2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
APK afgekeurd
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 17 december 2014 07:51 PM
  [ # 16 ]
Jay-Jay… schreef:

...De eerst volgende keer dat ik een steekproef van de RDW krijg (ik ben zelf APK keurmeester) zal ik het eens aan de steekproefcontroleur vragen hoe dat zit…

Toevallig had een collega van me vandaag een steekproef, dus heb ik het eens nagevraagd bij de steekproefcontroleur van de RDW: Bij import van een auto gelden de zelfde regels als bij de APK voor wat betreft de koplamphoogte verstelling.  Echter een kleine kanttekening: Het is nog maar sinds een jaar of 2 dat alleen de hoogteverstelling die van binnenuit te bedienen is moet worden gecontroleerd. Bij ontbreken van een schakelaar is de hoogteverstelling niet van binnenuit te bedienen, en hoeft dus niet te werken.

Veder kun je discuteren of een APK eis al dan niet belachelijk is (zowel dat iets wel of niet hoeft te werken) maar ik verzin de regels niet. Ik pas alleen de regels toe tijdens een keuring.

Profiel  
 
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 17 december 2014 08:08 PM
  [ # 17 ]

Nou, het verhaal over de eisen van de hoogteregeling koplampen is mij duidelijk.
Jammer vind ik dat ik weinig tot geen technische info vind over de werking was het systeempje.
Wil eigenlijk toch wel proberen te achterhalen hoe het zou moeten werken (via VAN??) en waarom nu niet. think

Linkerwielremcylinder was lek, vandaar het verschil in rem kracht.

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 17 december 2014 08:27 PM
  [ # 18 ]

De regelaar schijnt in de koplamp te zitten, de tandjes van de verstelling verslijten en de hoogteregelaar is niet los te vervangen, ook niet los te koop voor zover ik heb kunnen achterhalen.

De enige oplossing is de koplamp te vervangen.

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3701
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 december 2014 09:39 PM
  [ # 19 ]

Voor de “niet dynamische” regelaars geldt: De knop bepaald welke van de 4 posities ingenomen moet worden, er zit een motor in de koplamp die meestal de reflector versteld, 0 is meestal ook de basis positie, en dan kun je nog “mechanisch” afstellen, daarmee stel je meestal het hele huis.  Natuurlijk wordt het signaal via de “al dan niet CAN” bus verzonden… Je kunt dus altijd de koplampen eens demonteren en kijken hoe het in detail werkt, en of je daar nog iets aan kan repareren ( wat officieel natuurlijk niet kan).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 17 december 2014 09:56 PM
  [ # 20 ]
Citroensmgz schreef:

Je kunt dus altijd de koplampen eens demonteren en kijken hoe het in detail werkt, en of je daar nog iets aan kan repareren ( wat officieel natuurlijk niet kan).

Die bussystemen vind ik vervelend. Maar die laatste zin….......

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 december 2014 10:03 PM
  [ # 21 ]

Die motortjes kun je los kopen

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3701
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 december 2014 10:06 PM
  [ # 22 ]

“officieel” is volgens Citroen en dan is er ook geen handleiding of beschrijving. Maar als je de motortjes los kunt krijgen ( volgens Paso),
Maar wat let je om ze open te maken en te kijken of er iets los zit wat je vast kunt zetten of lijmen etc. of een motortje kunt vervangen.
Bus is inderdaad niet gemakkelijk te controleren zonder apparatuur.
Eerste vraag: zijn ze links en rechts allebei stuk, en op het zelfde moment stukgegaan?
Als je de koplampen loshaalt en je beweegt de schakelaar hoor of zie je dan de motor bewegen?
Het betere zoekplaatje dus.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 17 december 2014 10:14 PM
  [ # 23 ]

Waar zijn die motortjes te koop Paso?

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
Gepost: 17 december 2014 10:15 PM
  [ # 24 ]

Voor het eerste type zijn het losse motortjes, voor de facelift zou ik het niet durven zeggen.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 december 2014 11:19 PM
  [ # 25 ]

Overal, zelfs occasie
http://bartebben.be/home.html bvb.

En Artaparts natuurlijk

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 07 januari 2015 12:41 PM
  [ # 26 ]

Nou, de Berlingo is goed gekeurd.
Remmen achter heb ik volledig vernieuwd, die rubber is vast gezet.
De schakelaar van de hoogteregeling verlichting is tijdelijk vervangen door een schakelaar van stoelverwarming (Volvo)😉
Bij het loskoppelen van de schakelaar bemerkte ik dat de motortjes in het koplampen wel draaiden en ik zag dat de lampen wel omlaag wilden masr werden geblokkeert.

Ik vermoet dat de schakelaar ooit is verwijderd en in een afwijkende stand is teruggeplaatst waardoor de lampen in de laagste stand staan maar dat de schakelaar ze nog lager wel laten lopen. DAT ga ik wel uitvogelen en oplossen!! 😀😀😀😀

OPGELOST

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
Gepost: 07 januari 2015 01:43 PM
  [ # 27 ]

En, wat was het nou? Smile

Profiel  
 
Rvd-945
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 25-02-2014

Gepost: 07 januari 2015 02:03 PM
  [ # 28 ]

Zo snel gaat dat uitvogelen ook weer niet Wink

Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)

Profiel  
 
Gepost: 07 januari 2015 02:23 PM
  [ # 29 ]

Er stond in hoofdletters ‘opgelost’ onder, dus ik was in de veronderstelling dat je het al gevonden had Smile

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 januari 2015 10:13 PM
  [ # 30 ]

Schakelaartje op de sloop zoeken?
Als het dan nog niet opgelost is kun je nog beginnen uitvogelen maar ben je toch nog geen fortuin kwijt.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook