Een 3-tal maanden geleden een Berlingo gekocht, van 2006 met 170000 km. 2.0 hdi (90 pk).
Eigenlijk start hij vanaf dag 1 al slecht met een koude motor.
Ik moest de sleutel dan 10-tal seconden omgedraaid houden eer hij aan ging, met blauwe rook.
Warme motor is geen probleem.
Na de koude vriesnacht (-5) kreeg ik hem helemaal niet meer aan.
Via accuoplader lukte dit wel weer.
Nieuwe accu laten zetten, geen oplossing.
Dan maar zelf gaan sleutelen, ik heb wel jaar garantie maar dan ben ik hem aantal dagen kwijt en kan er moeilijk zonder.
Gloeibougies eruit gehaald (eentje was kapot) vier nieuwe gezet.
Dan kwam ik erachter dat de gloeibougies met contact op maar 4V kregen ipv de nodige 11V.
Dus nieuw gloeirelais geplaatst, hetgeen ook niet de oplossing is.
Via trail and error kwam ik er nu achter dat het relais pas dichtklikt als de motor loopt.
Dit blijft dan zo een 30 seconden en er zit dan ook spanning op de gloeibougies.
Daarna klikt ie weer open en is er geen spanning meer.
Mijn lijkt dus het probleem dat het voorgloeien niet werkt, of doet hij dit alleen bij een koude motor?
Dat lijkt me niet anders zou hij vlak na het starten niet 30 seconden gaan gloeien.
Vreemde is dat hij eerst op contact nog 4V gaf per bougie, nu niks meer, zowel met nieuw als oud gloeirelais.
Zit het probleem bij het feit dat de gloeibougies geen spanning krijgen bij het voorverwarmen of ergens anders.
Als het probleem ergens anders zit dan breng ik hem wel terug en lost de verkoper het maar op onder zijn jaar garantie. Probleem is er immers van het begin.
De verkoper vertelde toen eens dat het komt door het teruglopen van de diesel uit de leidingen en dat de ene Berlingo dit niet heeft en de andere wel. Maar dat lijkt mij een beetje te gemakkelijk.
Nu heb ik dit geweldige forum al goed doorgelezen, bijna bestudeerd, maar ik heb nog steeds de oorzaak niet.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Je hebt zelf gesleuteld, dus hulp van je verkoper kun je vergeten.
Heb je de massa gecontroleerd? Lage spanning wil soms nog wel eens duiden op een massaprobleem.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
boons605 schreef:Je hebt zelf gesleuteld, dus hulp van je verkoper kun je vergeten.
Heb je de massa gecontroleerd? Lage spanning wil soms nog wel eens duiden op een massaprobleem.
Bedankt voor de reactie, hoewel geen gediplomeerd garagist heb ik niks gedaan waardoor de verkoper geen hulp meer zou moeten geven, daarbij is het probleem er al van het begin.
Betreft de massa, hoe meet ik deze? Had een huis-tuin en keuken multimeter gekocht om weerstand gloeibougies te testen.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Hallo Wetfox,
Dit is een bekend probleem bij de 2.0 HDi, de echte oorzaak is een te lichte startmotor.
Voor nadere info kun je op dit forum even zoeken bij: Koude startprobleem .
Succes ermee !
wisizu schreef:Hallo Wetfox,
Dit is een bekend probleem bij de 2.0 HDi, de echte oorzaak is een te lichte startmotor.
Voor nadere info kun je op dit forum even zoeken bij: Koude startprobleem .
Succes ermee !
Bedankt, ik heb dat desbetreffende topic even doorgelezen en komt me inderdaad wel herkenbaar over.
Is het mogelijk zelf een betere te plaatsen?
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Zelf vervangen weet ik niet, hangt natuurlijk ook van je reparatie-vaardigheid af.
Anderen hebben dit wel gedaan.
Ik beperk me tot het zeer incidenteel inspuiten met startpilot !
wisizu schreef:Zelf vervangen weet ik niet, hangt natuurlijk ook van je reparatie-vaardigheid af.
Anderen hebben dit wel gedaan.
Ik beperk me tot het zeer incidenteel inspuiten met startpilot !
En waar spuit je dit dan precies in?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb er niet op gezocht, maar heb zelf 235.000 km gereden met een Berlingo met deze motor en nooit de voornoemde problemen gehad, dus de aanname dat het aan de startmotor ligt die standaard te licht zou zijn uitgevoerd vind ik nogal sterk. In normale omstandigheden hoef je de 2.0 HDi niet voor te gloeien, bij vriestemperaturen begint het gloeilampje soms wel te branden en dan moet je dus even wachten tot het dooft. Het nagloeien van de gloeibougies na het starten is overigens wel zoals het hoort.
Nee ik begrijp al dat hij alleen maar voorgloeit bij een erg lage temperatuur maar nu staat hij binnen dus geraakt ie hier niet aan.
Maar het probleem zal mijn inziens in ieder geval niet bij het gloeisysteem zitten.
En tenzij de oplossing erg voor de hand ligt ga ik daarom niet verder zoeken/werken.
Op aanraden van ervaringsdeskundige wisizu dan maar even Motip Snelstart aangeschaft.
Ik vraag me alleen af of hij iets demonteert om dit in te spuiten.
Ik geloof best dat de startmotor het probleem is, maar ik denk niet dat de verkoper deze gratis gaat vervangen.
Nu zie ik hier wel een sterkere voor € 67, maar ik vraag me af of ik die zelf kan plaatsen.
En of dan het probleem opgelost is.
Ik behelp me voorlopig even verder met de startvloeistof…
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
WetFox,
Het startprobleem komt bij mijn HDi alleen voor bij vorst, bij de eerste morgen-start. Gedurende de verdere dag geheel niet, ook niet na lang uitstaan. Ook nu bij 318.000 km.
In de brede rubberslang naar de luchtfilter heb ik een gaatje geboord, dat afgesloten wordt met een stop van een luchtbed ivm de hanteerbaarheid. Eerst bereid ik de auto / toegang voor, zodat meteen na inspuiten met één KORTE druk ik de kontaktsleutel kan draaien en de motor starten.
Graddus,
In de eerste (lease-)jaren van mijn HDi is de auto door de dealer geheel door de molen gehaald, alles was OK, maar toch . . .
Dit zelfde probleem ( mèt oplossing: startmotor) is door diverse anderen , ook bij ProblemCar aan de orde geweest !
wisizu schreef:WetFox,
Het startprobleem komt bij mijn HDi alleen voor bij vorst, bij de eerste morgen-start. Gedurende de verdere dag geheel niet, ook niet na lang uitstaan. Ook nu bij 318.000 km.
In de brede rubberslang naar de luchtfilter heb ik een gaatje geboord, dat afgesloten wordt met een stop van een luchtbed ivm de hanteerbaarheid. Eerst bereid ik de auto / toegang voor, zodat meteen na inspuiten met één KORTE druk ik de kontaktsleutel kan draaien en de motor starten.
Graddus,
In de eerste (lease-)jaren van mijn HDi is de auto door de dealer geheel door de molen gehaald, alles was OK, maar toch . . .
Dit zelfde probleem ( mèt oplossing: startmotor) is door diverse anderen , ook bij ProblemCar aan de orde geweest !
Dus in de slang voor de luchtfilter of erna?
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Hallo WetFox,
Zie de foto’s.
Dit is de eenvoudigste oplossing, niet de echte, dat is een zwaardere startmotor.
Denk erom, slechts een heel kort pufje startpilot !
Succes ermee !
Ik snap niet waar de foto’s blijven ???
Dus dan maar: in de korte dikke slang naast de accu.
wisizu schreef:Hallo WetFox,
Zie de foto’s.
Dit is de eenvoudigste oplossing, niet de echte, dat is een zwaardere startmotor.
Denk erom, slechts een heel kort pufje startpilot !
Succes ermee !
Ik snap niet waar de foto’s blijven ???
Dus dan maar: in de korte dikke slang naast de accu.
Prima, bedankt, snap al waar. Heb hem er vanmorgen al mee gestart, ging goed .
Ben ook naar dealer startmotoren geweest, die hoorde al dat de startmotor niet in orde was.
Hij had een 1,7 kW voor € 120,- excl werkuren, is me beetje te duur.
Heb de verkoper (1 jaar garantie) dus nog maar eens gemaild om te horen wat hij voor oplossing ziet.
Ik red me voorlopig met (weinig anders een knal) snelstarter.
Nogmaals bedankt!
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe de startmotor is !
Wèl kun je overwegen de startmotor te demonteren, te reinigen en te smeren,
waardoor ie (iets) soepeler loopt, wat juist voldoende KAN zijn !
De te lichte startmotor is feitelijk een ontwerp-/fabrieksfout, dus niet een fout van de verkoper.
Mijn C8 2.0Hdi start met dit weer ook bagger, lang geleden dat ik een wagen had die zo slecht startte met koude.
Hij gaat wel alijd goed maar soms denk ik, dat was maar net.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Zoals al genoemd een te lichte startmotor is het probleem.
Ik zoek zelf voor mijn eigen hdi een geschikte en dus zwaardere startmotor. Probleem is echter dat bijna alleen startmotoren met een 11 tands-ronsel worden aangeboden. Ik zoek een 13 tands exemplaar. Wie weet merk/type die een 13 tands startmotor in hetr assortiment heeft.
Overigens kan ik uit eigen ervaringen melden dat startpilot bij -20 C ook niet werkt. Dus een structurele oplossing is de enige juiste oplossing.
teveel citroenen