Ik zit net in de wph te kijken. Mijn hd regelaar lijkt het meest op de regelaar met kogel. Handeling 391-4. Alu dus denk ik.
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Staal: ontlastschroef 12 mm sleutel
Alu: ontlastschroef 8 mm sleutel
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Slaat hij wel af wanneer je
- de auto op zijn laagste stand zet?
- het stuur met kracht helemaal linksom gedraaid houdt in uiterste stand, en helemaal rechts?
Als hij in een van deze gevallen wel afslaat weet je of het vering of stuur is. Niet afslaan betekent dat je lekkage op zijn minst even groot is als de opbrengst van de pomp (ook die kan kapot zijn; een of meerdere plunjers kunnen niet meer meedoen) voordat hij zijn maximale druk (170 bar?) bereikt.
That’s it! 8 mm, alu dus. Leuk wel eigenlijk, dat men de motor heeft gewisseld maar de oude regelaar heeft terug geplaatst. Die ga ik natuurlijk wel een keer vervangen. 150 euri bij Citrotech. Ik hoop alleen dat de aansluitingen overeenkomen. Ik heb wel de middelen maar niet de zin om de leidingen te gaan verleggen!
Maar das allemaal latere zorg. Die auto rijdt als een dijk. Wel een hoop witte rook bij koud, ik verdenk een ernstig rijk lopen. Geen verlies van kvs. Start perfect dankzij 123. Een keer die carb, die goed schoon is trouwens, goed afstellen. Zal ik moeten laten doen want ik heb geen co2 meter of zo. Verbruikt ook, na een zeer summiere meting, zeer veel. Die carbs zijn nieuw voor mij…...
Dank,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Baie goeie tip Stef! Dat zal ik eens proberen. Ik denk een behoorlijke interne lek. Ik denk ook de regelaar zelf. Hij slaat gewoon nooit af, mAar das allemaal stationair bekeken.
Hoe gaan dit in Suid Afrika? Es baie lekker daar, ek het daar n lekker vakansie doorgemaak en een bietjie die taal wysgemaak, vir my eie plesier! Ek het nou nou ook in joburg gewoon, my baas het my daartoe gestuur. Maar ek het nee gese omdat my vrou nie kon gaan werk nie. Die reeels vir werke syn baie streng! My baas het geweier en ek het daarom nie gegaan nie. Maar ons lyk SA baie! Groete daar,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De. Hogedruk leiding is ook anders, de alu heeft een grotere hd ingang. Dus, andere hd leiding.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je kan ook proberen vast te stellen of de retourstroom van de treiterslang komt. Zo ja, dan is de regelaar overleden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Plesier Hilko,
Jy het ‘n PM van my gekry.
waterman schreef:De. Hogedruk leiding is ook anders, de alu heeft een grotere hd ingang. Dus, andere hd leiding.
Zit er ook niet een andere houder op voor de regelaar?
Ik kan me herinneren dat er op een oude regelaar geen moderne voorraadbol past, alleen een deelbare.
De gelaste bol zou de dwarsbalk van het chassis raken.
Veercilinders vóór zijn ook net even anders, maar dat even terzijde…
Allen,
allereerst een goed nieuwjaar!
Sinds de aanschaf van mijn DS heb ik een zeer hoog verbruik. Op de terugweg naar Parijs, over 500+ km, een verbruik van ongeveer 1:7, maar met een moeilijk lopende motor. Daarna de onsteking aangepakt: nieuwe 123, bougies, kabels, bobine. Onsteking ook goed afgesteld. Stationair afgesteld op gehoor, en recent met een toerenteller op ongeveer 900 rpm (BVH). Maar dus een vebruik nu van 1:5,5. Houdt ook heel soms een tikje in, altijd in de 4, alsof -ie een vonkje overslaat. Ook een hoop zwarte meuk met het condenswater mee uit de uitlaat bij koude start. Verder loopt ze geweldig en rijdt en schakelt zoals ik nog nooit heb meegemaakt.
Ik verdenk dus een veel te rijk lopen. Ik wil dus de carb afstellen, maar loop tegen het volgende:
1. Handeling 142-0 heeft een sectie “Hydraulique” (heb ik dus) en een sectie “Alle typen D” (heb ik ook!)
2. In “Alle Typen D” is het uit den boze om aanslagschroeven 2 en 3 te verdraaien, aangezien die af-fabriek zijn afegesteld
3. In sectie “Hydraulique” moet je juist starten met het verdraaien van de 2e trap aanslagschroef!
4. Sectie “Alle Typen D” laat een carb zien die ik niet heb: ik heb luchtregelschroef 1 niet
Ik neem dus aan dat ik sectie Hydraulique moet volgen en de 2e trap aftelling moet veranderen? Ik wil dus niet de zeer lekkere rijeigenschappen vernaggelen door iets fout te doen.
Thanks,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Weet je zeker dat dat klopt? Die schroef bepaalt bij welke stand van het gaspedaal de tweede trap inkomt. Ik weet niet hoe hard je rijdt, maar normaliter bij cruisen op de snelweg met 120 a 130 gebruik je alleen de eerste trap.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. Die schroef zet de klep open. dus in princiepe niet aan draaien.
Er zijn ook 2 traps carbu’s waarvan beide kleppen gelijk openen.
Heb je je vlotterniveau al eens gechecked?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:
Heb je je vlotterniveau al eens gechecked?
Daar gok ik ook op…
Je ontstekingstijdstip zou ook te laat kunnen staan maar dat heb je gecontroleerd.
Maar 1 op 5,5 heb ik nooit gehaald… meestal zo rond de helft op de lange rit…
Dan moet ie toch wel roeten bij zo’n rijk mengsel…
Handrem de hele weg erop? ops: ... Nèh…
Of je motor is echt op z’n end…
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Als hij een cylinder overslaat krijg je dat ook; erg hoog verbruik.
Trek terwijl hij stationair loopt eens een voor een de bougiekabels los en terug. Als je er een lostrekt en de motor blijft hetzelfde lopen dan geeft die een probleem. Had ik vorige maand nog met Pierre; hoop olie in schacht 1 en 4. Maar inderdaad ook vlotternivo checken; erg makkelijk, zie wph.
Groeten,
Stef
Bdankt voor alle tips.
Net even de carb afgesteld, en ook de ontsteking weer gechecked met de strobo. Stond iets te vroeg (ik heb nu een toerenteller). Daarna de carb afgesteld. Ze loopt een stuk mooier rond, alleen wel een stukje trager weer. Ik blijf het zeggen: die DY3 is echt geen snelheidswonder! Maar rijdt wel lekker rustig, noodgedwongen dus. En ik ben echt geen snelheidsmaniak!
Nu eens kijken wat dit op gaat leveren qua verbruik.
Groet vanuit Paris!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019