanningsregelaar daar nog voor bij te stellen? Of maar gewoon altijd met de lichten op rijden
Groetnis
A3














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Zwaarte van je accu maakt niet uit, de alternator ziet daar geen verschil in. Ik heb aren met een eendeaccu in mijn HY gereden.
Lampje hoort te bgaan branden wanneer je alternator niet genoeg spanning opbrengt. (boordspanning te laag) gek daarom dat hij juist uitgaat als je een verbruiker inschakelt.
Moet iets anders mee aan de hand zijn.
Ik heb dat ook gehad, dat het lampje regelmatig ging branden. Zette ik dat het stadslicht aan of de richtingaanwijzer dan ging het onmiddelijk uit. Ik heb toen een voltmeter aangesloten om onder het rijden de spanning te kunnen controleren en dat schommelde. We niet continu maar de ene keer was het tegen de 13 volt en de andere keer schoot het omhoog naar wel 15 volt.
Ik heb toen een nieuwe spanningregelaar mogen proberen, maar ook die gaf een te hoge spanning, al bleef het lampje wel uit. Van een andere DS liefhebber kreeg ik gratis een oude Ducelier spanningregelaar en die doet het perfect, altijd tussen 13 en 14 volt.
Regel een voltmetertje en sluit die aan op massa en een spanningpunt na de contactschakelaar en zet hem ergens in het zicht, radiovakje bijvoorbeeld. Ga rijden en kijk regelmatig naar hoeveel spanning je hebt, ook als je een andere spanningregelaar hebt gemonteerd.
Dit kan komen door een slecht massa contact naar de spanningsregelaar.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk een brakke regelaar. Door het inschakelen van een verbruiker daalt de spanning net ver genoeg om de regelaar te laten schakelen. De dynamo gaat stroom leveren en het lampje gaat uit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Han S schreef:
Regel een voltmetertje en sluit die aan op massa en een spanningpunt na de contactschakelaar en zet hem ergens in het zicht, radiovakje bijvoorbeeld. Ga rijden en kijk regelmatig naar hoeveel spanning je hebt, ook als je een andere spanningregelaar hebt gemonteerd.
Spanningsmeters voor de aansteker:
Deze heb ik bij de Halfords gekocht: http://www.amazon.co.uk/Ring-Automotive-RBA3-Powering-Battery/dp/B001VC4PVG/ref=pd_sim_auto_1/280-9543610-2500709
Ik weet alleen niet of ie nog in het programma zit…
Ik heb trouwens wel eens een brakke gelijkrichter in de DS dynamo gehad (kwam tevoorschijn bij revisie)
Bleek een slechte soldeerverbinding te zijn.
Hij laadt dan wel, maar bij hogere laadstroom houdt ie er soms mee op, soms ook weer niet…
Ook weer zo’n vaag elektrisch probleem…
Zo’n meter kan dan best handig zijn.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
mijn ervaring met soortgelijke verdeler (alleen splitter) als de (Ebay) versie is dat door de knikconstructie met de diepte van het sig.aanst. ‘gat’, de span.meter zichzelf er ‘uit trekt’
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
terug even dit oude topic openen voor het volgende:
ik had dus zoals op bladzijde drie van dit forum beschreven het
“Draadje van de bobijn+ naar de BOB van de regelaar gelegd met een zwevende zekering ertussen :
Laadstroomlampje uit en pinkers werken weer “
Wat als ik nu een nieuwe dynamo met ingebouwde regelaar wil plaatsen?
moet dit draadje blijven en moet ik het verbinden met de paarse stekker (+ BOB) die op de oude regelaar zat ?












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. Dan kan het draadje weg.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
dankjewel Bogaard !
Ga ik vanavond eens proberen.
gelukt !
slotje