Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Hallo,
ik heb vanmiddag een andere HD pomp gemonteerd nadat de vorige de geest had gegeven. Tevens een nieuwe riem geplaatst en op spanning gezet. Echter nu komt het systeem niet meer op druk (geen remdruk, diravi werkt niet en de auto komt niet meer omhoog; ook het bekende tikken blijft achterwege).
Nu weet ik dat het een tijdje kan duren voordat het systeem is ontlucht maar ze staat nu al zo’n 5 minuten te draaien zonder resultaat.
Is er iemand die me hiermee op weg kan helpen ?
Alvast dank !
Wim.
Je moet zorgen dat de aanvoerslang tussen het vat en de pomp volledig gevuld is met LHM.
Als daar een bult lucht inzit, dan krijgt de pomp dat niet weggezogen.
En de ontlastschroef op de HD-regelaar een tijdje open houden met draaiende motor kan ook helpen. (als je eenmaal weet dat de pomp LHM uit het vat kan aanzuigen)
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
De ontlastschroef kwartslag open draaien en (+/-) 2 seconden later weer dichtdraaien dan (+/-) 5 seconden later de ontlastschroef weer een kwartslag open draaien en 2 seconden later weer dichtdraaien dit herhalen tot je de HD pomp een ander geluid hoort maken (LHM loopt nu door de pomp).
Zou doe ik het meestal. Lukt dit niet dan lhm slang loskoppelen van het vat en volgieten met lhm en bovenstaande procces herhalen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Oké, hartelijk dank voor jullie snelle reactie !!
Ik zal het morgenvroeg direct uitproberen en nog even een reactie terugkoppelen.
Groet, Wim
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Zo, ik heb vanochtend als eerste de aanvoerslang losgehaald en middels een trechter de pomp met LHM gevuld. Vervolgens de slang weer op het vat gemonteerd en auto gestart. Direct zag ik dat er beweging in het stuurwiel kwam en slechts een dertigtal seconden later kwam madame weer tot leven.
Helemaal blij, temeer omdat de ‘nieuwe’ pomp heerlijk geruisloos zijn werk doet, dat in tegenstelling tot de vorige.
Citroën23 én BasisBIX, erg bedankt voor het meedenken !!
Groet, Wim.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dit is erg belangrijk want een pomp droog laten draaien vind hij niet leuk~!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Thx. Mijn ‘nieuwe’ XM wilde ook niet op druk komen. LHM in de aanvoerslang die naar de pomp loopt gieten en daarna een aantal keren de ontlastschroef een kwartslag losmaken was de oplossing.
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)