











































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja. Haal die regelaar maar uitelkaar. Wel uitkijken. Vooral de ducellier is gevoelig voor kortsluiting en dan fikt er een zekering draadje door wat je weer nergens kan krijgen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Boogaard je zei eerder al dat de Paris Rhone beter was. Maar die zie je zelden gemonteerd. Ik kom vrijwel alleen Duceliers tegen. Zijn die PR’s echt beter ?












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik vind ze degelijker en zijn makkelijker af te regelen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Het laadstrioomprobleem was een appelige massa van de spanningsregelaar. Nieuw draadje en klaar.
Nu alles electrisch weer netjes werkt heb ik gisteren de carburateur zorgvuldig afgesteld en het choke stangetje weer teruggezet (die was verdwenen en hier heb je niet echt een choke nodig; het is altijd heet) Leuk werkje volgens het stangetje buigen zodat er 3.8 mm tussen aanslag primaire gasklep is en pielen om dat klemmetje er op te krijgen. Het was nogal warm; 30 graden. en om stationair goed af te stellen moest hij eerst goed warm worden gereden.
Ik dacht ik ga eens een mooi rondje rijden; de auto heeft 3 jaar lang alleen maar ritjes van 12 km gemaakt en nooit harder dan 80. Ging even lekker blazen en na 13 km viel het me op dat de temp meter maar bleef stijgen. Even getankt en toen ging de stop lamp branden. Nu heeft de auto de afgelopen jaren zonder temp meter en zonder werkende temp verklikker gereden, dus het is nooit een probleem geweest. Trouwens; het moertje voor het draadje op de temp verklikker achter het inlaatspruitstuk zetten op een linksgestuurde DS is een nachtmerrie! (net als het stuurrondsel in en uitbouwen trouwens; rechtsgestuurde DS is a bliss!)
Ik ben terug naar huis gereden, stationair netjes afgesteld, even af laten koelen en koelwater afgetapt; radiateur helemaal dicht! Water bleef er gewoon bovenop staan. Die moet er dus uit en net als die van de cabrio naar het radiateurmannetje.
Er zat ook geen thermostaat meer in de auto, en weet zeker dat daar de afgelopen 3 jaar door de eigenaar nooit aan is gesleuteld. Dat is dus nog door de eigenaar daarvoor nog gedaan. We zijn er destijds (na aankoop) mee van Johannesburg naar Richards Bay mee gereden; 700 km, zonder temp problemen (dat wil zeggen zonder in een stoomwolk te komen te staan, want de temp waarschuwing werkte al niet meer) Dat was dus puur op geluk.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Eergisteren teruggekomen van vakantie, gisteren radiateur eruit gehaald, vanochtend in de theepauze naar de radiateurreparateur (schitterend woord!) gebracht, om kwart over 4 weer opgehaald (30 euro voor bovenkant eraf, alle kanalen schoongemaakt, druktest, reparatie van 2 gaten, top er weer op solderen en spuiten; ik zeg het nog een keer: Wat een land!) Net weer ingebouwd, woensdag komt de thermostaat (gewoon uit de catalogus van een van de vele kleine auto onderdelen winkeltjes, een nieuwe DS thermostaat voor 5 euro) maar het is ruim 40 graden, dus die staat sowieso helemaal open.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
De deuren van Pierre zijn rot op de typische DS plekken (onderkant buitenplaat)
Deze moeten dus vervangen worden. Nu had mijn Safari een netjes gerepareerde deur; er was een paneeltje ingelast, heeft iemand ervaring met deze klus? Zou graag wat tips willen hebben;
- Plaattdikte,
- Hoe roest te voorkomen op de naad
- Hoe laat je de randen er mooi uitzien? Klop je die om het uiteinde heen?
Ik heb een goed lasapparaat













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb dat wel eens gedaan, je kunt hier kant en klaar inzet-plaatwerk kopen.
buitenkant deur is 1mm binnenkant 0,8mm.
Als het nog niet heel erg is kun je het zelf ook wel zetten.
Je vouwt als het ware de buitenplaat om de binnenplaat heen.
Foto’s vindt je op mijn album even op de link klikken onderaan.
Gr Peter.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat ziet er allemaal netjes uit.
Alleen persoonlijk ben ik geen voorstander van lassen met een overlap.
Vooral bij de deuren want hier loopt altijd vocht langs aan de binnenkant.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Super bedankt Peter; precies wat ik zocht. Zodra de cabrio de deur uit is ga ik Pierre uitelkaar schroeven en de deuren doen.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
@frank, ik las tegenwoordig de boel ook stuik aan elkaar.
Die deur was mijn eerste klus op lasgebied en op zich prima gelukt.
Je kunt die overlap aan de binnenkant wel behandelen zodat de kans op roest minimaal is.
Er zijn er ook die niet lassen maar lijmen op zo’n verzet, dat kan ook nog.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Het ziet er inderdaad echt netjes uit,( zeker als dat je eerste deur was)
Dan laste ik in het begin veel en veel beroerder
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Okee, dus;
- Een plaat van 1 mm
- Deze wat groter snijden aan voor-, achter- en onderkant zodat je hem om het randje kunt buigen?
- Stuik lassen;
-Waarom niet precies achter de stootrand? Bij terugplaatsen stootrand zijn eventuele lelijkheidjes meteen uit het zicht (wij noemen dat een schaamlatje)
-stuiklassen waarschijnlijk niet in een keer vol langs (vervorming) maar punt voor punt?
Groeten,
Stef




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ja punt voor punt lassen.
Het makkelijkste is om de deuren net onder de knik door te slijpen.
Dan houd je stevigheid in de deurhuid.
Ik begin met lassen ( punt voor punt) om de vijf centimeter.
Eerste rij puntjes lassen en daarna een half uur wat anders gaan doen,dan de volgende rij puntjes ertussen.
Weer een half uur wat anders gaan doen…....enz enz
Het laswerk moet tussen door echt afkoelen!
Succes
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
http://www.citroen-forum.nl/?URL=https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/15039664237/
Zo’n strip er boven lassen geeft ook mooie stevigheid.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.